رسوخ زندگی اشرافی به دنیای مردگان

با نهایت اندوه و تاثر به اطلاع می‌رسانیم مراسم یادبوددر تاریخاز ساعتدر نشانی اینترنتی زیر برگزار می‌شود. حضور سرورانموجب شادی روح آن مرحوم و تسلای خاطر بازماندگان خواهد بود! اگرچنین دعوتنامه‌ای به نشانی ایمیل یا آی‌دی شما در یکی ازشبکه‌های اجتماعی ارسال شد اصلا تعجب نکنید، چون شما به یکمراسم ترحیم آنلاین دعوت شده‌اید

برگزاری مراسم ختم و یادبود برای رفتگان از جمله آداب اجتماعی و آییندینی ما محسوب شده که  در جامعه امروز دست‌خوش تغییراتی شده وگاه برگزاری این مراسمات به عرصه‌ای برای فخر فروشی و خودنماییتبدیل شده است.

  بدعت‌های جدید و سنت‌های نادرستی در حاشیه مراسم ترحیم وعزاداری برای تازه درگذشتگان در جامعه درحال شکل‌گیری است. اتفاقیکه می‌تواند، زنگ خطری به حساب امده و به دغدغه کارشناسانی تبدیلشود که نگران تغییر سبک زندگی در جامعه هستند؛ تغییری که آهسته وآرام راهش را به زندگی خیلی‌ها باز کرده است.

واقعیت های جامعه در برخی از مناطق کشورمان بر افزایش مجالس ختمو یادبود تشریفاتی حکایت دارد.

تکریم میت، امری دینی،معنوی و ارزشی در جامعه ما بوده اما مراسمبزرگداشت درگذشتگان با تجمل گرایی و تشریفات جز چشم و هم چشمیبرای بازماندگان سودی به حال رفتگان ندارد.

در گذشته  نزدیک مراسم ختم یک مراسم ساده بود؛ فقط کافی استیک نگاه به روزهای گذشته بیندازیم به روزهایی که صاحبان عزا باخرما و حلوا از جمعیت شرکت‌کننده در مراسم پذیرایی کرده وهمسایه‌ها و فامیل‌های نزدیک، از همان لحظه شنیدن خبر فوتمتوفی، پای کار آمده و با همکاری هم مرده را به خاک می‌سپرند. حالادیگر نه از آن سادگی خبری هست و نه از مشارکت خودجوشهمسایه‌ها و اقوام! مرده‌ها هم البته روی زمین نمی‌مانند، اما در مقایسهبه گذشته با هزینه چند برابری به خاک سپرده می‌شوند!

سنگ‌های قبر چند ده میلیونی، قبرهای چند صد میلیونی، دسته گلهای گرانقیمت، مراسم‌ ختم با پذیرایی منوی باز و آرایش‌های ویژهمراسم ختم از پدیده‌های کم و بیش نوظهوری است که این روزها درمراسم ختم اموات به چشم می‌خورد. پدیده‌ای که با فلسفه توجه به مرگ کهدر متون دینی ما آمده، کاملاً منافات دارد و از خیز جامعه به سویزندگی سرمایه محور و لاکچری حتی در واقعیتی مانند مرگ هم خبرمی‌دهد.

ظهور و بروز این سبک نوین در برگزاری مراسم و به‌ویژه مجالس ترحیمرا شاید بتوان نوعی گُم‌شدگی در خلأ وجود نام نهاد وگرنه در زمانه‌ای کهمدیریت اقتصادی را بیش از هر وقت دیگری می‌طلبد، چنینبه‌هم‌ریختگی‌هایی جز به سقوط، راه به جایی نمی‌بَرَد.

در میان چنین آشوبی، اما خانواده‌هایی که نه به اقتضای مالی، بلکه بهفراخور اعتقاد دینی و باور اجتماعی خود به مراسم ساده‌ای بسندهمی‌کنند که البته لازم است برای اجرای این تصمیم، حرف و حدیثبسیاری را به جان بخرند و با وجود داغ از دست دادن عزیز خود، زخمتیر و ترکش کنایه‌ها را نیز متحمل شوند.

رسوخ زندگی اشرافی به دنیای اموات

یک آسیب‌شناس اجتماعی  گفت:آداب برگزاری اموات به گونه ای برپامی شودکه شما از منزل به صورت آنلاین می توانید ببینید. تشریفات و زندگی اشرافی تا آنجا رسوخ کرده که می بینید، زندگیاشرافی نیز به دنیای اموات راه یافته است.

به نقل از شبستان «مجید ابهری» افزود: سبک زندگی در  هر جامعهتعیین کننده طرز تفکر، روش برخورد و روابط فردی و اجتماعی تشریفاتشادی و غم ها را تعریف و تبیین می کند.

 

این متخصص علوم رفتاری افزود: در هر کشور تشریفات و قواعد مرگ وآداب برگزاری مراسم اعم از تشییع و تدفین و برگزاری یادبود تابعشرایط و قواعد خاصی است که با تفاوت هایی در تمام دنیا به اجرا درمی آید. در کشور ما آیین مقدس اسلام تاکیداتی در بزرگداشت ویادبود از دنیا رفته گان دارد که باید در قبرستان مسلمین با شرایط واحترام خاص تشیع شود.

 

ابهری بیان کرد: حالا که فضای مجازی  در تمام زندگی ما رسوخ  کردهاست. از عکاسی و خرید و مسافرت. در برخی موارد گام ها فراتر رفتهاست و از دنیا زندگان به دنیای اموات نیز کشیده شده است.

 

زندگی اشرافی به اموات نیز رسیده است

وی ادامه داد: اخیرا بین گروه ها با پخش آگهی در آرامستان‌ها و سالنتطهیر و بخش های مختلف کارت هایی پخش می کنند که بر روی آننوشته شده است آداب برگزاری اموات به گونه ای برپا می شودکه شما ازمنزل به صورت آنلاین می توانید ببینید. تشریفات و زندگیاشرافی تا آنجا رسوخ کرده که می بینید،  زندگی اشرافی نیز بهدنیای اموات راه یافته شده است.

 

این آسیب شناس اجتماعی  تاکید کرد: شستشو با گلاب، چیدنگل، روشن کردن شمع و همچنین فاتحه خوانی توسط یک یا دونفرکه اقوام متوفی میتوانند به صورت آنلاین شاهد مراسم باشند. حتی جلسه ای در خانه برگزار می کنند واین مراسم را به صورتآنلاین نشان می دهند.

 

ابهری بیان کرد: عده ای با توجه به امکانات فضای مجازی و باتوجهترافیک سنگین جاده آرامستان‌ها و مشکلات رفت آمد در هوای سرد وگرم و یافتن مزار متوفی دست به ابتکاراتی زده اند. هرچند باعث تاسفو تعجب است اما در نوع خود نشان می دهد برخی از هم وطنان برایدست یافتن به درآمد و پول چه ابتکاراتی به کار می برند. البته این ایدهرا استارت آپی نمی توان قلمداد کرد.

 

وی تاکید کرد: شاید از اینکه اشتغالی برخی از جوانان ایجاد میشود در  شرایط اقتصادی کنونی نمی توان انتفادی به اینگونه، حرکات ورفتارها کرد.

 

مرگ وسیله ای برای برتری جویی

ابهری بیان کرد: باتوجه به ماهیت اشراف زدگی، مصرف زدگی و رقابتهای ناسالمی که در این زمینه به وجود می آید این حرکت تاچند وقتدیگر به صورت برنامه های زندگی، از ما بهتران در می آید.کسانی کهمرگ را وسیله ای  برای برتری جویی قلمداد می کنند.

 

وی تاکید کرد: متولیان فرهنگی مخصوصا صاحب نظران دینی بایدبه اینگونه افراد تذکر دهند به جای اینگونه هزینه ها که هیچ نفعی برایمتوفی ندارد میتوان به نیازمندان و افراد محتاج مخصوصا در این ماهمبارک رمضان کمک کرد. کسانی که می توانند یک وعده گوشت یا مرغبرای فرزندان خود خرید و روح متوفی را شادکنند و برایش ثواب کسبکنند.

 

کمرنگ شدن روابط عاطفی حتی با اموات

این متخصص علوم رفتاری گفت: از نگاه رفتار شناسی علت این کارکمرنگ شدن روابط عاطفی حتی با اموات می باشد. خیلی از افراد بهدیدار پدر ومادر زنده خود نمی روند و با اعیاد و مراسم ها مختلف با یک پیامک با آن ها همدلی می کنند.

سرویس اجتماعی

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *