بهتر از هرشب دیگر

همیشه به شب‌های قدر که می‌رسیم انگار تمام سال رای برای این چند شب منتظر بودیم و خیلی مراقبیم نکند تمام شود و باز تمام حرف هایمان را با خدا نگفته باشیم. شب‌های قدر یعنی اینکه پایان مهمانی خدا نزدیک است و اگر تابحال کاری برای خودت نکردی و شانه‌هایت احساس سنگینی می‌کنند، باید برای رهایی از بار گناهانت عجله کنی.

اینکه بازهم فرصت شب‌های قدر نصیبمان می‌شود یا نه، سوالی است که پاسخش را هیچکس نمی‌داند.

صورت دیگر شب‌های قدر، شهادت امیرالمومنین حضرت علی ابن ابی طالب(ع) است که ارزش و اهمیتی دوچندان به آن بخشیده است. غربت علی(ع) مرثیه‌ای به بلندای تاریخ است که تا ابد در گوش فلک تکرار خواهد شد تا حکمت، عدالت و انسانیت از رونق نیفتد. کاش به بهانه این شب‌ها کمی نهج‌البلاغه بخوانیم و در آن تامل کنیم.

جامعه بی‌اخلاق، جامعه دینی نیست

حجت‌الاسلام محمدعلی ایازی گفت: جامعه‌ای که در آن شریعت باشد امااخلاق نباشد، جامعه دینی نیست؛ جامعه وقتی می‌تواند دینی باشد که درآن جامعه اخلاق جریان داشته باشد، آنگاه ایمان رشد، تکامل و توسعهانسانی در سایه اخلاق به وجود می‌آید.

به گزارش ایسنا، این استاد حوزه علمیه قم در نشستی با موضوع «نسبتاخلاق به دین»، اظهار کرد: نسبتی میان معارف دین وجود دارد. از حدودقرن پنجم در میان عالمان و مصلحان وقتی از معارف دینی صحبت می‌شد،قصد تقسیم این معارف در سه قسم «عقاید»، «احکام» و «اخلاق» درذهن متصور بود، حال این مسئله پیش می‌آید که کدام یک از این‌ها گوهر وجواهر و کدام یک صدف آن است.

وی ادامه داد: ابوحامد غزالی کتابی گرچه کوچک در همین بحث نوشتهاست که «جواهر القرآن» نام دارد، این کتاب از همان زمان نگارش، موردتوجه علما بوده است، در این نوشته به این مسئله توجه می‌شود که در قرآنچه چیزهایی داریم که اصل هستند و دیگر آن‌ها فرع است. یا اینکه عده‌ایمی‌گفتند آیات افضل و آیات فاضل یا به تعبیر علامه طباطبایی «غررآیات» نام داشتند، در آیه ۷ سوره آل عمران نیز برای چنین بحثی صحبتاز آیات محکم و متشابه می‌شود که برای فهم آیات متشابه نیاز به رجوع بهآیات محکم است.

ایازی گفت: ما در حوزه دین اگر نگاه کلان به معارف به‌ویژه قرآن داشتهباشیم، می‌بینیم که کلام اصل و فرع دارد. فقیهان و متکلمان روی معارفاعتقادی تکیه می‌کنند و عده‌ای نیز روی احکام تأکید دارند. من ادعامی‌کنم اخلاق پایه دین و مخدوم دیگر معارف قرار می‌گیرد، حتی آیاتاعتقادی در راستای به ثمر رساندن اخلاقیات است اما در جوامع عمومیبیشتر از شریعت و صورت احکام سخن می‌گویند.

وی اظهار کرد: جامعه‌ای که در آن شریعت باشد، اما اخلاق نباشد، جامعهدینی نیست، جامعه وقتی می‌تواند دینی باشد که در آن جامع اخلاقجریان داشته باشد آنگاه ایمان رشد، تکامل و توسعه انسانی در سایهاخلاق به‌وجود می‌آید، حالا باید به‌دنبال پاسخ این سوال بود که اخلاقیاتکجاست؟ در بخش‌هایی شریعت و اخلاق در تعارض هستند، حتی در میانمتفکرین امروز ما، مانند استاد مطهری موضوع عدالت، اصل حاکم فقه واعتقادات ما قرار می‌گیرد؛ چراکه عدالت یک اصل اخلاقی است و درمرتبه‌ای بالاتر از فقه و اعتقادات است. اصل کرامت هم چنین شرایطیدارد و حاکم بر فقه است، مرحوم آیت‌الله منتظری هم در ۲۴ مورد وقتیصحبت از قاعده فقهی می‌کند می‌گوید که این‌ها با اصل کرامت درتعارض است.

قرآن معجزه‌ای برای تمام زمان ها

رئیس ستاد اقامه نماز گفت: باید در کتاب‌های تفسیر هر دو سال یک بارمتناسب با علم روز تجدید نظر شود، زیرا قرآن معجزه‌ای برای تمام زمانها است.

حجت الاسلام و المسلمین محسن قرائتی در مزار شهدای دانشگاهفردوسی مشهد با بیان اینکه قرآن در شب قدر نازل شده است ومسلمان‌ها باید با تفاسیر آن آشنا و رابطه مستقیمی با این کتاب داشتهباشند، گفت: حضرت علی (ع) در این شب یک ضربت خورد و وصیت کردکه در قصاص قاتل خود فقط یک ضربه به او زده شود.

وی ادامه داد: در رعایت انصاف وعدل در این زمانه می‌توان به امامخمینی (ره) اشاره کرد که در اولین انتخابات کشور گفت من به عنوان رهبرانقلاب فقط حق یکی رأی دارم.

رئیس ستاد اقامه نماز با اشاره به اینکه آمریکا به بهانه حمله به برج‌هایدوقلو، کشور افغانستان را اشغال کرد و این دور از عدالت و انصافاست، گفت: همه رهبران دنیا به جز رهبر ایران از آمریکا می‌ترسند و نظامسیاسی حاکم بر این کشور با خلق و خوی استکباری اش در تعیین رئیسجمهوری کشور‌های دنیا دخالت می‌کند، ولی حتی نمی‌تواند کدخدای یکیاز روستا‌های ایران را جا به جا کند.

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی افزود: هر مطلبی که در فضای مجازی واینترنت می‌بینید حتماً در موردش تحقیق کنید تا ناخواسته دچار از بینبردن آبروی اشخاص نشوید، زیرا بسیاری از مطالبی که در مورداشخاص بیان می‌شود صحیح نیست و باز نشر آن غیبت است که در تعبیرقرآن مانند خوردن گوشت مرده است لذا نباید آبروی افراد برود.

وی تصریح کرد: آیات قرآن در تعداد حروفش نیز راز دارد باید بدانیم کهقرآن یک کتاب علمی است.

رئیس ستاد اقامه نماز با انتقاد از عدم تناسب بین فضای آموزشیحوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها گفت: حتی عدالت در مورد فضای آموزشینیز بین حوزه و دانشگاه رعایت نشده است و فضای دانشگاه فردوسیمشهد به اندازه تمام حوزه‌های علمیه ایران است.

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی افزود: بعضی افراد نسبت به علم لدنیائمه (ع) در خصوص آگاهی از زمان شهادتشان شبهه ایجاد می‌کنند درحالی که ائمه (ع) دارای معجزه، علم غیب و دعای مستجاب هستند، ولیحق استفاده از آن برای امور شخصی خود را ندارند، زیرا عمل آن‌ها بهگونه‌ای است که تبلیغ عملی است و اثر این نوع تبلیغ در جامعه بسیاربیشتر از گونه‌های دیگر تبلیغ است تا مؤمنان الگوی عملی نیز داشتهباشند.

وی با اشاره به مفهوم توبه از دیدگاه قرآن ادامه داد: اقرار به ضعف وعذرخواهی نسبت به رفتار واعمال ناشایست نسبت به کوتاهی‌های انسانتوبه است و شیطان از یاس انسان‌ها در مقابل خدا استفاده کرده و باعثمی‌شود که انسان گنهکار به درگاه الهی توبه نکند و حال اینکه خداوندمی‌فرماید:‌ای بندگان من از رحمت الهی مأیوس نشوید که یاس از گناهانکبیره است.

رئیس ستاد اقامه نماز گفت: بهتر است در شب‌های قدر نسبت به کار‌هاییکه انجام داده ایم بازنگری کنیم تا ببینیم چه رفتاری را باید انجام می‌دادیمو از آن سر باز زدیم و یا از چه کار‌هایی باید دوری می‌کردیم و آن راانجام داده ایم.

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی افزود: گناهان از دو منبع نشأت می‌گیرندکه یا شهوت است و راه جلوگیری از آن ازدواج است و یا غفلت است کهباید با بر پا داشتن نماز و یاد خدا از آن دوری کنیم.

وی ادامه داد: گناهان را می‌توانیم با توبه نصوح جبران کنیم، زیرا توبه بهلفظ و گفتار و اشک و آه نیست بلکه در جبران رفتار اشتباه است.

رئیس ستاد اقامه نماز گفت: خداوند همه گناهان را می‌بخشاید و این ازصفات اوست به شرط آنکه افراد توبه کنند و در حدیثی آمده استبهترینخلق خدا وقتی گرفتار گناه می‌شوند توبه می‌کنند“.

  1. سرویس فرهنگ

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *