مجید خدایی:

مصدومیت پایان کار یلِ جویبار نیست

کشتی ایران در یک هفته با ۲ خبر بد روبه‌رو شد. حسن یزدانی و علیرضا کریمی ورزشکاران پرامید ایران برای کسب مدال در المپیک توکیو دربازی‌های جام باشگاه‌های جهان مصدوم شدند و موجی از نگرانی در بین دوستداران این رشته ورزشی به راه افتاد.

با اعلام پزشکان حسن یزدانی باید ۲ ماه دور از میادین باشد و علیرضا کریمی هم نزدیک به ۴ ماه نمی‌تواند روی تشک کشتی حاضر شود. وزارت ورزش و جوانان و فدراسیون کشتی اعلام کرده‌اند تلاش می‌کنند این ۲ ورزشکار هرچه سریع‌تر به آمادگی برسند و با خیالی راحت به رقابت‌های المپیک اعزام شوند.

فشردگی لیگ

مجید خدایی مربی خراسانی کشتی ایران درباره مصدومیت این ۲ کشتی‌گیر گفت: آسیب‌دیدگی بخشی از ورزش است و هر ورزشکاری در طول دوران حرفه‌ای خودش دچار آسیب‌دیدگی می‌شود. هرچند که مصدومیت ورزشکاران دلایل مختلفی دارد. مسابقات لیگ کشتی ایران بسیار فشرده است و همین فشردگی باعث می‌شود ورزشکاران تحت‌فشار قرار بگیرند. در کنار این باید حضور در تمرینات و اردو‌های تیم‌ها و همچنین کم کردن وزن را هم اضافه کنیم. ورزشکارانی که عضو تیم ملی هستند فشار بیشتری را هم تحمل می‌کنند. این فشار بیشتر از اینکه جسمانی باشد روانی است. این فشار زیاد باعث می‌شود که ورزشکاران و مخصوصاً ملی پوشان دچار آسیب‌دیدگی شوند.

او در ادامه با اشاره به حضور کشتی‌گیران نامدار در رقابت‌های لیگ برتر کشتی اظهار کرد: حضور کشتی‌گیران ملی‌پوش و نامدار، چون حسن یزدانی در لیگ برتر می‌تواند شور و نشاط زیادی به لیگ بدهد. از طرفی هم طرفداران کشتی برای تماشای مسابقات این کشتی‌گیران به سالن می‌آیند. فکر می‌کنم این اتفاق به سود کشتی است، اما مربیان و مدیران باشگاه‌ها باید مراقب چنین ورزشکارانی باشند تا آسیب نبینند. باید شرایطی را برای آن‌ها فراهم کنیم که مجبور نباشند تعداد کشتی‌های زیادی در لیگ بگیرند.

خدایی ادامه داد: تیم‌ها برای کسب نتیجه هزینه می‌کنند و خدمات کشتی‌گیران را می‌خرند. کشتی‌گیران هم برای اینکه بتواند به منفعت مالی برسد در لیگ کشتی حضور پیدا می‌کنند. کشتی‌گیران هم باید هزینه زندگی خودشان را تأمین کنند. کشتی‌گیران در تیم ملی درآمد بالایی کسب نمی‌کنند و مجبور هستند در لیگ کشتی حضور پیدا کنند.

راهکار تشویقی

سرمربی تیم کشتی تا ثبت جهانی توس تنها راه چاره جلوگیری چنین اتفاقاتی را ارائه یک راهکار تشویقی برای ملی پوشان دانست و گفت: وزارت ورزش و جوانان باید یک راهکار تشویقی برای ملی پوشان کشتی ایران ارائه دهند تا ملی پوشان مجبور نباشند که در لیگ، کشتی‌های زیادی بگیرند و خودشان را تحت‌فشار قرار ندهند.

او خاطرنشان کرد: جامعه ورزش سال‌ها است که منتظر است تا نماینده‌های مجلس قانونی در مورد تشویق قهرمانان ملی ایران مصوب کنند. مجلس هرروز قوانینی را برای قسمت‌های مختلف مردم تصویب می‌کند، اما که یک قانون در مورد ورزشکاران ندارد.

این مربی کشتی با اشاره به مهاجرت ورزشکاران ایرانی بیان کرد: این روز‌ها شاهد هستیم که ورزشکاران ایرانی از کشور مهاجرت می‌کنند و این اصلاً خوب نیست. ورزشکاری که سال‌ها برای او زحمت‌کشیده و هزینه‌های بالایی برای موفقیت او انجام‌شده است با نبودن قانون درزمینهٔ تشویق ورزشکاران، ایران را ترک می‌کنند و به یک کشور دیگر پناهنده می‌شوند.

هزینه زندگی

او اظهار داشت: ورزشکارانی هم که در ایران مانده‌اند برای اینکه به‌خوبی از زحمات ملی ان‌ها قدردانی نمی‌شود مجبور به حضور در لیگ کشتی می‌شوند تا پول بیشتری کسب کنند. هزینه زندگی قهرمانان بیشتر از ورزشکاران عادی است. هزینه زندگی حسن یزدانی بیشتر از هزینه یک فرد عادی است. آیا ما تلاش کرده‌ایم شرایط را برای او فراهم کنیم؟

خدایی در پایان گفت: هرچند حسن یزدانی(یلِ جویبار) و علیرضا کریمی دچار مصدومیت شده‌اند، اما این پایان کار نیست. خیلی از ورزشکاران در آستانه المپیک دچار آسیب‌دیدگی شدند، اما با تلاش و کوشش خودشان را به المپیک رسانده‌اند و مدال هم گرفته‌اند. امروز وزارت ورزش و جوانان نقش مهمی در بهبود شرایط این ۲ ورزشکار دارد. باید یک تیم خوب برای ریکاوری آن‌ها در نظر بگیرند تا بتوانند به‌خوبی دوره مصدومیت خودشان را پشت سر بگذارند و آماده حضور در المپیک توکیو شوند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *