واکنش هنرمندان آمریکایی به شهادت سردار ایرانی

دونالد ترامپ رئیس جمهور من نیست

مایکل مور، مورگان جی فریمن، جان کیوزک و پاتریشیا آرکت برخی از چهره‌های سرشناس هالیوود هستند که در روزهای اخیر ترامپ را به باد انتقاد گرفته‌اند.

به گزارش خبرآنلاین، شهادت سردار سپهبد حاج‌قاسم سلیمانی در جامعه آمریکا با واکنش‌های بسیاری روبه‌رو شده است. هنرمندان نیز در این باره واکنش نشان دادند و به تندی به رییس‌جمهور آمریکا تاختند.

مایکل مور مستندساز سرشناس آمریکایی که دنیای سینما با شاهکارهایی مثل «بولینگ برای کلمباین» می‌شناسدش، از نخستین چهره‌هایی بود که در محکومیت جنایت ترامپ لب به سخن گشود.

نخستین واکنش برنده نخل طلایی جشنواره کن کنایه‌ای به ادعای نخ‌نمای آمریکا درباره ایران بود. او تصویری از پایگاه‌های آمریکای اطراف ایران منتشر کرد و نوشت: «ایران دنبال جنگ است؛ ببینید چقدر کشورش را نزدیک پایگاههای نظامی ما قرار داده است!» او در ادامه به انتقاداتش در شبکه‌های مجازی و پادکستش ادامه داد، و البته در این مسیر گوشه‌های کوچکی از فرهنگ کهن ایران را به غربی‌ها یادآوری کرد.

کارگردان «فارنهایت ۹/۱۱» درباره دستگاه تبلیغاتی دولت آمریکا هم حقایقی جالب را در قالبی کنایی بیان کرد. او زیر تصویری از سردار سلیمانی نوشت: «سلام هموطنان آمریکایی. این مرد را می شناسید؟ می‌دانستید دشمن شما بوده؟ چی؟ هرگز چیزی از او نشنیده بودید؟ اما تا پایان امروز شما چنان آموزش داده می‌شوید که دشمن او شوید. تا خوشحال هم بشوید که ترامپ او را ترور کرد.»

این جملات را با دقت بخوانید. «دونالد ترامپ تروریست است. دونالد ترامپ کودک آزار است. دونالد ترامپ نژادپرست است. دونالد ترامپ استاد شیادی است. دونالد ترامپ زن‌ستیز است. دونالد ترامپ بزدل است. دونالد ترامپ دروغگو است. دونالد ترامپ کلاهبردار است. دونالد ترامپ تبهکار است.»

این صفات را مورگان جی‌فریمن کارگردان آمریکایی که در روزهای اخیر بسیاری او را با بازیگر سیاه‌پوست آمریکایی اشتباه گرفتند، به دونالد ترامپ نسبت داد تا بگوید: «دونالد ترامپ رئیس جمهور من نیست»

سخنان فریمن حرف بسیاری دیگر است، که شاید برای توصیف خباثت ترامپ واژه کم آورده‌اند. شاید از این رو است که میشا کالینز پس از پست‌های فراوانی که درباره دورویی و شیادی ترامپ در توییترش گذاشت، مردم ایران را مخاطب قرار داد.

او در اقدامی جالب توجه به زبان فارسی دست به دلجویی از مردم ایران زد. بازیگر سریال پرطرفدار «سوپرنچرال» درباره تهدید ترامپ به بمباران مراکز فرهنگی ایران نوشت: «ما مردم آمریکا می‌دانیم که مردم ایران و فرهنگ‌شان از گنجینه‌های دنیا هستند. ما رئیس‌جمهورمان نیستیم.»

فاشیست و حکومت فاشیستی واژه‌هایی است که جان کیوزک بازیگر سرشناس فیلم «هواپیمای محکومین» برای توصیف ترامپ و دولتش به کار برد. او اندکی پس از انتشار خبر حمله تروریستی آمریکایی‌ها و شهادت سپهبد قاسم سلیمانی نوشت: «آمریکایی‌ها، باید این رژیم فاشیستی را از قدرت ساقط کنند. اینجاست که فاشیسم در خون به پایان می رسد. این سندیکای جنایتکار را که به عنوان مقام‌های دولتی خود را به نمایش گذاشته‌اند برکنار کنید.»

در این میان یکی از مهم‌ترین مراسم جوایز سینمایی سال هم برگزار شد و البته در آن هم ترامپ هدف حمله قرار گرفت. در هفتاد و هفتمین دوره جوایز گلدن گلوب پاتریشیا آرکت بازیگر برنده جایزه اسکار فرصت را غنیمت شمرد تا به مردم آمریکا هشدار دهد که در چه شرایطی قرار دارند.

او هنگام دریافت جایزه یادآوری کرد که اکنون آمریکا در آستانه جنگ ایستاده است، و دلیل آن کسی نیست جز رییس‌جمهوری که به راحتی تهدید به بمباران مراکز فرهنگی می‌کند. بازیگر «پسرانگی» از نگرانی‌اش برای آینده فرزندانش خبر داد و از مردم آمریکا تقاضا کرد که با شرکت در انتخابات پیش‌رو جلوی ترامپ را بگیرند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *