اجرای یک طرح خوب در مشهد

فرزندان حاشیه شهر ایده‌پردازان آینده

رضا الهی

مشاور راهبردی شهردار مشهد در امور سیاست‌گذاری و توانمندسازی حاشیه شهر گفت: هدف از برگزاری رویداد کارآفرینی ویژه دانش‌آموزان مناطق کم‌برخوردار ، افزایش مهارتهای فناورانه دانش‌آموزان در حوزه خلق فرصت‌های کسب و کار می باشد.

شهرداری مشهد در اقدامی مناسب به منظور اشتغال‌زایی مناطق حاشیه شهر مشهد، قصد دارد اولین رویداد کارآفرینی ویژه دانش‌آموزان مناطق کم‌برخوردار، با رویکرد فرصت‌های کسب و کار را در این مناطق از دوشنبه چهارم شهریور ماه برگزار کند. به همین منظور تصمیم گرفتیم در گفت و گویی با مشاور راهبردی شهردار مشهد در امور سیاست‌گذاری و توانمندسازی حاشیه شهر به تشریح این بپردازیم.

مسعود درودی در مصاحبه تلفنی با خبرنگار صبح امروز بیان کرد: این رویداد به منظور توانمند‌سازی مناطق کم برخوردار با همکاری شهرداری مشهد، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، آموزش و پرورش و معاونت علمی نهاد ریاست جمهوری برگزار خواهد‌شد. یکی از بخشهای این طرح کلی، رویداد کارآفرینی دانش‌آموزی در بستر فناوری اطلاعات با رویکرد فرصت‌های کسب و کار است. هدف از برگزاری این رویداد، افزایش مهارتهای فناورانه دانش‌آموزان مناطق کم برخوردار در حوزه خلق فرصت‌های کسب و کار می باشد.

وی ادامه داد: یکی از پیش‌فرضهایی که در برخورد با مشکلات مناطق کم برخوردار شاهد هستیم، وضعیت معیشتی پایین در عین وجود مهارت‌های فنی و تخصصی افراد در این مناطق است. به دلیل نبود کسب و کار رسمی، افراد در این مناطق به کسب و کار کاذب همچون توزیع مواد مخدر، قاچاق، جمع‌آوری ضایعات و فروش آنها روی می آورند که تخصص خاصی را نمی‌طلبد و آنها را از اقتصاد رسمی شهری جدا می‌کند. تلاش ما در این رویداد بر این است که مهارتهای تخصصی حاشیه نشینان را در برخی از اغشار مؤثر همچون دانش‌آموزان دبیرستانی  و یا ابتدایی افزایش دهیم. در مقطع ابتدایی بحث آشنایی با مبانی و ابزارها و دنیای فناوری است، در مقطع متوسطه به دنبال ایجاد فرصت‌های کسب و کار و فضای ایده پردازی در ذهن دانش‌آموزان هستیم.

چشم‌انداز این رویداد کارآفرینی

این رویداد یکی از رویدادهایی است که در ارتباط با استارت‌آپ‌های کسب و کار در مشهد برگزار می شود. نقطه تمایز این رویداد با دیگر برنامه‌ها، اول این است که در مناطق کم برخوردار برگزار می‌شود، دوم اینکه بصورت مقطعی نیست و ادامه دارد، علاوه بر این ما در تلاش هستیم دانش‌آموزانی که در این دوره‌ها شرکت می‌کنند بطور ماهانه مورد مخاطب مراکزی همچون مرکز نو‌آوری شهری، شتاب‌دهنده‌های خصوصی و عمومی شهر مشهد قرار بگیرند و تلاش داریم که ایده‌های برتر و افراد برگزیده در این رویدادها که اولینش در منطقه شش شهرداری و ناحیه پنج آموزش و پرورش است، به رویداد ملی فناوری اطلاعات پیوند بخورند. اگر ایده‌های دانش‌آموزان، ایده‌های نابی باشد و در جهت رفع مشکلی کمک کند، بسترهایی برای آن‌ها فراهم کردیم تا بتوانند ایده خود را گسترش دهند و به اجرا دراورند. ضمن اینکه قرار است این رویداد در نواحی کم برخوردار دیگر شهر مشهد نیز برگزار شود.

کودکان کار و رویداد کارآفرینی

یکی از افراد مورد هدف ما افرادی هستن که به دلیل موانع قانونی از فضای رسمی آموزش‌پرورش کنار گذاشته شده‌ و مورد آموزش قرار نگرفته‌اند و به سمت بازار کار غیر رسمی تحت عنوان کودک کار کشیده شوند. یکی از هدف‌های ما در دوره‌های بعد این است که این افراد توسط دفاتر تسهیل‌گری شهرداری در سطح شهر شناسایی کنیم و در قالب برنامه‌های سنی که در نظر گرفته‌ایم مورد آموزش قرار دهیم و اگر فردی در بین دانش‌آموزان مستعد رشد و شکوفایی باشد، ما در شهرداری مشهد ابزار رشد این افراد را فراهم می‌کنیم. رسالت ما در این رویدادها این است که بتوانیم هرچه بیشتر انگیزه‌های این دانش‌آموزان را افزایش دهیم و امیدواریم بعد از این دوره‌ها شاهد بهبود وضعیت تخصصی و فنی و همچنین ورود این بچه‌ها به بازار کار باشیم.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *