پیشنهاد استاندار برای رفع مشکلات تامین آب صنعت

بازار آب

سرویس اقتصادی

استاندار خراسان رضوی گفت: باید بازار آب را در استان به راه بیندازیم زیرا تا زمانی که این مهم راه اندازی نشود مشکلات مربوط به تامین آب بخش صنعت حل نمی شود.

علیرضا رزم حسینی روز سه شنبه در نشست ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی که با موضوع بررسی عملکرد معین های اقتصادی شهرستان های کاشمر، بردسکن و خلیل آباد در مشهد برگزار شد افزود: خوشبختانه معین های این سه شهرستان جزء معین های موفق بوده اند و می توانند در رسته هایی مانند فرش سرآمد استان خراسان رضوی باشند.

وی اضافه کرد: در نخستین سفرهایی که در قالب طرح مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی به نقاط مختلف خراسان رضوی انجام گرفت تاکید در همه نشست ها مبنی بر ایجاد انسجام داخلی برای توسعه بود تا با بهره گیری از نیروهای کارآمد بخش خصوصی بتوان در نقاط مختلف به ویژه روستاها اشتغال ایجاد کرد و توسعه اقتصادی را رقم زد.

استاندار خراسان رضوی گفت: هم اینک که چندین ماه از اجرای طرح مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی می گذرد بخش عمده ای از توسعه منطقه ای اتفاق افتاده است و پیگیر خواهیم بود تا این مهم استمرار یابد.

رزم حسینی با اشاره به مزایای توسعه طرح گردشگری در خراسان رضوی گفت: بهره گیری از ظرفیت های گردشگری هر منطقه از استان بیشترین مزایا را دارد به نحوی که با کمترین هزینه می توان بیشترین اشتغال را ایجاد کرد.

وی ادامه داد: در شهرستان های کاشمر، بردسکن و خلیل آباد صنعت دام به طور قابل توجهی فعال است که از این فرصت در کنار زیبایی های طبیعت این سه شهرستان می توان برای توسعه صنعت گردشگری در این منطقه بهره گرفت.

استاندار خراسان رضوی گفت: باید برای هر شهرستان از خراسان رضوی نقشه گردشگری و میراث فرهنگی تدوین شود تا بتوان از این نقشه برای جلب سرمایه گذاری و توسعه اشتغال استفاده کرد.

رزم حسینی با اشاره به وجود موانع توسعه در اجرای طرح مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی افزود: در تلاش هستیم بتوانیم موانع را در هر منطقه از سر راه برداریم و اگر مسائل در استان قابل حل نبود پیگیر حل  آن در سطح ملی یا در ستاد تدبیر استان خواهیم بود.

وی با تاکید بر تلاش در جهت  آسان سازی مقررات برای معین های اقتصادی در سطح روستاها اضافه کرد: فرآیند استعلام ها کوتاه خواهد شد و از یک ماه به پنج روز کاهش می یابد.

استاندار خراسان رضوی گفت: باید بازار آب را در استان به راه بیندازیم زیرا تا زمانی که این مهم راه اندازی نشود مشکلات مربوط به تامین آب بخش صنعت حل نمی شود.

رزم حسینی افزود: هم اینک هر متر مکعب آب در خراسان رضوی به مبلغ  ۳۵۰ هزار ریال به بخش صنعت فروخته می شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: در حوزه فعالیت سرمایه گذاران در بخش طرحهای انرژی خورشیدی در شهرستان های خلیل آباد، کاشمر و بردسکن مجوز افرادی که عملکرد ضعیفی داشتند باطل می شود.

علی رسولیان درباره فعالیت فرودگاه کاشمر نیز افزود: تاکنون دو نشست با سرمایه گذار و مسئولان مرتبط برگزار و توافقات اولیه انجام شده است و در تلاش هستیم زمینه دریافت تسهیلات صندوق توسعه ملی برای این طرح را فراهم کنیم.

فاضلاب

باید بحث فاضلاب به عنوان سرمایه در استان بررسی شود

در ادامه محمدرضا اورانی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی، اظهار کرد: ما طی سال‌های 96 و 97 در حوزه شهرستان کاشمر 415 طرح با اعتبار 49 میلیارد و 818 میلیون تومان از محل تسهیلات و کمک‌های فنی اعتباری اجرا کردیم، در خلیل‌آباد 570 طرح با اعتبار 33 میلیارد و 294 میلیون تومان و در حوزه بردسکن 563 طرح با اعتبار 35 میلیارد و 569 میلیون تومان اجرا شده است. شاکله هر سه شهرستان کشاورزی است.

وی اضافه کرد: باید پولی که در حوزه صنعت و کشاورزی هزینه کردیم را در استان قبل از انقلاب و بعد از آن مقایسه کنیم. من سه درخواست دارم. صنعت و شرب در استان با کمبود آب روبه‌رو است. ما در ورود استانداری به بحث انتقال آب از عمان و خلیج فارس به استان در کنار شما هستیم.

اورانی خاطرنشان کرد: اکنون باید بحث فاضلاب به عنوان سرمایه در استان بررسی شود، فاضلابی که در مشهد و در برخی شهرستانهای ما وجود دارد، اگر دولت سرمایه داشته باشد، باید بخش آب و فاضلاب را تعیین تکلیف کند و اگر ندارد آب باید در کوتاه‌ترین مدت توسط بخش خصوصی تصفیه شده و در اختیار صنعت قرار گیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بیان کرد: امروز در سرخس و کلات آب داریم اما هدر می‌رود. از سال 69 تا پایان 92 علیرغم اینکه سامانه‌های نوین آبیاری اهمیت داشتند، 110 هزار هکتار و از زمان دولت آقای روحانی از 93 تاکنون 68 هزار هکتار در استان اجرا شد. در بخش کشاورزی باید سرمایه‌گذاری شود که اگر این کار صورت نگیرد، بهره‌وری و ارتقا پیدا نمی‌کند. کشاورز مقصر نیست، ما بنابر انتظاراتی که از بخش کشاورزی داشتیم، باید در این بخش سرمایه‌گذاری می‌کردیم که این کار را انجام ندادیم.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *