نایب رئیس شورای شهر مشهدمقدس در آغاز جلسه علنی شورا مطرح کرد:

تعامل با حفظ هویت اصلاح‌طلبی

نایب رئیس شورای شهر مشهدمقدس، راهبرد پنجم شورا را تاکید بر تعامل دوسویه و چندسویه برای کسب منافع شهر و شهروندان و مدیریت شهری عنوان کرد و افزود: این تعامل را با دستگاه های مختلف و نهادهای دخیل در شهر برقرار کردیم و به منظور اینکه شهر را جلو ببریم، با هیچکس اختلاف‌نظر نداشته و نداریم.

به گزارش صبح امروز، حمیدرضا موحدی‌زاده روزگذشته در آغاز هفتاد و یکمین جلسه علنی شورا با بیان اینکه در نیمه راه شورای پنجم شهر مشهد و آغاز سال سوم قرار داریم، اظهارکرد: طبیعی است در این ایام ارزیابی از عملکرد دو سال گذشته داشته باشیم.

اولویت برنامه عملیاتی

وی در ادامه گفت: تصویب برنامه عملیاتی 1400-97 و همچنین بودجه سالانه شهرداری جزو اولویت های کاری ما بوده که از ابزارهای مهم پارلمان شهری بوده و خواهد بود.

7 راهبرد شورای پنجم

موحدی‌زاده با بیان اینکه براساس مطالعات کارشناسی و تخصصی انجام شده، شورای پنجم شهر مشهد 7 راهبرد را انتخاب کرده تا طبق آنها برنامه‌ریزی و در مسیر دستیابی به اهداف خود گام بردارد، افزود: تاکید بر کارایی و کارآمدی سیستم مدیریت شهری، نخستین راهبرد بوده که سعی کردیم آن را با اولویت نگاه به درون شهرداری تحقق ببخشیم.

نایب رئیس شورای شهر مشهد خاطرنشان کرد: مسئولان و مدیران باید با ذکر شاخص‌ها به پیشرفت این راهبرد بپردازند و آنها را مورد توجه قرار دهند.

پاسخگوکردن سیستم مدیریت شهری

موحدی‌زاده در تشریح راهبرد دیگر گفت: مدیریت شهری در قبال عملکرد خود به شهروندان باید پاسخگو باشد؛ پاسخگو کردن سیستم مدیریت شهری در قالب سامانه های مختلف انجام شده و همچنین از طریق ارتباطی که در داخل محلات و مرکز 137 و ملاقات عمومی اعضا و … وجود دارد، سعی کرده‌ایم پاسخگوی شهروندان باشیم.

وی همچنین افزود: تمامی فعل و انفعالات شهرداری باید به شکل شفاف و بدون پرده در معرض قضاوت افکار عمومی، کارشناسان و متخصصان شهری و رسانه‌ها قرارگیرد و این مهم یکی از راهبردهای دیگر مدنظر شورای پنجم است.

بهره گیری از نظرات اقشار مردم

موحدی‌زاده مردم‌محوری را رویکرد دیگر شورای پنجم دانست و اظهارکرد: شهر را بدون شهروندان نمی‌توان به خوبی اداره کرد؛ آنها صاحبان اصلی شهر هستند و لذا در جهت بهره‌گیری از نظرات اقشار مختلف مردم در فرآیند تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی، برنامه فضیلت شنیدن برگزار کردیم.

موحدی‌زاده گفت: دستگاه‌ها نیز همکاری خوبی داشته‌اند و مانع خاصی سرراه ندیده‌ایم؛ تعاملی برد-برد شکل گرفته و اهداف شهر را در جهت بهبود زندگی شهروندان دنبال کرده‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه شورای پنجم شهر مشهد با تفکر اصلاح‌طلبی مسئولیت را عهده‌دار شده است، خاطرنشان کرد: تعاملات خود را با حفظ هویت اصلاح‌طلبی خود پیش خواهیم برد.

تغییر در شیوه مدیریت شهری

موحدی‎زاده افزود: راهبرد ششم شورای پنجم، تغییر در شیوه مدیریت شهری است که در گوشه و کنار شهر به نحوی شاهد آن هستیم؛ بویژه در دوره تصدی گری «کلایی» شهر مشهد جنب و جوش خاصی پیدا کرده و از زحمات «تقی‌زاده خامسی» نیز که در نخستین روزهای شورای پنجم، شهر را با وجود تنگناهای مختلف به بهترین شکل اداره کرد، تقدیر می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: بعنوان مثال این تغییر در حوزه سرمایه‌گذاری مشهود است و دیدگاه خود را نسبت به جذب سرمایه و سرمایه‌گذاران و شیوه مدیریت و ارزیابی عملکردها دگرگون کردیم.

موحدی‌زاده، افزایش امید به زندگی و شادی و نشاط مردم را رویکرد نهایی دانست و گفت: گاه چالش هایی نیز در قبال این راهبرد داشته‌ایم؛ ممکن است افرادی دیدگاه‌های متفاوت داشته باشند ولی ما در چارچوب قانون از اختیارات خود استفاده خواهیم کرد و در این زمینه باهیچکس تعارف نداریم.

ارزیابی راهبردها و برنامه های دو سال گذشته

موحدی‌زاده در بخش دیگری از صحبت های خود به ارزیابی راهبردها و برنامه های دو سال گذشته پرداخت و اظهارکرد: این ارزیابی میتواند در مقایسه با دوره گذشته و یا در مقایسه با سایر کلانشهرها انجام شود؛ در ارزیابی نخست باید به آمار و اعداد استناد کرد و رسانه‌ها نیز صحت آنها را براساس شاخص‌ها بررسی خواهند کرد.

نایب رئیس شورای شهر مشهد گفت: به استناد گزارش های شورای عالی استان‌ها، براساس نظرسنجی های انجام شده، شورای پنجم شهر مشهد موفق‌ترین عملکرد را در بین کلانشهرها داشته و در برخی شاخص‌ها، از تهران هم بهتر عمل کرده است ولی در عین حال کماکان با ایده‌آل‌ها فاصله داریم و نواقصی وجود دارد که باید آنها را برطرف کرد.

موحدی‌زاده در بخش دیگری از صحبت های خود به موانع ساختاری طی 2 سال اخیر پرداخت و گفت: متاسفانه بین مسئولیت های گسترده شورای شهر و شهرداری با اختیارات که قانون‌گذار داده تناسب وجود ندارد و حتی اختیاراتی که پیشتر به شوراها داده شده، در حال محدود شدن است.

وی با بیان اینکه تبدیل عوارض به مالیات یکی از کارهایی است که میتواند موجب تقلیل قدرت پارلمان های شهری شود، افزود: دولت‌ها میتوانند بخشی از امورات خود را به شهرداری‌ها و مدیریت های شهری واگذار و تفویض اختیار کنند چراکه میتوان شاهد افزایش کارایی بود.

امام رضا(ع)محوریت مشهد

موحدی‌زاده در ادامه سخنان خود گفت: یکی از چالش های شهر مشهد هویت این شهر بوده که آیا صرفا مذهبی است و یا تجاری و گردشگری نیز می‎تواند باشد؟

وی افزود: محوریت شهر مشهد، امام‌رضا(ع) است و جاذبه معنوی برای این شهر محسوب می‌شود ولی به محض اینکه موضوع دیگری مطرح می‌شود، عده‌ای می‌گویند برخی درصدد هستند هویت شهر را بگیرند و تغییر دهند.

موحدی‌زاده با بیان اینکه اگر بارگاه امام‌رضا(ع) در این شهر نبود، سالانه 30 میلیون زائر و گردشگر نداشتیم ولی در کنار این مهم، سایر ظرفیت های شهر نباید نادیده گرفته شود.

اصلاح ساختار نیروی انسانی در دوسال آینده

وی در ادامه خاطرنشان کرد: یکی از برنامه های شهردار برای دو سال آینده، اصلاح ساختار نیروی انسانی است؛ از ابتدای فعالیت نیز قول مساعدی به اصلاح فرآیندها و استانداردسازی آنها دادیم.

نایب رئیس شورای شهر مشهد، تحقق درآمدهای پایدار را یکی دیگر از چالش های شهرداری‌ها دانست و گفت: متاسفانه دستگاه های مختلف حقوق شهرداری را پرداخت نمی‌کنند البته ظرفیت های قانونی خوبی دولت دیده است.

موحدی‌زاده در ادامه صحبت های خود به تشریح برخی از اهداف و شاخص های پیش‌بینی شده تا سال 1400 پرداخت و اظهارکرد: بر همین اساس سهم حمل و نقل عمومی از سفرهای شهری قرار بوده در برنام عملیاتی از 39.41 به 47 درصد افزایش پیدا کند.

وی گفت: در حوزه سرمایه‌گذاری نیز سرمایه‌گذاری های داخلی و خارجی باید از 66 درصد به 80 درصد افزایش پیدا کند.

موحدی‌زاده در ادامه به عدم تحقق طرح های جامع و تفصیلی شهر مشهد پرداخت و افزود: زیبنده مشهد نیست که براساس طرح های تفصیلی و جامع اداره نشود و به همین خاطر شاهد رشد ناموزون و پراکنش آپارتمان های مرتفع در نقاط مختلف شهر هستیم.

وی در ادامه به مناسبت های هفته جاری پرداخت و سالروز شهادت سردار شهید محمود کاوه را گرامی داشت.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *