مهدی ایوبی از ترانه­سرایان موفق کشور در گفت‌وگوی اختصاصی با صبح امروز مطرح کرد؛

چشم انداز نامعلوم ترانه­ سرایی

مریم اصغری

مهدی ایّوبی متولد 1361 و عضو هیات اجرایی خانه ترانه تهران، ترانه­ سرایی را از سال 81 آغاز کرده و با آهنگ­سازهای مطرح و خواننده­ های زیادی کار کرده­ است. او پس از حضور موفق در آلبوم “سلول شخصی” رضا یزدانی و تیتراژ پایانی سریال “تعبیر وارونه یک رویا” خاطره­ ساز شد و کارهای ماندگاری را رقم زد. دقایقی را با او به گفتگو نشستیم.

پستی را در اینستاگرام به اشتراک گذاشته بودید که آیا زمان آن نرسیده که با هم مهربان­تر باشیم. به نظر شما با این تعارض و تضادی که بین ترانه ­سراها وجود دارد، این­کار امکان­پذیر است؟
دو سال است که ما جایزه ترانه افشین یداللهی را برگزار می­کنیم و من، روزبه و دیگران کنار می­ ایستیم و برای بقیه دست می­زنیم. در صورتی که هر کدام از بچه­ های هیات اجرایی می­توانند برگزیده باشند اما به صرف ایجاد فضای محبت، دوستی و مهرورزی که برای دیده­شدن بقیه ترانه ­سراها، جایزه­ گرفتن و پیدا کردن جایگاه آنها ایجاد شده است، تلاش می­کنیم. من فکر می­کنم این حرکت می­تواند قدم آغاز راه مهربان­تر بودن و دوست­ بودن باشد. مهربان­تر بودن برای ما تنها در حد حرف نبوده ­است و مخصوصا بعد از دست دادن دکتر یداللهی نگاه من این است که هیچ چیزی ارزش دستاویز بودن و دست انداختن را ندارد و همه باید فضا را برای بهتر نفس کشیدن و ارتقا کسانی که فرصت­های کمتری دارند، هموار کنند و این ارتقا باعث رشد ادبی جامعه ما و قطعا لذت و خرسندی همه خواهد شد.

ترانه ­های شما معمولا فضایی صمیمانه دارند و مخاطب به راحتی می­تواند با آن­ها ارتباط برقرار کند، دلیل این امر را چه چیزی می­دانید؟

یک ترانه­ سرا باید بتواند بازیگر خوبی هم باشد و این توانایی را داشته باشد که با کلام، تصویرسازی کند و گاهی این تصویرسازی آنقدر خوب اتفاق می­افتد که شبیه واقعیت به نظر می­رسد. کلمات هر اندازه ملموس ­تر باشند، تاثیرپذیری بیشتری دارند و من خوشحالم که توانستم به چیزی که می­خواستم دست پیدا کنم.

نظر شما در مورد جایگاه تقلید در ترانه­های امروز و ترانه­ سرایان جوان­تر چیست؟
به نظر من همه در آغاز با تقلید از کسی شروع می­کنند و هیچ ایرادی در ابتدای راه ندارد. اما قطعا هنرمند باید آنقدر باهوش باشد که چیزی را که احساس می­کند تقلید در آن دخیل است جزو هنر خود نداند و آن را تنها پلی برای رسیدن به ترانه­ هایی که می­خواهد بنویسد، قلمداد کند. خوشبختانه ما انرژی­ های تازه نفس و جوانی داریم که قطعا آینده ترانه در دست آن­ها است.

معضلات اجتماعی چه جایگاهی درترانه شما دارد و تا چه اندازه با مسائل روز همراه می­شوید؟
پرداختن به مسائل و معضلات روز رسالت ترانه­سراها است حتی اگر این­کار مدت زمان ماندگاری ترانه در اذهان را کوتاه کند. من  فکر می­کنم که با کارهایم ثابت کردم بیش از بقیه به این موضوع اهمیت می­دهم و معمولا نسبت به هر مسئله سیاسی یا اجتماعی واکنش نشان دادم. اسم مجموعه آخر من “روزنامه نگار” نیز به همین دلیل گذاشته شده­ است که با مسائل روز همراه هستم.

مهمترین مولفه ماندگاری یک ترانه را چه چیز می­دانید؟
با توجه به سرعت گرفتن انتشار و اتفاقاتی که در مارکت موسیقی افتاده، شاید مدت ماندگاری، دو سه ماه شده­است و من شخصا به ماندگاری فکر نمی­کنم. اما ترانه، هنری وابسته است و برای تولید یک کار خوب، باید همه اضلاع این مثلث کاری یعنی شاعر، آهنگساز و خواننده به هم نزدیک بوده و هم را درک کنند و هر کدام به میزان لازم در کار خود حرفه­ای باشند تا به جمع­بندی خوبی برسند. این نزدیکی و حرفه­ای بودن باعث خلق یک اثر خوب و ماندگار می­شود. ما موظفیم که شنوندگان بهتری را برای نسل آینده تربیت کنیم و نباید به آنچه در بازار وجود دارد تن بدهیم و باید سلیقه­سازی کنیم. دراین راستا باید مردم، متولیان فرهنگ، دولت و سازمان­هایی که پیکان­ های فرهنگی را هدایت می­کنند از ما حمایت کنند.
مافیای ترانه داریم؟

در این مورد نظری ندارم. شخصا از شهرستان شروع کردم و برای موفقیت تلاش کردم. به عنوان یک ترانه­ سرا از کار خوب حمایت می­کنم و برایم فرقی نمی­کند کار چه کسی باشد. وقتی کار خوب خلق شود به موقع دیده شده و به اجرا می­رسد.

حواشی چه اندازه در دیده شدن ترانه­سرا نقش دارد؟
حاشیه همیشه بوده و جزیی از کار ما است. ما باید سعی کنیم کناره گرفته و در یک حریم امن و درست به فعالیت بپردازیم و از حاشیه دوری کنیم و متن را پررنگ­تر از حاشیه نگه داریم. هیچ حاشیه­ ای نمی­تواند هنرمندی را برای مدت زمان طولانی در اوج نگه دارد و آن چیزی که باقی می­ماند کلام و حقیقتی است که در ترانه­ های ما جاری است. شخصی مثل دکتر یداللهی مطلقا با کار و احساست ویژه درونی که در او نهادینه شده و آن را در ترانه ­هایش به نمایش گذاشته، در اوج می­ماند و این جایگاه را با حواشی به دست نیاورده­ است . بالطبع مخاطب آن را فهمیده و درک کرده­ است و با آن ارتباط برقرار می­کنند.

چرا ترانه ­سراها امکانات و صنف خاصی برای رسیدگی به حقوق خود ندارند؟
متاسفانه به دلیل اختلافاتی که داریم، قشر لاغر و نحیفی هستیم که حتی به صنف هم نرسیدیم و در واقع در هیچ کجای کشور بیست نفرمان را نمی­توانند زیر یک سقف جمع کنند. امیدوارم روزی کنار هم قرار بگیریم و صنفی تشکیل دهیم که اگر چنین صنفی داشتیم، محمد علی شیرازی در کهنسالی بیمه و حقوق بازنشستگی داشت و حمایت می­شد و نیاز به پول درمان نداشت. ما با نداشتن صنف، هیچ چشم­انداز روشنی از آینده برای کسانی که شغل آنها ترانه­نویسی است، نداریم و وقتی ترانه­سرایان بیمه و بازنشستگی ندارند، مجبورند در کنار ترانه­سرایی کار دیگری نیز انجام دهند و این امر باعث می­شود هیچ وقت ترانه­سرایی به شکل حرفه­ای در مملکت ما رواج پیدا نکند.

پس ترانه­ سرایی برای شما شغل و تامین کننده مالی نیست ؟
هرگز و تاکید می­کنم کسی که فکر می­کند می­تو اند ترانه را برای تامین زندگی دنبال کند، همین حالا آن را رها کند.

و در پایان؟

آنچه جامعه هنری به آن نیازمند است، تولید و خلق آثار درخور شان و فرهنگ مخاطب­های خاص موسیقی است و موزیسین­ها و خواننده­ها با انتخاب ترانه­های خوب از افراد جوان و با استعداد علاوه بر کشف فضاهای نو و بکر در رقم خوردن سرنوشت ادبی آن­ها سهیم هستند.

image_print
1 پاسخ
  1. أنابيب HDPE
    أنابيب HDPE گفته:

    Double Wall Corrugated (DWC) Pipes in Iraq: Elite Pipe Factory in Iraq is a leading producer of Double Wall Corrugated (DWC) Pipes, known for their superior strength and lightweight design. These pipes feature an innovative double-wall structure that provides enhanced resistance to impact and external pressure, making them ideal for a variety of applications, including sewage systems and drainage projects. The advanced production techniques at Elite Pipe Factory ensure that our DWC pipes meet rigorous quality standards, delivering exceptional performance and longevity. As one of the best and most reliable factories in Iraq, we are dedicated to providing high-quality products that our clients can depend on. For more details about our Double Wall Corrugated Pipes, visit elitepipeiraq.com.

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *