معاون شرکت بازآفرینی شهری ایران  در گفت و گو با صبح امروز مطرح کرد:

دفاتر تسهیل گری مرجع بهسازی بافت های شهر

علی نژاد

سیاست های مختلفی با رویکرد های متفاوتی طی چند دهه اخبر در بافت های مرکزی، بافت های میانی  و بافت های حاشیه ای شهرها اجرا شده است، سیاست هایی که به مرور از طرف ایده پردازان، شهرسازان و معماران و دیگر صاحب نظران نقض شده اند، آخرین نسخه ای که مطرح و از سوی متولیان دولتی مورد تائید و اجرا قرار گرفته است، تعریف با عنوان بافت های ناکارآمد و اجرای سیاست بازآفرینی این بافت هاست، رویکرد که مستقیم و به طور قطعی وابسته به میزان مشارکت مردم است، اجرای این رویکرد نیاز به متخصصان مختلف دارد و سیستم اداری و اجرایی برای جلب مشارکت برای بازآفرینی و احیای بافت های ناکارآمد، ایجاد دفاتر تسهیل گری در این بافت هاست، مبتنی براین سیاست در مشهد 20 دفتر تسهیل گری ایجاد شده است و تاکنون مورد حمایت وزارت راه و شهرسازی و شرکت بازآفرینی شهری ایران نیز بوده است. برای آشنایی بیشتر با این رویکردها ، دیدگاه های یک مسئول د وزارت راه وشهرسازی و یک مسئول در شهرداری مشهد را می خوانید.

به گزارش صبح امروز«سید مجتبی علوی مقدم» معاون عمران و بهسازی شهری شرکت بازآفرینی شهری ایران در این بارگفت: دفاتر تسهیلگری محلات باید به عنوان مرجع تمامی دستگاه‌ها و نهادهای مختلف دست اندرکار در امر بهسازی و بازآفرینی محلات مدنظر قرار گیرند.

وی با اشاره به برگزاری نشست های تخصصی، توجیهی و برنامه ریزی دفاتر تسهیل گری طرح بهسازی و بازآفرینی محلات بافت پیرامون حرم مطهر رضوی عنوان کرد: به منظور پیشگیری از موازی کاری و اقدامات جزیره ای و همچنین همسان سازی اقدامات دستگاه های مختلف در جهت پیشبرد اهداف و چشم اندازهای سازمان بازآفرینی شهری ایران، دفاتر تسهیلگری محلات باید به عنوان مرجع تمامی دستگاه‌ها و نهادهای مختلف دست اندرکار در امر بهسازی و بازآفرینی محلات مدنظر قرار گیرند.

تفویض اختیار به استان

علوی مقدم ادامه داد: به همین منظورهیئت هایی تحت عنوان هیئت اجرای استان به ریاست معاون عمرانی استاندار، عضویت مدیرکل راه و شهرسازی و شهردار مرکز استان تشکیل و‌ اختیارات شرکت بازآفرینی به ایشان واگذار تا بتوانند سریعتر ودقیق تر به تصمیم واجرا برسند تا همه دستگاه ها از این طریق فعال محلی خدمات خود را ارائه کنند و این دفاترماخذ اجرای برنامه های مدیریت شهری در بازآفرینی محلات قرار گیرند.

گسترش مشارکت شهروندان با استفاده از ظرفیت های مختلف

وی اظهارداشت:در محلات هدف تنها باید یک دفتر تسهیل گر از سوی دستگاه های حاکمیتی مستقر باشد و با استفاده از ظرفیت و توان متخصصان، معتمدین و تشکل های مردمی هر محله در ترکیب اعضای این دفاتر باید کوشید تا زمینه گسترش مشارکت شهروندان در طرح های بازآفرینی و مردم محور کردن این طرح ها را گسترش داد.

ضرورت توجه به پیوست فرهنگی و اجتماعی

علوی مقدم گفت:عدم توجه به تهیه پیوست های اجتماعی و فرهنگی در طراحی و اجرای برخی از پروژه ها در گذشته به عنوان یکی از نواقص مهم مطرح بوده است، از همین رو شناخت ظرفیت های اجتماعی و فرهنگی و بررسی دقیق معضلات و چالش های پیش روی اجرای طرح ها از دیدگاه شهروندان و ساکنین محلات هدف، بایستی مورد توجه دفاتر تسهیل گری باشد تا با احصاء این موارد و بررسی همه جانبه آن ها با هماهنگی و همکاری مشاوران و متخصصان، در تهیه پیوست های فرهنگی و اجتماعی طرح های بازآفرینی محلات مورد استفاده قرار گیرد.

6 دفتر تسهیل گری در شرف افتتاح

هم چنین «سید مصطفی نعمتی» شهردار منطقه ثامن مشهد در این باره گفت: بر اساس دستور العمل ها و استانداردهای سازمان بازآفرینی شهری، تا کنون از ٩ محله بافت پیرامون حرم مطهر رضوی ، به همت دفتر مدیریت تسهیلگری و امور مشارکت های شهرداری منطقه ثامن ۶ محله جوادیه، راد، (عیدگاه و باغ حسن خان)، کشمیریها و تپل محله در شرف افتتاح دفاتر تسهیل گران و محله نوغان نیز در مرحله عقد قرارداد با تسهیل گر است.

وی یادآورشد: طرح نوسازی و بهسازی اطراف حرم مطهر از 23 سال قبل آغاز شده است که متاسفانه در این مدت به دلایل متعدد به زیرساخت ها و فضاهای عمومی طرح کمتر توجه شده است.

ایجاد 50 هزار متر مربع فضای سبز طی 2 سال

وی افزود: در این دوره از مدیریت شهری، تمام تلاش ما، اجرای زیرساخت های شهری در این منطقه بوده است به گونه ای که با وجود اجرای تنها 50 هزار متر مربع فضای سبز در محدوده اطراف حرم مطهر طی 23 سال، ما توانستیم طی 2 سال 50 هزار متر مربع فضای سبز جدید در این محدوده ایجاد نماییم.

احداث 3 ره باغ  در بافت اطراف حرم

نعمتی ادامه داد: این نوید را به همشهریان و زائران عزیز می دهم که ره باغ جنان و سلام و بخش زیادی از ره باغ پردیس را تا کنون توانسته ایم احداث کرده و در اختیار عموم قرار دهیم. تا دو ماه آینده، عملیات اجرایی ره باغ بهشت را نیز آغاز می نماییم تا تردد شهروندان به حرم مطهر تسهیل شود.

وی اذعان داشت: 6 گروه تسهیل گر در حال استقرار در منطقه ثامن هستند تا مردم را برای طرح نوسازی و بهسازی بافت اطراف حرم مطهر سهیم نمایند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *