دوتابعیتی‌هایی که شاید ملی‌پوش شوند!

فریدون زندی اولین بازیکن دوتابعیتی بود که پایش به فوتبالایران باز شد. ستاره کایزسلاترن بود و مقابل ژاپن در مقدماتیجام‌جهانی ۲۰۰۶ دلبری می‌کرد. ایستگاهی زیبایش بهآذربایجان هنوز در یاد و خاطره فوتبال‌دوستان باقی ماندهاست. گذشت تا اینکه کارلوس کی‌روش به‌عنوان سرمربی جدیدتیم ملی انتخاب شد. او شیفته بازیکن‌های لژیونر بود و به همیندلیل به فوتبالیست‌هایی که در آن‌سو مشق فوتبال کرده وسال‌هاست از ایران مهاجرت کرده‌اند، نگاه ویژه‌ای داشت. اشکان دژاگه و رضا قوچان‌نژاد گل سرسبد این فوتبالیست‌هابودند که در بازه زمانی دو، سه ساله به تیم ملی ایران دعوتشدند. دنیل داوری‌ها، نظری‌ها و بیت‌آشورها آمدند و رفتند ولیاشکان و گوچی ماندند و محبوب شدند. آنها با ایران بهجام‌جهانی و جام ملت‌ها رفتند و گل‌های حساسی هم به ثمررساندند و حالا سال‌های آخر فوتبالی خود را پشت‌سرمی‌گذرانند. لیست تیم ملی فوتبال امید که حالا فرهاد مجیدی رادر راس کادرفنی خود می‌بیند، اعلام شد و بین ۵۰ بازیکنفراخوانده‌شده دو بازیکن گمنام هم به چشم می‌خورند؛ آرشمجللی و نیما بحری. هیچ اطلاعات یا داده‌ای در رابطه با آرشمجللی موجود نیست، اما تیمش کرولی‌تاون از تیم‌های حاضردر سطح چهارم لیگ انگلستان است و سابقه بالایی دارد. نیما۱۹ دارد و در کالیفرنیای آمریکا به دنیا آمده و رشد کرده کهبه‌تازگی به برزیل منتقل شده است. تیم کاسکاول در لیگ محلاتبرزیل حضور دارد و بین تیم‌های سری A تا D جایی ندارد. بههمین بهانه نگاهی انداختیم به بازیکنانی که سال‌هاست ایرانرا ترک کرده‌اند یا پدر و مادر ایرانی دارند و می‌توانند برای تیمملی بزرگسالان یا امید به میدان بروند و ممکن است در آیندهمجیدی و ویلموتس نیم‌نگاهی به آنها داشته باشند.

رایان تفضلی

رایان‌سیروس تفضلی مشهورترین دورگه‌ای است که به تیم ملیایران پاسخ مثبت نداده و همچنان این شانس را دارد تا بتواندملی‌پوش شود. این مدافع بلندبالای ایرانیانگلیسی در شهرساتن انگلیس به دنیا آمده و سه سالی می‌شود که برای تیمپیتربرو به میدان می‌رود. تیمی که امسال به لیگ یک سقوط کردو باید در سطح سوم فوتبال انگلیس به رقابت ادامه دهد. شنیدهشد که او به درخواست کی‌روش برای پیوستن به ایران پاسخمنفی داده است. او در ۱۰۱ بازی برای پیتربرو ۵ گل را به ثمررسانده است. با این حال در سال ۲۰۱۶ مصاحبه‌ای به نقل ازاو منتشر شد که کار کردن زیرنظر کی‌روش را یک آرزومی‌دانست ولی مشکلاتی را سد راه خود برای پیوستن به ایرانمی‌دید، مشکلاتی که شاید در دوره ویلموتس حل شود!

دالاهو ایراندوست

بازیکن 20 ساله تیم هکن در سطح اول فوتبال سوئد که پای چپهنرمندی دارد و از خلاقیت بالایی در میانه میدان برخورداراست. این بازیکن برای تیم‌های پایه سوئد و همچنین تیم ملیبزرگسالان این کشور به میدان رفته است ولی داستانش بسیارشبیه به سامان قدوس است. او توسط یان اندرسون برای دیداردوستانه مقابل ایسلند و فنلاند دعوت شد و در برابر فنلاند همدر ۸ ژانویه ۲۰۱۹ دعوت شد. با این حال بازی مذکور در تاریخغیرفیفادی برگزار شد و رسمیت ندارد. قدوس هم پیش از اینچنین تجربه‌ای داشت و باید دید مسئولان فدراسیون فوتبالایران می‌توانند برای جذب او گوی سبقت را از همتایان سوئدیبربایند یا خیر. شنیده می‌شود او به نزدیکان خود گفته علاقهچندانی به بازی برای ایران ندارد. ایراندوست متولد گوتنبورگاست ولی والدین کرمانشاهی دارد.

ماهان یاراحمدی‌بوکانی

بازیکن 16 ساله ایرانی که وقتی سه سال داشت ایران را ترککرد. او پدری ایرانی و مادری عراقی دارد. پس از ترک ایران 5 سال در عراق زندگی و سپس به هلند نقل‌مکان کرد. او به‌تازگیبه تیم زیر ۱۷ ساله‌های باشگاه مطرح آیندهوون پیوسته.

پایا پیچکاه

بازیکنی که اصالتا قائمشهری است و حالا با ۱۹ سال سنبرای تیم سوندسوال سوئد بازی می‌کند. او تمام رده‌های سنیپایه سوندسوال را طی کرده و حالا در جمع بزرگسالان قرارگرفته است. پایا شهروند سوئد است و برای تیم زیر ۱۹ ساله‌های این کشور هم به میدان رفته است. قدوبالا و استایلبازی او شباهت ویژه‌ای به سعید عزت‌اللهی دارد.

دنیس اکرت

دیگر بازیکن جذابی که می‌تواند به تیم ملی ایران کمک کند،دنیس یرای‌اکرت‌آینسا است. بازیکن ۲۲ ساله ایرانی آلمانیمتولد بن آلمان که با ۱۸۲ سانتیمتر در خط حمله بازی می‌کند. اودر تیم‌های پایه کلن، آلمانیاآخن و بروسیامونشن‌گلادباخ بازیکرده است. سپس در سطح بزرگسالان با تیم دوممونشن‌گلادباخ بازی کرد و سپس به اسپانیا رفت تا برایسلتاویگو به میدان برود. او مجموعا ۵۷ مسابقه برای تیم‌هایاول و دوم سلتا انجام داد و حالا به صورت قرضی در تیماکسلسیور در اردیویسه هلند بازی می‌کند. جالب است بدانید کهدنیس یک بازی برای تیم زیر ۱۵ ساله‌های آلمان انجام داده، امابعد از آن دیگر هیچ‌وقت به تیم‌های پایه ژرمن‌ها دعوت نشد.

کیان گیلانی

کیان گیلانی، بازیکنی ایرانی آلمانی است که در سرزمینژرمن‌ها به دنیا آمده است. پدر کیان متولد تهران و مادرش باملیت مراکشی، هر دو در آلمان بزرگ شده‌اند. پدربزرگ،مادربزرگ و همه اقوام پدری او اهل ایران هستند و با کیان درآلمان زندگی کرده‌اند، به همین دلیل این بازیکن کاملا با آداب ورسوم ایرانی آشناست و حتی می‌تواند تا حدی به زبان فارسیصحبت کند و آن را متوجه شود. این بازیکن 19 سال دارد و دررده‌های پایه فوتبال آماتور آلمان فوتبال خود را آغاز کرد. کیان بههلند رفت تا در تست‌های فنی باشگاه نایمخن شرکت کند. نایمخن یکی از سردمداران فوتبال پایه در هلند و حتی اروپابه‌شمار می‌رود. او یک بازیکن پست شماره ۱۰ است؛ یعنیبازیکنی که پشت مهاجم و به‌عنوان هافبک نفوذی و گاها حتیدر قامت یک مهاجم سایه، انجام وظیفه می‌کند.

آرین خدابخشیان

بازیکن ۱۸ ساله‌ای که پست اصلی‌اش دفاع راست است. او درلیگ جوانان آلمان برای تیم نیندورف بازی می‌کند و کاپیتان اینتیم به حساب می‌آید. او پیش از این برای تیم‌های پایه هامبورگبازی می‌کرده است و در فصلی که گذشت ۲۲ بازی براینیندورف انجام داد.

پوریا احمدی

مهاجم۲۶26 ساله ایرانی در تیم ریل‌ولز ۱۴ بازی انجام داد وتوانست سه گل هم به ثمر برساند. بعد از آن راهی تیم موسلیشد و در ۴۲ بازی  موفق به زدن ۱۱ گل شد و در سال ۲۰۱۸ بهتیم آبریس‌ویث‌ولز در سطح اول فوتبال این کشور پیوست و در۲۱ مسابقه موفق به زدن 5 گل شد.

استیون بیت‌آشور

او چندبار به تیم ملی دعوت شد اما نتوانست توانایی‌اش رانشان بدهد و با رامین رضاییان، خسرو حیدری و وریا غفوریرقابت بکند. با این حال در لیگ MLS جزء بهترین‌ها وقدیمی‌ترین‌ها به حساب می‌آید. بیت‌آشور ۳۲ ساله برای تیملس‌آنجلس بازی می‌کند و حالا بعید به نظر می‌رسد با توجه بهسن و سال و رقبایی که دارد، مورد توجه ویلموتس قرار بگیرد وبه تیم ملی برگردد اما هنوز هم در لیگ آمریکا جزء بازیکنانخوب به‌شمار می‌رود و باید دید دوباره می‌تواند پیراهن ایران رابپوشد یا نه.

و سایرین

فوتبالیست‌های اصالتا ایرانی زیادی در کشورهای مختلفازجمله آلمان، سوئد، اتریش، هلند، آذربایجان وتوپ می‌زنند(که مهم‌ترین‌شان شاید پیمان بابایی باشد که در لیگ آذربایجاندرخشش خوبی داشته) ولی اکثریت قریب‌به‌ اتفاق آنها یا سن وسال‌شان بالاست یا در سطحی بازی می‌کنند که قابل اعتنانیست و نمی‌توان روی آنها حساب کرد. با این حال باید دید بعداز سامان قدوس که آخرین دورگه تیم ملی بوده است بازهمشاهد بازیکنی با این سبک و سیاق خواهیم بود یا خیر.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *