صبح امروز وضعیت بازار در صنوف مختلف را بررسی می‌کند؛

رد پای گرانی در عطاری‌های شهر

انسیه سروش

چندی پیش که صدای اعتراض مردم در خصوص افزایش قیمت بنزین به گوش می‌رسید، وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: «هیچ افزایش قیمتی در کالاها نخواهیم داشت»؛ اما شرایط فعلی بازار حاکی از چیز دیگریست.

افزایش رغبت و تمایل مردم برای درمان بیماری‌ها با استفاده از طب سنتی، تعداد زیاد عطاری‌ها در سطح شهر و نتایج مثبت حاصل از این علم دیرینه ما را بر آن داشت که به سراغ رئیس اتحادیه گیاهان داروئی در مشهد که تنها اتحادیه مستقل گیاهان داروئی در کشور است، برویم و به گفت‌و‌گو با ایشان بنشینیم.

رئیس اتحادیه گیاهان داروئی مشهد در گفت‌و‌گو با خبرنگار روزنامه صبح امروز گفت: همواره با افزایش نرخ بنزین سایر اقلام نیز افزایش قیمت پیدا کرده‌اند. داروهای گیاهی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و با وجود اینکه اکثرا در داخل کشور تولید می‌شوند، افزایش قیمت پیدا کردند.

سید حسن بخارائی افزود: با افزایش نرخ بنزین افزایش نرخ کرایه‌ها از روستا به شهر پیش آمده و به تبع کارگران نیز خواهان دستمزد بیشتری هستند. همه این عوامل دست به دست هم داده و نرخ بالاتری را برای گیاهان داروئی رقم می‌زنند.

وی درخصوص افزایش تعداد عطاری‌ها در سطح شهر گفت: با توجه به افزایش نرخ بیکاری و تعطیلی بسیاری از واحدهای صنعتی و از طرف دیگر افزایش جمعیت سبب شده است که افراد به مشاغل آزاد روی بیاورند. صنف ما نیز از این قاعده مستثنی نیست و تعداد عطاری‌ها رشد زیادی داشته‌است. اما متاسفانه بسیاری از افراد که وارد این حرفه می‌شوند تخصص لازم را ندارند و صرفا فروشندگی گیاهان داروئی را انجام می‌دهند.

بخارائی تصریح کرد: به همت اداره بهداشت و درمان، اتاق اصناف، سازمان صنعت، معدن و تجارت، اتحادیه گیاهان داروئی و اداره اماکن، کارگروهی جهت بررسی عطاری‌های سطح شهر تشکیل شده است که دو روز در هفته به واحدهای مختلف مراجعه و در صورت عدم وجود پروانه کسب به واحد متخلف اخطار داده می‌شود و اگر طی ده روز اقدامات لازم جهت دریافت پروانه صورت نگیرد، پلمپ می‌شود.

وی در خصوص کسانی که می‌خواهند وارد این حرفه شوند، اظهار داشت: این افراد باید چهار ترم آموزش ببینند. در ترم اول شناخت داروهای گیاهی، در ترم دوم بهره‌مندی، در ترم سوم مشاوره و در ترم چهارم مشاوره تکمیلی آموزش داده می‌شود.

متقاضی بعد از گذراندن یک ترم می‌تواند درخواست صدور مجوز دهد و اگر در امتحان تخصصی کمیسیون فنی اتحادیه نمره قبولی بیاورد، مکان مورد نظر خود را به اتحادیه معرفی می‌کند؛ واحد بازرسی اتحادیه نیز بعد از بررسی و اعلام ایرادات آن و رفع نواقص توسط متقاضی، مکان را تایید می‌کند و پس از آن متقاضی با ارائه استعلامات لازم به اتحادیه می‌تواند پروانه کسب خود را دریافت کند.

مشاور گیاهان دارویی یادآور شد: امروزه بیماری‌های زیادی وجود دارند که درمان آن‌ها به وسیله داروهای شیمیایی امکان‌پذیر نیست اما طب سنتی راهکاری برای آن ارائه می‌دهد. امتیاز دیگر این داروها ضرر کمترشان برای بدن انسان است.

عضو رسمی سازمان مرکزی جامعه اسلامی احیا گیاه درمانی ایران، درخصوص قارچ گاندروما و خواص درمانی آن که این روزها سروصدای بسیاری کرده است، خاطر نشان کرد: این سروصدا حاصل تبلیغات است و این دارو هنوز امتحان خود را پس نداده است؛ پس با قاطعیت نمی‌توان در مورد آن اظهار نظر کرد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *