در رابطه با پیداشدن قرص در کیک‌ها:

توطئه‌ای که ناکام ماند

سرویس اقتصاد

مدیرکل فراورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو گفت: ماجرای قرار دادن قرص‌ در کیک‌ها در جهت ضربه زدن به تولید و صادرات بود. محمدحسین عزیزی روز پنجشنبه در گردهمایی بزرگ تولیدکنندگان صنایع غذایی و بهداشتی خراسان رضوی در خصوص ماجرای انتشار فیلم‌هایی مبنی بر قرار داشتن قرص‌ در بین کیک‌ها اظهار کرد: این ماجرا در جهت ضربه زدن به تولید و صادرات بوده است اما موفق نبودند گرچه جوی را ایجاد کردند ولی مردم به صنعت اعتماد دارند چرا که می‌دانند سازمان‌های نظارتی مختلفی بر کار آن‌ها نظارت می‌کنند.

وی ادامه داد: همیشه یک سری مسائلی درمورد غذا مانند گوشت و برنج مطرح شده است. جدیدا هم موضوعی که مطرح شده قرار دادن قرص در کیک و کلوچه است. ما در استان‌های مختلف ۷۱ دانشگاه علوم پزشکی داریم و از همه این‌ها گزارش جمع کردیم و حتی یک مورد هم نبوده است که بسته‌ها باز شود و در آن‌ها قرص پیدا شود. موضوع امنیت غذایی شامل سازمان‌ها و ارگان‌های مختلفی از مزرعه تا سفره می‌شود و همچنین یکی از مولفه‌های امنیت ملی محسوب می‌شود.

عزیزی افزود: قسمت اول امنیت غذایی که تولید باشد بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است که بتواند محصولات را به اندازه کافی تولید کند و کمبودها را اعلام کند تا به صورت واردات تامین شود. سازمان غذا و دارو در این زنجیره در قسمت آخر و بیشتر در بخش ایمنی غذایی قرار دارد و ایمنی غذایی که قسمتی از امنیت غذایی است می‌گوید که غذا باید در عین حالی که تولید و توزیع می‌شود باید سالم باشد. حتی از نظر مواردی که منجر به مسمومیت نشود اما ممکن است چاقی و بیماری‌های غیرعفونی را باعث شود.

خراسان قطب صنایع غذایی کشور

معاون امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی در این جلسه گفت: خراسان قطب مواد غذایی کشور است. خراسان بالغ بر ۷.۷ میلیون تن محصولات کشاورزی تولید می‌کند و این تولیدات باعث می‌شود صنایع غذایی خوبی در استان داشته باشیم.

علی رسولیان ابراز کرد: 763 واحد صنایع غذایی در استان خراسان رضوی وجود دارند که هشت درصد صنایع غذایی کشور را شامل می‌شود و این واحدها ۴۱ هزار شغل ایجاد کرده‌اند که ۱۱ درصد شغل‌های صنایع غذایی کشور است، بالغ بر ۴۰ درصد صادرات خراسان رضوی محصولات کشاورزی و مواد غذایی است. ما اگر بتوانیم با پایداری و ارتقا کیفیت نقش بیشتری در برندسازی صنایع غذایی خود داشته باشیم حتما جایگاه ما به‌ویژه در صادرات از امروز نیز بهتر خواهد شد، اکنون شرکت‌های خراسانی هم در کشورهای همسایه و هم در کشورهای دوردست در حال پیدا کردن جایگاه هستند و حتی تا کانادا رفته‌ و فروشگاه تاسیس کرده‌اند و محصولات خود را به فروش می‌رسانند.

وی خاطرنشان کرد: مشکلاتی که ما در بخش صنایع داریم و نیاز به حل آن‌ها داریم بروکراسی موجود است. ما در اقتصاد استان به این موضوع رسیده‌ایم که تکیه بر ظرفیت‌های داخلی استان، توسعه سرمایه‌گذاری و تقویت واحدهای تولید تنها راه ایجاد اشتغال و ارتقا معیشت مردم است. برای افزایش سرمایه گذاری و برای اینکه کارآفرین گرفتار ادارات نشود و به تولید خود برسد حتما باید فرایندهای موجود را اصلاح کنیم.

معاون امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی افزود: ما ۳۰ فرایند کسب و کار را در وهله اول در استان شناسایی کردیم و ۱۱ فرایند را تا کنون با حضور دستگاه‌ها بررسی و کنترل کردیم و در حد اختیاراتی که در استان داریم ۵۰ درصد این مسیرها اضافی تشخیص داده شد، اگر ما بتوانیم زمان، هزینه و رفت و آمدها را کم کنیم کارآفرین بیشتر سرمایه‌گذاری می‌کند و می‌تواند بیشتر تولید کند.

مشکلات صنعت رو به کاهش است

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان خراسان رضوی گفت: دستگاه قضایی به کمک صنعت آمده‌است و همچنین مدیران ما در جهت رفع مشکلات صنعت فعالیت می‌کنند و باعث کاهش مشکلات واحدهای صنعتی در بسیاری از از حوزه‌ها می‌شود و به رغم مشکلات در خارج، مقداری از مشکلات در استان در حال کاهش است.

حسن حسینی در ادامه این جلسه در خصوص پیدا شدن قرص در کیک‌ها، عنوان کرد: این کار در جهت ضربه زدن به صنعت غذا که بخش بزرگی از صنعت کشور است، به‌خصوص در دو استان خراسان و آذربایجان شرقی چنین مسائلی مشاهده می‌شود، من به جرات می‌گویم که در هیچ شرایطی این مسائل در واحدهای تولیدی استان ما نمی‌تواند اتفاق بیافتد، چنان که تا به حال اتفاق نیافتاده و نمی‌افتد. دست پنهان و خبیثی در این ماجرا در جریان است که می‌خواهد به جنگ صنعت غذا ما بیاید.
وی گفت: صنعت غذا در جامعه در دو امنیت نقش دارد و بسیار مهم است، یکی امنیت سلامت و دیگری امنیت اجتماعی است. هر مشکلی در رابطه با صنایع غذایی و کمبود برخی مواد غذایی باعث ایجاد مشکلات زیادی در جامعه می‌شود.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان خراسان رضوی بیان کرد: شرکت‌های خصوصی نقش بسزایی در تولید ناخالص استان دارند بدین صورت که این بخش ۹۵ درصد صنعت را در استان خراسان رضوی در دست دارد. در چنین استانی طبعا توجه خاصی به آن مورد نیاز است.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *