مدیر کلان‌پروژه «آموزش فرهنگ شهروندی و ترویج رعایت حق تقدم عابر پیاده» ممطرح کرد :

ایست فرهنگی برای عبور عابر پیاده

 

اصلاحات در رفتار شهروندان برای رعایت حق تقدم عابر پیاده

مدیر کلان‌پروژه آموزش فرهنگ شهروندی و ترویج رعایت حق تقدم عابر پیاده گفت: بر این اساس طرح خط زندگی پیش‌بینی شده سالانه 5 درصد در رفتار ترافیکی شهروندان تغییر ایجاد شود.

به گزارش ایسنا علی‌رضا مازیارانی در نشست خبری «کلان پروژه آموزش فرهنگ شهروندی ترویج رعایت حق تقدم عابر پیاده» که ظهر امروز در شهرداری مرکز برگزار شد با اشاره به اهمیت فرهنگسازی در حوزه ترافیک، اظهار کرد: بر اساس آمارهای موجود بیش از 51 درصد کشته‌شدگان تصادفات در مشهد عابران پیاده بوده‌اند. این یک عدد معناداری است، چراکه در بسیاری از کشورهای پیشرفته تنها 10 درصد کشته‌شدگان تصادفات عابر پیاده هستند.

وی ادامه داد: بر این اساس معنا ندارد کسی که از خیابان عبور می‌کند کشته شود، مگر اینکه ما رانندگان خطرناک و پرسرعتی در شهر داشته باشیم که متأسفانه در مشهد اینگونه است.

مازیارانی تصریح کرد: 39 درصد تصادفات به دلیل عدم رعایت حق تقدم عابر پیاده است. مشخص است که در خیابان‌های فرعی و میادین همیشه با عابر پیاده است در خیابان‌ها نیز روی خط عابرپیاده حق تقدم با عابر پیاده است و حتی اگر عابری از روی خط عبور نکرد نیز نباید کشته شود.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس آمارهای موجود 19 درصد رانندگان به هیچ وجه به جلو توجه نمی‌کنند.

کشته شدن 130 عابر پیاده در محدوده شهر مشهد

مدیر کلان‌پروژه آموزش فرهنگ شهروندی و ترویج رعایت حق تقدم عابر پیاده بیان کرد: بر این مبنا در سال گذشته حدود 130 عابر پیاده در محدوده شهر مشهد کشته شده‌اند، اما در شهرهای مشابه در کشورهای دیگر 1 یا 2 عابر پیاده کشته شده‌اند. همچنین بیش از 8 هزار نفر مجروح شدند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر متوسط سرعت مجاز در شهر مشهد 60 کیلومتر در ساعت است که سرعت بسیار بالایی است. این در حالی است که در کشورهای یگر میانگین سرعت مجاز در شهرها حدود 30 کیلومتر در ساعت است و حتی قصد کاهش آن تا 20 کیلومتر در ساعت را نیز دارند. باید توجه داشت اگر با سرعت 60 کیلومتر در ساعت با عابر پیاده تصادف کنید به احتمال 90 درصد عابر پیاده کشته خواهد کرد، اما اگر این سرعت به 30 کیلومتر در ساعت کاهش پیدا کند به احتمال 20 درصد عابر پیاده کشته خواهد شد.

مازیارانی خاطرنشان کرد: متأسفانه هم‌اکنون بیش از یک میلیون خودرو در شهر مشهد وجود دارد که در شرایط ترافیکی شهر موثر است.

73 درصد رانندگان حداکثر سرعت مجاز را رعایت نمی کنند

وی با اشاره به آمار خوداظهاری شهروندان و رانندگان، گفت: بر اساس این آمار 73 درصد رانندگان اعلام کرده‌اند که حداکثر سرعت مجاز در شهر را رعایت نمی‌کنند. همچنین 60 درصد شهروندان اعلام کرده‌اند که هنگام عبور خیابان از خط عابر پیاده استفاده نمی‌کنند. 97 درصد از رانندگان اظهار کرده‌اند که حداقل یک بار تصادف کرده‌اند. 26 درصد رانندگان اظهار کرده‌اند که به تابلوهای راهنمایی و رانندگی توجه نمی‌کنند و 30 درصد از رانندگان اعلام کرده‌اند که همواره حق تقدم را به خود می‌دهند.

استراتژی و اهداف این کلان پروژه

مدیر کلان‌پروژه آموزش فرهنگ شهروندی و ترویج رعایت حق تقدم عابر پیاده با اشاره به اجرای این پروژه در چنین بافت ترافیکی، عنوان کرد: استراژی این کلان‌پروژه بر مبنای اقدامات مهندسی، آمورشی، تشویقی، تنبیهی و مکانیزم‌های نظارتی شکل گرفته و اجرا خواهد شد.

وی با تأکید بر این‌که «از جمله اهداف این کلان‌پروژه می‌توان به ارتقا محاسبه‌پذیر انضباط ترافیکی، رعایت حق تقدم و ایمنی عابر پیاده در شهر اشاره کرد»، گفت: تغییر رفتار شاخص پیامدی این کلان‌پروژه خواهد بود، نه صرفاً انجام فعالیت.

محور های اجرای کلان پروژه

مازیارانی با بیان اینکه «هم‌اکنون در اجرای این پروژه اصلاح زیرساخت‌های مهندسی آغاز شده است»، تصریح کرد: این طرح به صورت آزمایشی در سه محور امامت تا آموزگار، میدان شهدا تا چهار راه لشکر و خیابان بهار تا بولوار فلسطین اجرا خواهد شد.

وی همچنین از اجرای این طرح در قالب کمپین رسانه‌ای «خط زندگی» و با شعار «خط عابر، خط زندگی» خبر داد.

مدیر کلان‌پروژه آموزش فرهنگ شهروندی و ترویج رعایت حق تقدم عابر پیاده خاطرنشان کرد: در این طرح فعالیت‌های فرهنگی، هنری و آموزشی با محوریت گروه‌های مختلف جامعه صورت خواهد گرفت. همچنین اقدامات تشبیهی و تنبیهی نیز در این طرح برای رانندگان و عابران پیاده در نظر گرفته شده است. سامانه‌های نظارت و ارزیابی مردمی و نخبگانی و سازمانی نیز در این طرح تعبیه شده است.

وی اضافه کرد: هدف نهایی این طرح در قالب یک کلان‌پروژه این خواهد بود که شهر مشهد در حوزه رعایت حق تقدم که یکی از شاخصه‌های فرهنگ شهروندی است شاخص شود.

مازیارانی گفت: بر این اساس این طرح پیش‌بینی شده سالانه 5 درصد در رفتار ترافیکی شهروندان تغییر ایجاد شود.

دیدگاه های متفاوتی در خصوص وظایفی حوزه فرهنگی شهرداری وجود دارد

هم چنین سرپرست معاونت اجتماعی فرهنگی شهرداری و مدیرعامل سازمان فرهنگی شهرداری مشهد در این نشست خبری با اشاره به ضرورت انجام این پروژه و وظایف شهرداری در حوزه فرهنگی، اظهار کرد: در خصوص این‌که شهرداری در حوزه فرهنگی چه وظایفی دارد، دیدگاه‌های متفاوتی وجود دارد، اما یکی از این نگاه‌ها این است که شهرداری باید برای فرهنگ‌سازی در حوزه مأموریت‌های اصلی خود فعالیت کند.

اگر شهردار به آن ورود نکند متولی دیگری نمی توان پیدا کرد

محمدمحسن مصحفی ادامه داد: بر این اساس شهرداری می‌تواند فعالیت‌های خود در قسمت فرهنگی را در این حوزه متمرکز کند. در این حوزه مواردی مانند رعایت حق تقدم عابر پیاده، ارتقای فرهنگ ترافیک و فرهنگ محیط زیستی وجود دارد که اگر شهرداری به آن ورود نکند متولی دیگری برای آن نمی‌توان پیدا کرد واقعیت موجود این است که در این حوزه‌ها وضعیت مطلوبی نداریم.

سرپرست معاونت اجتماعی فرهنگی شهرداری مشهد با اشاره به اینکه «در حوزه فرهنگ ترافیک کارهای زیادی باید انجام شود»، بیان کرد: در میان اولویت‌های فراوانی که در این زمینه وجود دارد، با توجه به محدودیت زمانی نمی‌توان هر سال چند مورد را اجرا کرد و انتظار نتیجه‌گرفتن داشت.

 

وی گفت: در این میان رعایت حق تقدم موردی بود که پس ار گفت‌وگوهای زیاد، جمع‌بندی شد که اگر بتوان توجه مردم را به این موضوع جلب کرد می‌توان امیدوار بود که سایر حوزه‌ها هم متأثر شده و تغییر کند.

 

مصحفی تصریح کرد: در این حوزه شهرداری تلاش خواهد کرد کاری کند که مردم هنگام عبور عرضی از خیابان از خط‌کشی‌های عابرپیاده عبور کنند و رانندگان هم به خط عابر پیاده احترام بگذارند. شاید این نکته ساده‌ای باشد، اما رعایت‌نشدن آن در شهر لمس می‌‌شود.

 

وی افزود: بسیار افرادی که این حق را رعایت نمی‌کنند توجهی ندارند که در حال زیرپا گذاشتن قانون و زیر پا گذاشتن حق همشهری خود هستند.

 

سرپرست معاونت اجتماعی فرهنگی شهرداری مشهد خاطرنشان کرد: بر اساس آمارها در سال گذشته در شهر مشهد 10 هزار نفر در تصادفات خیابانی مصدوم شده‌اند که از این تعداد 8 هزار نفر عابر پیاده بوده‌اند که این مسئله نشان می‌دهد عابران پیاده در شهر مشهد امنیت لازم را ندارند.

 

وی ادامه داد: همچنین بسیاری از رانندگان بر اساس خوداظهاری که داشتند اعلام کردند که این حق را رعایت نمی‌کنند، از سوی دیگر بسیاری از عابران هم در هنگام عبور از خیابان قوانین را رعایت نمی‌کنند.

 

مصحفی با اشاره به مشکلات موجود، یادآور شد: در حال حاضر محیط شهری آمادگی لازم را ندارد که این کار انجام شود. در بسیاری از خیابان‌ها خط‌ کشی درستی وجود ندارد و یا خط‌‌کشی در جای درستی قرار ندارد. علاوه‌بر این در حوزه اعمال قانون هم تا کنون توجه لازم را نداشته‌ایم. بر این مبنا با مجموعه‌ای از مشکلات و کاستی‌ها روبه‌رو هستیم که باعث شده چنین وضعیتی داشته باشیم.

فرهنگ سازی در دوقسمت انجام خواهد شد

وی با بیان اینکه «برای فرهنگ‌سازی در این حوزه اقدامات در دو قسمت انجام خواهد شد»، عنوان کرد: حوزه اول اصلاح زیرساخت‌های ترافیکی است. مسائل خط‌کشی خیابان‌ها و تابلوه‌های هشداردهنده اصلاح و اصلاحات هندسی انجام خواهد شد. همچنین در حوزه مهندسی شهری تجربه‌هایی وجود دارد که می‌توان از آن استفاده کرد. این اقدامات توسط معاونت عمران، حمل‌ونقل و ترافیک انجام خواهد شد.

 

سرپرست معاونت اجتماعی فرهنگی شهرداری مشهد افزود: حوزه دیگر مسائل فرهنگی و فرهنگ‌سازی است که توسط معاونت فرهنگی و اجتماعی اجرا خواهد شد.

اجرا در 3 منطقه شهری به صورت آزمایشی

 

وی گفت: این کار به صورت آزمایش در سه منطقه شهری آغاز خواهد شد و به‌تدریج در بخش‌هایی از شهر که حساسیت بیشتری دارد گسترش یافته و همه شهر را در بر خواهد گرفت. با این وجود بهره این اقدام برای همه شهروندان و همه شهر است.

مصحفی با بیان این‌که «آموزش شهروندان بخش عمده این کار است»، بیان کرد: بخش دیگری از کار آموزش رانندگان ناوگان شهری شهرداری است. تعداد قابل توجهی راننده داریم که در سطح شهر در حال تردد هستند و امیدواریم این رانندگان اولین رعایت‌کنندگان قانون باشند. شهرداری تلاش می‌کند کار را از خود شروع کند و این پیام را برساند که خود پیش‌قدم است و شهرداری سهم خود را انجام می‌دهد.

 

وی افزود: در اجرای این طرح در ابتدا افرادی که قانون را رعایت کنند تشویق شده و رفته‌رفته افرادی که قانون را رعایت نکنند تنبیه خواهند شد.

 

سرپرست معاونت اجتماعی فرهنگی شهرداری مشهد همچنین از همکاری پلیس و قوه قضائیه در اجرای این طرح خبر داد.

 

وی با اشاره به رقابت میان کلان‌شهرها در حوزه‌های مختلف، اضافه کرد: در برخی حوزه‌ها وضعیت شهر مشهد خوب است، اما تلاش می‌کنیم در این حوزه که نشان دهنده فرهنگ ارتقا یافته شهروندان خواهد بود را به عنوان یک آوازه برای شهر مشهد ایجاد کنیم. متأسفانه امروزه در برخی موارد گفته می‌شود که وضعیت رانندگی در مشهد خوب نیست و امیدواریم روزی  بگویند که مشهد در این حوزه پیش قدم است.

نکته

از ابتدای صحبت های سرپرست معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد برداشت می شود که هنور این مدیر در این که شهرداری متولی فرهنگ شهروندی است و مهم ترین وظیفه معاونت فرهنگی شهرداری فعالیت در زمینه مسائل فرهنگی مرتبط با شهر و شهروندی  است، شک دارد و در ادامه نیز گفته اند که اگر شهردار ورود نکند متولی دیگری نمی توان پیدا کرد، برای بخش اول که تردید وجود دارد سوال این است که اگر شهرداری در زمینه مسائل فرهنگی مرتبط با فرهنگ شهروندی وشهر نشینی که یکی از این موارد، همین خط عابر پیاده و رعایت حق تقدم است ورود پیدا نکند پس معاونت فرهنگی و سازمان فرهنگی در شهرداری چه معنایی دارد؟ آیا معاونت فرهنگی وسازمان فرهنگی در شهرداری تشکیل شده است تا وظایف فرهنگی بر زمین مانده دیگر دستگاه ها را انجام دهد، شاید بهتر باشد آقای شهردار جوان قبل از اجرای پروژه مهم و مرتبط با شهروندان در حوزه فرهنگی ، سرپرست معاونت فرهنگی و مدیر سازمان فرهنگی که مجری این طرح است را در رابطه با وظیفه ای که بر دوش ایشان گذاشته اند توجیه کنند تا این طرح به سرانجام برسد.

دیگر موضوعی که سرپرست معاونت فرهنگی مطرح کرده اند، متولی در این زمینه است، برای این موضوع نیزشهردار مشهد سازمان شما را به عنوان متولی هیمن امرتشخیص داده است  که کار را به شما واگذار کرده است، اگر چانچه شهردار مشهد اشتباه کرده است، به شهردار اعلام کنید که اشتباه کرده است و معاونت فرهنگی و سازمان فرهنگی شهرداری مشهد  متولی فرهنگ شهروندی نیست و این مسئولیت سنگین را به سازمان عمران یا مثلا سازمان مدیریت پسماند یا روابط عمومی شهرداری واگذار شود.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *