وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم آغاز عملیات احداث پردیس بزرگ تئاتر مشهد

آغاز عملیات احداث پردیس بزرگ تئاتر مشهد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن اشاره به کمبود مجموعه های فرهنگی و هنری به ویژه زیرساخت های هنرهای نمایشی درکشور گفت: خبر احداث پردیس بزرگ تئاتر مشهد یک اتفاق بسیار خوب است که از سوی مدیریت شهری این شهردرحوزه هنرهای نمایشی شاهد آغاز آن هستیم.
به گزارش صبح امروز، سید عباس صالحی در مراسم آغاز عملیات احداث پردیس بزرگ تئاتر شهر که با حضور استاندار خراسان رضوی، شهردار و جمعی از اعضای شورای شهر و چهره های برجسته حوزه فرهنگ و هنر شهرمشهد برگزارشد، با تقدیر از اقدام شورای شهر و شهرداری مشهد برای احداث این پردیس افزود: شهر مشهد از دیرباز یکی از پایگاه های هنرهای نمایشی بوده است.
وی اضافه کرد: بر اساس آمار سال 97 حدود 7200 نمایش با 86 هزار بار اجرا در کشور داشته ایم که 8 میلیون نفر از این نمایش ها استفاده کرده اند.
وی با بیان اینکه در دولت های یازدهم و دوازدهم، هنرهای نمایشی مسیر رو به رشدی را در رابطه با عناوین نمایش و تعداد تماشاگران داشته است، اظهارکرد: البته این مساله به معنای این نیست که شرایط ما در حوزه هنرهای نمایشی رضایت بخش است.
وی تصریح کرد: در سال 96 از میان افراد 15 سال به بالا که حدود 60 میلیون نفر از افراد جامعه راتشکیل می دهند، تنها 3 میلیون نفرمعادل 5 و یک دهم به دیدن تئاتر رفته اند و 57 میلیون نفردیگر از این میان به تماشای تئاتر نرفته اند.
صالحی ادامه داد: این آمار نشان دهنده ایناست که تعداد زیادی از افراد جامعه از هنرهای نمایشی محروم هستند درحالی که اکنون سطح پویش ما دردهه های اخیر در حوزه هنرهای نمایشی ،گروه ها و سبکها افزایش یافته است.
وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی افزود: با این وجود باید پرسید چرا 57 میلون نفر از مردم به تئاتر نرفته اند ؟ که درپاسخ باید گفت یکی ازعوامل جدی تعداد کم سالن های نمایش است.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 1057 سالن نمایش تئاتر در کشور وجود دارد گفت: این مضوع فرصت های عرضه و دسترسی مردم را به تئاتر کاهش می دهد .
وی اضافه کرد: درمجموع در کشور با فقر دسترسی به مجموعه های فرهنگی و هنری روبرو هستیم ،درحالی که طبق بررسی های انجام شده در سال 95 به 16 میلیون متر مربع فضای فرهنگی هنری نیاز داریم ، اکنون تنها 620 مجموعه با یک میلیون مترمربع وجود دارد و 280 مجموعه دیگر نیز با 800 هزار متر مربع در حال ساخت است که با احتساب مجموعه های فرهنگی خصوصی که بسیار محدود هستند فاصله زیادی با فضای فرهنگی هنری مورد نیاز کشور وجود دارد.
صالحی به توسعه فضاهای سبز شهری در دهه 70 اشاره و تصریح کرد: در آن زمان احساس شد که با کمبود شدید فضاهای سبز روبرو هستیم لذا این موضوع مورد توجه قرار گرفت و اکنون به سرانه 11 متر فضای سبزرسیدهایم که این رقم در شهر مشهد بیش از 13 متر است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: اگر فضای سبز دریچه تنفس جسم است فضاهای فرهنگی و هنری نیز دریچه تنفس روح هرانسان است، لذا نیاز به فضاهای فرهنگی و هنری کمتر از نیاز به فضاهای سبز نیست. اگر کمبود اکسیژن برای بدن را احساس می کنیم کمبود اکسیژن روح را نیز باید ببینیم.
وی با بیان اینکه امروز شاهد اقدام بسیار خوب مدیریت شهری و شورای شهر مشهد هستیم و امیدواریم دیگران نیز به این گونه اقدامات بپیوندند، اظهارکرد: باتصمیم خوب شورای شهر و پیگیری و اهتمام شهردار سابق و شهردار جوان و پرتلاش کنونی مشهد در احداث پردیس بزرگ تئاترمشهد صندلی های نمایش این شهر دو برابر می شود .
وی گفت: به شخصه تمایلی برای حضور در مراسم کلنگ زنی پروژه ها ندارم اما وقتی شهردار مشهد تماس گرفته و اعلام کرد که فاز اول این مجموعه بزرگ ظرف 520 روز به بهره برداری خواهد رسید از این اتفاق خوب خوشحال شدم.
صالحی افزود: از شورای شهر مشهد که احداث این مجموعه فرهنگی و هنری را تصویب واز شهردار پرتلاش مشهد که برای اجرای آن تلاش می کنند و همچنین استاندار خراسان رضوی که حامی هنر هستند تشکر و اعلام می کنم که ما نیز در راستای اینکه استان خراسان رضوی و مشهد تبدیل به قطب هنرهای نمایشی شود کمک خواهیم کرد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: با وجود عناصر هنردوست و فرهنگی در شورای شهر، شهردار پرتلاش و استاندار خراسان رضوی، چشم انداز خوبی برای ایجاد زیرساخت های فرهنگی و هنری در استان خراسان رضوی به ویژه شهر مشهد می بینم و ما نیز این قول را می دهیم که بابهره برداری از فاز اول پردیس تاتر مشهد گروه ها و نمایش های قوی را برای اجرا به مشهد بیاوریم.

تقدیر استاندار ازاین اقدام مدیریت شهری

هم چنین استاندار خراسان رضوی با تقدیر از اقدام مدیریت شهری دراحداث پردیس بزرگ تئاتر مشهد گفت: احداث این پردیس به ارتقاء سطح نشاط و امنیت اجتماعی کمک می کند.

علیرضا رزم حسینی افزود: اجرای این پروژه علاوه بر افزایش نشاط اجتماعی وتوانمندی هنرمندان به کاهش آسیب های اجتماعی و ارتقاء امنیت اجتماعی نیز کمک می کند.
وی اضافه کرد: با توجه به این موارد اقدام به احداث چنین مجموعه فرهنگی و هنری از سوی شورای شهر و شهرداری مشهد قابل تقدیراست.
وی بابیان اینکه کلانشهر مشهد با وجود مرقد مطهر امام رضا(ع) یک شهر جهانی است، اظهارکرد: لذا اقداماتی که در شهر مشهد انجام می شود باید در چهارچوب یک شهر جهانی و مذهبی باشد که این پروژه اینگونه است.

150 میلیاردتومان  اعتبار برای احداث پردیس

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، زیارت، گردشگری و رسانه شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به اینکه برای احداث فاز اول پردیس بزرگ تئاتر شهر 95 میلیاردتومان اعتبار درنظر گرفته شده است، گفت: در مجموع پیش بینی می شود که برای تکمیل این پروژه به 150 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که این مبلغ بدون احتساب قیمت زمین و پروانه است.
احسان اصولی با بیان اینکه هنر نمایش مشهد علی رغم پیشینه و توانمندی های موجود زیرساخت های لازم را برای شکوفایی و استفاده از ظرفیت های حوزه هنرهای نمایشی مشهد را ندارد، اظهارکرد: این موضوع در کمیسیون فرهنگی شورای شهر بررسی و از مدیریت شهری مطالبه شد و با اختصاص بودجه در سال 97 کارهای مطالعاتی آن صورت گرفت.
رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، زیارت، گردشگری و رسانه شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به اینکه پردیس بزرگ تئاتر مشهد در زمینی به مساحت 12000 مترمربع احداث خواهد شد، گفت: این مجموعه دارای یک سالن اصلی با ظرفیت 700 نفر و سه سالن فرعی با ظرفیت هر سالن 160 نفراست که در کناراین سالن ها، گالری و سایر فضاهای های فرهنگی و هنری مرتبط نیز احداث خواهد شد.
وی ادامه داد: برای احداث این مجموعه در فاز اول 95 میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده است که به غیر از ارزش زمین و پروانه تکمیل آن در مجموع به 150 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که در بودجه 98 و99 شهرداری مشهد در نظر گرفته خواهد شد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *