داستان روزهای تاریک جواد

دنیایی به اندازه یک کارتن

عاطفه خوافیان

اعتیاد داستانی که این روزها شاید به موجب شنیده شدن بسیار عادی شده اما این عادی شدن هرگز از غم و شدت آسیب این معضل کم نمی‌کند اما شاید گاهی شنیدن جزئیات دوران اعتیاد برخی از  معتادان به خاطر حاشیه‌های زیادی که به همراه داشته شنیدنی‌تر می‌کند.

زندگی جواد به خاطر تمام فراز و نشیب‌هایی که به همراه داشته داستان زندگی اورا پر از عبرت و ذاب تر کرده است.

جواد الکلی و معتاد

جواد ۸ سال بیشتر نداشت که به دام اعتیاد گرفتار شد؛ پدرم مدام مادرم را مورد آزار واذیت قرار میداد به جز مواردی که خیلی شاد و سرحال از اتاق بیرون امده و با ما با لطافت برخورد می‌کرد.

پس از روی کنجکاوی هر روز به اتاق پدرم رفته تا دلیل این همه تغییر را و سرخوشی را پیدا کنم تا اینکه یک روز با لوازم و تجهیزاتی که پدرم تریاک را دود می‌کرد مواجه شدم و در کنار منقل تکه‌های تریاک سوخته را در دهانم گذاشتم و بعد از مدت اندکی یک سرحالی عجیب به سراغم آمد.

و همین سرخوشی و انرژی و آرامش سبب شد تا این مصرف تریاک سوخته بیشتر و بیشتر شود.

پس از چند سال علاوه بر تریاک سوخته‌های پدرم کمی تدیاک نیز از جاساز او پنهانی دزدیده و مصرف می‌گردم اما در سن ۱۲ سالگی دیگر مقدار مصرفی تریاک جواب بدنم را نداده و باید دُز  مصرف را بالا میبردم پس به ناچار دنبال یک ساقی افتادم اما بعد از گذشت یک‌سال که دوستانم الکل را به من معرفی کردند و گفتند که الکل مرد است و تریاک نامرد به مصرف الکل نیز مبتلا شدم.

می‌گوید تصویری که صدا و سیما و جامعه از مصرف کننده به ما ارائه داده، اصلاً تصویر کامل و دقیقی نیست: «جوری القا می‌شود که انگار مصرف مواد مال آدم‌های خاصی است و کسی که تزریق کننده است و کارتنخواب لب خیابان است، فقط مواد مصرف می‌کند. در حالی که آن کسی که در مهمانی مواد می‌زند یا با دوستانش می‌رود و چهار دود می‌گیرد او هم می‌تواند معتاد باشد.»

زردی، تغییر رنگ و باقی مسائل

اعتیادش رفته رفته جدی‌تر می‌شود. با علایم آشکاری که خودش می‌گوید. حالت زردی، تغییر رنگ و گودی چشم. با زیاد‌تر شدن مصرفش کم کم از خانواده و جو آن فاصله می‌گیرد، جوری که «بعد از مدتی خانه برایم شده بود فقط یک خوابگاه. صبح بیدار می‌شدم می‌رفتم بیرون، شب می‌آمدم تا بخوابم و صبح باز بیرون، شاید به ندرت پدر و مادرم را می‌دیدم و حتی سلام علیک می‌کردم!»

اما در جمع خانواده بخاطر اعتیاد پدرم، هرگز کسی حواسش به من نبود پس کم‌کم از جمع خانوادخدور شده و به کارن‌خوابی روی آوردم.

برای رهایی از اعتیاد کافیست اراده‌ای وجود داشته باشد، اراده‌ای که سرآغاز بازگشت به زندگی است و مادامی که فرد مصرف‌کننده نخواهد، هیچ محرکی نمی‌تواند او را به زندگی عادی بازگرداند.

پس از مدتی که از کارتن‌خوابی گذشته و دردها و سختی‌هایی که در آن دوران داشتن نها از خدا ارزوی مرگ کرده اما در همان روزهایی که مرگ تنها خواسته من از زندگی بود با کمک یکی از دوستانم با جلسات ترک اعتیاد و الکل اشنا شدم.

با شرکت در این جلسات روز بروز از اعتیاد و بدی‌ها فاصله گرفته و رابطه خودم را با خدا نزدیک می‌کردم.

پس از گذشت چند وقت از پاکی خدا یک فرشته سرراهم گذاشت و حاصل ازدواج من با این فرشته پسر ۷ساله‌ایست که تمام زندگی من است.

جواد ۱۳ سال و ۱۱ ماه است که پاک است و از کارتن‌خوابی به نماز اول وقت رسیده است.

به امید پاکی تمام معتادان و بازگشت ان‌ها به سوی جامعه.

تعریف اعتیاد

اعتیاد یک «بیمارى اجتماعی» است که عوارض جسمى و روانى دارد و تا زمانى که بـه علل گرایش «بیمار» توجه نشود، درمان جسمى و روانى فقط براى مدتى نتیجه‏ بخش خواهد بود و فرد معتاد دوباره گرفتار « مواد اعتیاد آور» می‏ گردد. اعتیاد به موادمخدر یکى از مهمترین مشکلات اجتماعی، اقتصادى و بهداشتى است که عوارض ناشى از آن تهدیدى جدى براى جامعه بشرى محسوب شده و موجب رکود اجتماعى در زمینه ‏هاى مختلف مى‌ گردد.
همچنین ویرانگری‏ هاى حاصل از آن زمینه ساز سقوط بسیارى از ارزش‌ ها و هنجارهاى فرهنگى و اخلاقى شده و بدین ترتیب سلامت جامعه را بطور جدى به مخاطره مى‌ اندازد. پدیده شوم قاچاق موادمخدر بیش از آنکه فعالیتى سوداگرانه، تجارى و اقتصادى در عرصه مافیاى اقتصاد بین ‏المللى باشد، ابزارى کارآمد، مؤثر و راهبردى در گسترش نظام سلطه صاحبان قدرت جهان بر کشورهاى توسعه نیافته است. تحلیلگران مسائل سیاسى و اجتماعى بر این باورند که در تهاجم و نفوذ فرهنگی، پدیده موادمخدر مهمترین عامل به تباهى کشیدن و انحطاط اخلاقى جوامع به شمار می‏ رود. متاسفانه گسترش دامنه مصرف موادمخدر در جامعه امروزى به حدى است که حتى قشر متفکر و تحصیل کرده را نیز به سمت خود کشانده است.
اعتیاد بعنوان یک آسیب اجتماعی، هیچ گاه بطور کامل ریشه‏ کن نخواهد شد، اما با تدبیر، اندیشه و تلاشى مخلصانه حداقل می‏توان آن را به کنترل در آورد.
مراحل اعتیاد :
١- مرحله آشنایى: این مرحله با تشویق دیگران، مخصوصاً دوستان ناباب، یا از روى غرور و کنجکاوى خود فرد شروع می ‏شود.
٢- مرحله شک و تردید :در این مرحله فرد به مبارزه با امیال خود می ‏پردازد.
٣- مرحله اعتیاد واقعى :در این مرحله علائم اعتیاد ظاهر گشته، فرد و زندگی وی را احاطه می کند.
انواع مواد مخدر :
١- سستی زا        ٢- توهم زا        ٣- توان افزا
موادسستى‏ زا :
موادى هستند که مصرف آن بر روى سلسله اعصاب مصرف‏ کننده اثر گذاشته و در نتیجه فعالیت فکرى و بدنی او را سست نماید که شامل:
الف: طبیعى، مانند: استحصالات گیاه خشخاش، تریاک، شیره تریاک، مرفین
ب: مصنوعى، مانند: هروئین، متادون، نرمتادون، پاپاورین، پتیدین، انواع و اقسام قرص هاى مسکن و آرام ‏بخش
موادتوهم‏ زا:
با مصرف این مواد فرد دچار اوهام حسى و بصرى می ‏شود. این مواد را هالوسینوژن می‏ گویند که شامل:
الف :طبیعى، مانند: استحصالات گیاه شاهدانه، حشیش، بنگ، ماری‏جوانا، گراس، چرس؛ مسکالین، جو سیاه آفت ‏زده، برخى از قارچ هاى حاوى مواد توهم ‏زا، دانه‏ هاى نوعى نیلوفر وحشی
ب: مصنوعی، مانند: ال.اس.دی(L.S.D) ، دی‏ متیل تریپتامین (D.M.T) ، دی‏ اتیل تریپتامین (D.E.T)
موادتوان‏افزا:
مصرف آن بر روى سلسله اعصاب تأثیر گذاشته و در نتیجه فعالیت فکرى و بدنى مصرف‏ کننده بیشتر و باعث مهیجان می‏ شود. این مواد به دو دسته تقسیم می‏ شوند که عبارتند از:
الف :طبیعی، مانند: برگ کوکا، کوکائین، کراک، برگ و ساقه برخى درختان مثل خات و کراتم و ناس
ب :مصنوعی، مانند: آمفتامین، متیل آمفتامین، ترکیبات آمفتامین‏ ها
آثار سوء مواد مخدر
در شرايط معمولي وقتي بشر از انجام دادن كاري لذت ببرد و به عبارتي ديگر پاداش بگيرد، از مناطق پاييني مغز او موادي به اسم دوپامين و نوراپي نفرين ترشح مي‌شود و بر روي قشر و ساير مراكز حياتي آن اثر مي‌كند و احساس لذت و پاداش به او دست مي‌دهد و سعي در تكرار آن عمل دارد. يكي از آثار سوء مواد مخدر فعال شدن همين سيستم است. بنابراين كساني كه يك بار با اين مواد آشنا مي‌شوند چون سيستم پاداش در مغز آنها تقويت شده، تمايلي شديد به تكرار مصرف آن پيدا مي‌ كنند. از بين مواد مخدر هروئين به سهولت در چربي حل مي‌ شود. مغز انسان نيز مقدار زيادي چربي دارد و بنابراين در مقايسه با مرفين و مشتقات آن، هروئين پس از مصرف در زمان كوتاه‌ تري روي مغز اثر مي‌ كند. كدئين نيز كه از مشتقات ترياك است به آساني در سيستم گوارش جذب شده و در بدن تبديل به مرفين مي‌ شود. در يك مطالعه روشن شده است كه در معتادان، يكي از آثار سوء مصرف مواد، كاهش جريان خون در بعضي از نواحي مغز است.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *