رئیس گروه تخصصی عمران نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی مطرح کرد:

ساخت و ساز در مشهد با مهندسان بدون تخصص

ریحانه موسوی

رئیس گروه تخصصی عمران نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی گفت: یکی از مشکلات ما در مشهد، انجام ساخت‌وسازها توسط مهندسان بدون تخصص است.

به گزارش صبح امروز جواد مروتی در نشسست خبری همایش” نگاهی نو به سازه های بتنی با رویکرود دوام و پایایی” که روز گذشته در محل سازمان نظام مهندسی استان خراسان رضوی در مشهد برگزار شد، افزود: عمر مفید ساختمان‌ها در کشور ما بین 20 تا 30 سال بوده است، این در حالی است که یک ساختمان 20 ساله در سایر کشورها جوان محسوب می‌شود و عمر مفید ساختمان در سایر کشور ها ۱۵۰ سال است.

ساختمان های بتنی در دنیا 70، در ایران 67 و در خراسان رضوی تنها 6 درصد است
وی ادامه داد: زمانی که عمر مفید ساختمان کم باشد بخشی از سرمایه ملی به هدر می‌رود، بتن در دنیا بعد از آب پرمصرف‌ترین ماده است، براساس پروانه‌های صادره حدود 67 درصد از ساختمان‌ها بتنی هستند، این آمار در دنیا به 70 درصد می‌رسد اما در خراسان رضوی 6 درصد از ساختمان‌ها بتنی است.
مروتی تصریح کرد: فلز خوردگی آرماتور ایجاد می‌کند و عمر ساختمان را کاهش می‌دهد، در بخش‌هایی از کشور که به دوام توجه شده تمام ساختمان‌ها بتنی هستند، در حال حاضر در خراسان رضوی سطح کیفی ساختمان ها افزایش یافته و افراد مجرب در استان فعال هستند.

ساختمان های بتنی 20 درصد ارزان تر
رئیس گروه تخصصی عمران نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی یادآورشد: احداث ساختمان‌های بتنی 20 درصد ارزان‌تر از سایر ساختمان‌ها هستند.  مروتی بیان کرد: اصفهان قطب تولید فولاد بوده و 90 درصد ساختمان‌ها در استان اصفهان بتنی بوده است، مشهد قطب تولید سیمان است و به همین دلیل در استفاده از بتن کوتاهی می‌کنیم،به همین دلیل تلاش داریم با برگزاری دوره‌های آموزشی فرهنگ سازی در این زمینه را افزایش دهیم ودر این زمینه نیروهای متخصصی وارد کار شدند.

سرعت بیشتر اجرای پروژه های بتنی در مشهد
رئیس گروه تخصصی عمران نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی افزود: تزریق سرمایه مزیت بتن بوده است، سرعت اجرا بستگی به امکانات دارد و مربوط به مصالح آن نیست، در مشهد پروژه‌هایی مانند آلتون که بتنی هستند از ساختمان‌های فلزی بسیار زودتر آماده شدند، یکی از مشکلات ما در مشهد، انجام ساخت‌وسازها توسط مهندسان بدون تخصص است.

هزینه تعمیرات بیشتر از ساخت

همچنین کارشناس مسئول نگهداری تقاطع‌های غیر همسطح شهرداری مشهد در این نشست گفت: از آخرین‌پل‌های احداث شده در مشهد می‌توان به پل دوربرگردان نزدیک آزادی و پل نمایشگاه اشاره کرد، وافزود: پیش بینی می شود هزینه احداث پل نمایشگاه ۲۰۰میلیارد تومان هزینه در برخواهد داشت.
حسن نوری گفت: در حال حاضر تعمیر و نگهداری بتن هزینه‌های بالایی دارد، یک متر مکعب بتن 200 هزار تومان هزینه دارد و ما برای هر متر مربع تعمیرات 500 هزار تومان هزینه پرداخت می‌کنیم، همچنین 151 کیلومتر مسیر در شهر وجود داشته که 121 کیلومتر از آن بازسازی شده است و میلیارد‌ها تومان برای نگهداری و تعمیرات آنها در نظر گرفته شده است.

وی اظهار کرد: در مشهد هزار کیلومتر کانال روباز وجود دارد و کانال‌های سرپوشیده به 320 کیلومتر می‌رسد، همچنین 55 میلیون متر مربع مساحت معابر شهری است.

پل های بتنی مشهد بیشتر از اصفهان

هم چنین رئیس اداره کل نگهداری و تعمیرات شهرداری مشهد گفت : از سال 92 تعمیرات پل‌ها به صورت تخصصی انجام شده و واحد مشورت در استان فعال است، حدود 80 دستگاه پل بتنی در مشهد وجود دارد، 750 دستگاه پل در تهران و 60 پل نیز در اصفهان احداث شده و اهمیت تعمیر و نگهداری پل‌ها زیاد است، حدود سه سال به تعمیر و نگهداری پل‌ها در استان مشغول بودیم اما در حال حاضر این سیستم به شهرداری پیوسته است.

بهنام خیاط اظهار کرد: اغلب سازه‌ها در خیابان‌ها بتنی، فلزی و یا مصالح سنگی هستند، مصالح به دو بخش طبیعی مانند شن، ماسه و سنگ و مصنوعی مانند ترکیب آنها هستند، اغلب سازه‌های سطحی بتنی هستند و شهرداری بخش عمده‌ای از سازه‌های شهری را با استفاده از بتن احداث می‌کند.

تعمیرات پیش بینانه و پیشگیرانه
وی تصریح کرد: اداره‌کل نگهداری و تعمیرات در تمامی زمینه‌های تعمیرات ورود یافته و در حال حاضر به دنبال فعالیت در زمینه تعمیرات پیش‌بینانه و پیشگیرانه هستیم، مشهد در تعمیرات و نگهداری پل‌ها پیشتاز بوده و ضرورت این امر سبب فعالیت در زمینه دوام بتن شده است و در صورت رعایت شرایط می‌توان دوام بتن را افزایش داد.

تاثیر مخرب نمک پاشی زمستان

بهنام خیاط عنوان کرد: درز انبساط، نئوپرن‌ها و آبچکان یا ناودان در عمر ساختمان‌ها مؤثر بوده است، به عنوان مثال در زمستان برای آب شدن برف‌ها از آب‌نمک استفاده می‌کنیم و نمک تأثیرات مخربی را بر ساختمان‌ها می‌گذارد که در صورت ساخت صحیح آبچکان مشکلی در این زمینه رخ نمی‌دهد.

وی تاکید کرد: نگاه ویژه‌ای به ساخت سازه‌های بتنی داریم، همایشی تخصصی در ارتباط با سازه پل‌ها و موارد مرتبط با پل‌ها در آینده نزدیک برگزار خواهیم کرد و از تمامی متخصصان دعوت به عمل می‌آید، دستگاه نظارت در صورت دارا بودن پیمانکار متخصص با مشکل مواجه نخواهد شد.

10 میلیارد هزینه تعمیرات ونگهداری پل ها در مشهد

رئیس اداره‌کل نگهداری و تعمیرات شهرداری مشهد گفت: مشاور مربوطه، هر 6 ماه اقدامات لازم را انجام می دهد و سالیانه 10 میلیارد تومان برای تعمیرات و نگهداری پل‌ها در نظر گرفته می‌شود، پل جمهوری در گذشته با 10 میلیارد تومان ساخته شد اما در حال حاضر قیمت ساخت پل‌ها بسیار افزایش یافته است.
ثبت نام 400 نفر برای همایش

در ادامه سید مصطفی رضوی عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی ادامه داد: تنها یازده درصد از دانشجویان قبول شده در این رشته توانستند در این زمینه‌ها فعالیت کنند، آموزش اثرات بلندمدت داشته و باید به آن توجه شود.
او ادامه داد: پیش از این همایشی با چهار گرایش به اجبار برای ارتقاء در نظر گرفته شد اما 200 نفر برای این همایش ثبت نام کردند اما در حال حاضر بدون هیچ تبلیغی در عرض یک هفته بیش از 400 نفر ثبت نام کننده داشتیم.

وی تصریح کرد: در این همایش شهرداری نیز کنار ماست و ما از ظرفیت‌های موجود استفاده می‌کنیم.

گفتنی است: همایش نگاهی نو به سازه های بتنی با رویکرود دوام و پایایی پنج شنبه هفته جاری در محل تالار شهر واقع در میدان شهدا مشهد از ساعت 8 صبح برگزار می شود.

هم چنین علی اکبر رمضانیانپور عضو کمیته تدوین مبحث 9 مقررات ملی ساختمان و همایون ابریشمی استاد مدعو از کشور کانادا سخنرانان اصلی این همایش خواهند بود.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *