اعتقادات، فرهنگ کمک به محرومان را زنده نگه داشته است

 مردم، طلایه‌داران کمک به محرومین

وحدانه آخوندشریف

فرهنگ کمک به محرومین در جامعه اسلامی سال‎هاست که در میان اقشار مختلف اجتماع نهادینه شده است؛ نوع‌دوستی و کمک به همنوع از دیدگاه آیین الهی و جهانی اسلام امری ذاتی و فطری است. درواقع مساجد اولین پایگاه‎هایی بودند که برای کمک‌رسانی به قشر ضعیف اجتماع، پذیرای کمک‎های مردمی شدند و کماکان نیز هنوز مساجد اصلی‌ترین مرکز کمک‌های مردمی هستند. به‌مرورزمان و نیاز به کانالیزه شدن کمک‌رسانی به محرومان، سازمان‌هایی به نام خیریّه تشکیل شدند و مورد استقبال بانیان خیر قرار گرفتند. با گسترش شهرها و مدرنیته شدن جوامع، سازمان‌های مردم‌نهاد NGO)) هم به این پایگاه‌ها اضافه شدند. بی‌شک کسانی که در مساجد، خیریّه‌ها و NGO ها فعالیت افتخاری دارند، جنبه‎ معنوی زندگی‌شان بر جنبه‎ مادی آن غالب است. درواقع این پایگاه‎ها به وجود آمده‌اند تا از شدت محرومیت‎ها در جامعه بکاهند و مرهمی بر زخم دل نیازمندان باشند. در هفته وحدت به سراغ کسانی می‎رویم که کمک به محرومین را صرف‌نظر از شیعه و سنّی بودن در دستور کار زندگی شخصی و اجتماعی خود قرار داده‎اند و از هیچ کمکی دریغ نمی‏کنند.

شهروندان خیّر

حسین شریفی مدیر بنیاد حمایت از فرشتگان آسمانی یکی از سازمان‎های مردم‌نهاد نیکوکاری(NGO)  اعلام کرد: این بنیاد با حرکتی خودجوش در مشهد تشکیل‌شده و باگذشت زمان فعالیت خیرخواهانه خود را گسترش داده است. روند کار بدین‌صورت است که، روستاهای محروم در حوزه غذایی شناسایی‌شده و به هر خانوار با توجه به تعداد نفرات آن سبد غذایی ارائه می‎گردد.

توزیع صبحانه در مدارس مناطق محروم از دیگر فعالیت‏های بنیاد حمایت از فرشتگان آسمانی است که با کمک خیّرین و مردم نیکوکار و با هماهنگی مدیران مدارس این مناطق انجام می‏شود.

یک وعده مهربانی

شریفی عنوان کرد: رایزنی با رستوران‌داران مشهدی انجام‌شده و به‌طور مداوم، به‌صورت هفتگی، کودکان کار در ظهر یک روز میهمان یک رستوران در مشهد شده و ما میزبان آن‌ها هستیم.

صداقت و اعتماد شرط اول کمک‎های مردمی

شریفی در قسمت پایانی صحبت‎های خود خاطرنشان کرد:  اعتماد و صداقت شرط اول کمک‎های مردمی است، سازمان‎های خیریه باید صداقت داشته باشد و مؤسسین، مدیران و اعضای سازمان به اهداف و اصول غیر سودجویانه‌ی آن پایبند بمانند که اگر خدایی نکرده چنین سازمانی دچار انحراف شود یقیناً اثربخشی خود را از دست می‎دهد.

همچنین زنگنه معاون خیریه انصارالحجه مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار صبح امروز اظهار کرد: کمک‎های غذایی اهداشده از سوی شهروندان علاوه بر توزیع در مناطق محروم شهر مشهد به شهرستان‎های فردوس، بیرجند و حتی سیستان بلوچستان ارسال می‎شود. شهروندان خیّر به طرق مختلف همچون کمک‎های مستمر نقدی و غیر نقدی ، کمک به توزیع خواربار و پوشاک ما را در این راه همراهی می‏کنند.

کمک‎رسانی آبرومند با مشارکت مردم

زنگنه تأکید کرد: ازآنجاکه تعهد سازمان، مبنی بر حفظ حرمت و کرامت افراد تحت پوشش است، بدین‌جهت افراد داوطلب به‌عنوان نماینده خیریّه، شبانه به همراه همسرانشان آذوقه‎ موردنیاز خانواده‌های تحت پوشش را به دستشان می‎رسانند. هم‌چنین برای خانوارهای تحت پوشش، اول هرماه توزیع برنج، گوشت، روغن، قند، چای و سایر مواد غذایی مایحتاج صورت می‎گیرد و هر خانواده، دو بار در ماه می‌تواند از سهمیه غذا در سازمان استفاده کند. هرچند که در ایّام محرم و مناسبت‎ها هم توزیع غذا بین خانواده‎های تحت پوشش صورت می‎گیرد.

طرح اکرام ایتام

معاون خیریّه انصارالحجه مشهد اضافه کرد: در طرح اکرام ایتام که یکی از طرح‌های موردعلاقه‌ی خیّرین است، افراد نیکوکار می‎توانند سرپرستی یک یا چند یتیم را بر عهده بگیرند و تمام یا بخشی از هزینه‌های مربوط به تغذیه آنان را تأمین کنند و در کنار آن هزینه‌های تحصیلی و پوشاک آن‌ها را نیز در حد وسع تقبل نمایند.

در پایان، آقای زنگنه خاطرنشان کرد: کمک‌های مادی به خانواده‌های بی‌سرپرست و ایتام مستمند و آسیب‌دیده که اغلب به‌صورت غیر نقدی و شامل خواربار و پوشاک است، تا حدی می‌تواند جوابگوی مشکلات این قشر از اجتماع باشد و مطمئناً نمی‎تواند تمام مشکلات معیشتی آنان را مرتفع سازد.

باید حال نیازمندان را درک کرد

محمد معلم استاد دانشگاه و یکی از خیّرینی است که سال‌ها در گوشه‌کنار این شهر از محرومان اطراف خود غافل نبوده و در حد توان و  وسع به آن‌ها کمک‌رسانی می‌کند.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار صبح امروز عنوان کرد: در زمان دانشجویی، در فصل زمستان یکی از دانشجویان، دو پیراهن مردانه روی‌هم می‏پوشید، جوان بسیار درس‎خوانی بود، به خاطر نوع لباس پوشیدنش کنجکاو شدم و بدون رعایت حال او علتش را پرسیدم، گونه‎هایش سرخ شد و نصفه‌نیمه جوابم را داد. به خودم آمدم، که در اطرافم کسانی هستند که حتی قدرت خرید یک ژاکت را هم ندارند، همان زمان تصمیم گرفتم اگر زمانی درآمدی هرچند ناچیز داشته باشم، به افراد نیازمند در حد توانم کمک کنم.

وی ادامه داد: از سفارش ائمه اطهار(ع) است که می‎فرمایند: اگر قصد کمک به نیازمندی را داری بهتر است این کار را خودت انجام دهی. در حقیقت دیدن چهره‎ی رنگ‌پریده و تکیده‎ بعضی از خانواده‎ها تلنگری می‏شود که در درجه اول خدا را شاکر باشیم که ما را واسطه‎ کوچکی برای خیر قرار داده و در مرحله بعدی، نیاز فطری آدمی را تازه نگه می‎دارد تا همچنان در حدی ناچیز، دست‌به‌خیر باشیم و باری از دوش محرومان برداریم.

 

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *