تدبیر پدیده آسیایی

هجدهمین دوره لیگ برتر فوتبال ایران با قهرمانی پرسپولیس بهپایان رسید. حالا همه تیم‌ها با ورود به بازار نقل و انتقالاتتلاش دارند تا نقاط ضعف‌شان را پوشش دهند و خود را برایشروع فصل جدیدی از فوتبال ایران آماده کنند. در این بین اماتیم‌های متمول و بالای جدول حضوری پررنگ‌تر از دیگر تیم‌هادر این بازار دارند. حضور در لیگ قهرمانان آسیا مهم‌ترین دلیلاین تیم‌ها برای حضوری قدرتمندتر در بازار نقل و انتقالاتاست. این گزارش نگاهی به وضعیت پنج تیم برتر در بازار نقل وانتقالات می‌اندازد.

*پدیده شهر خودرو؛ پدیده فوتبال ایران

یحیی گل‌محمدی با جوانانش در لیگ هجدهم توانست بازی‌هایزیبایی به نمایش بگذارد. آن ها در پایان فصل رده چهارم جدولرا به خودشان اختصاص دادند و توانستند سهمیه لیگ قهرمانانآسیا را کسب کنند. پدیده ابتدای فصل هجدهم به دلیل کمبودمنابع مالی با مشکلات زیادی دست‌وپنجه نرم کرد. مالکیت اینتیم در میانه فصل به شهر خودرو منتقل شد. انتقالی که باعثشد تیم یحیی به ثباتی نسبی برسد و بتواند جایگاهش در جدولرا بهبود بخشد. پدیده حالا به عنوان نماینده ایران در آسیا کارسختی پیش رو دارد و سعی می‌کند در نخستین اقدامبازیکنانش را حفظ و در مرحله بعد به تقویت این تیم فکر کند. همین موضوع هم باعث شد مدیران پدیده با تدبیرشان قراردادبازیکنانی چون قاسمی‌نژاد، مرادمند و صادقی را تمدید کنند.

*پرسپولیس؛ تقریباً هیچ

پرسپولیس بعد از سه سال حکمرانی در فوتبال ایران حالا درگیرحواشی زیادی شده است. مربی موفق سرخ‌ها بعد از قهرمانیدر لیگ و جام حذفی ایران را به مقصد کرواسی ترک کرد ومدیران پرسپولیس را تهدید کرد اگر مطالباتش را پرداخت نکنند،دیگر به ایران برنمی‌گردد. درست زمانی که مدیران پرسپولیسباید به دنبال تقویت تیم‌شان برای حضور در لیگ برتر و لیگقهرمانان آسیا باشند، درگیر مساله برانکو شده‌اند. آنها با هرمشقتی که بود پول این مربی را جور کردند و حالا باید شرایطبازگشت او را مهیا کنند. همین موضوع باعث شده پرسپولیسنتواند به بازار نقل و انتقالات وارد شود و زمان برای قهرمان لیگاز دست می‌رود. طبق اعلام برخی خبرگزاری‌ها، برانکو پیش ازترک ایران لیست بازیکنان مد نظرش را به مدیران پرسپولیسداده اما برخی از این بازیکنان جذب تیم‌های دیگر شده‌اند. ازطرفی دیگر برخی بازیکنان پرسپولیس مثل بیرانوند، علیپور،خلیل‌زاده و رسن با پیشنهادهایی از تیم‌های خارجی مواجهشده‌اند و احتمال جدایی این بازیکنان وجود دارد.

*سپاهان اصفهان؛ شروع پرقدرت زردها

زردهای اصفهان تا روز آخر لیگ مهم‌ترین تعقیب‌کنندهپرسپولیس در صدر جدول بودند. آنها با اختلاف سه امتیاز دررده دوم جدول قرار گرفتند و در جام حذفی هم با شکست برابرپرسپولیس از رسیدن به فینال این رقابت‌ها بازماندند. آنها بعداز پایان لیگ برتر و در سکوت خبری با بازیکنان مد نظرشانوارد مذاکره شدند و توانستند تاکنون مهم‌ترین انتقال لیگ را بهنام خودشان ثبت و محمدرضا حسینی را از ذوب‌آهن جذب کنند. زردهای اصفهان جرج ولسیانی را هم به خدمت گرفتند تا خطدفاعی خودشان را مستحکم‌تر کنند. سپاهانی‌ها محمد زینالی،محمد محبی و مرتضی منصوری را هم به صورت قرضی بهخدمت گرفته‌اند.

*استقلال؛ تیم همیشه پرسروصدای نقل و انتقالات

هرچند استقلال رده سوم لیگ برتر را از آن خودش کرد امابی‌شک در فصل نقل و انتقالات رتبه اول را به خودش اختصاصخواهد داد. آنها فصل قبل با به خدمت گرفتن بیش از ۲۰ بازیکنرکوردی خارق‌العاده از خودشان به جا گذاشتند. آبی‌های تهرانبا آغاز فصل نقل و انتقالات دوباره صدرنشین اخبار شده‌اند وهر روز خبر توافق آنها با یک بازیکن جدید به گوش می‌رسد. خرید اول و مهم آبی‌های تهران استراماچونی ایتالیایی بود. اوکه سابقه هدایت اینتر را دارد، بعد از اخراج شفر با مدیراناستقلال وارد مذاکره شد و بعد از کش‌وقوس‌های فراوان هدایتاین تیم تهرانی را بر عهده گرفت.

مدیران استقلال اما همزمان با مذاکره با این استراماچونیبازیکنان مد نظرشان را هم جذب کردند. علی دشتی اولینبازیکنی بود که خبر استقلالی شدنش به گوش رسید. دشتی کهیکی از بازیکنان مد نظر برانکو هم بود ترجیح داد به استقلالبرود و فصل نوزدهم را در این تیم توپ بزند. استقلال بعد ازدشتی با محمد بلبلی پدیده سپیدرود رشت هم به توافق رسید؛توافقی که با حرف و حدیث‌های زیادی همراه بود. فولادخوزستان و استقلال تهران مدعی هستند که با این بازیکنقرارداد بسته‌اند و سپیدرود رشت هم ادعا می‌کند که با اینقرارداد او نمی‌تواند بدون اجازه این باشگاه با تیمی دیگر واردمذاکره شود. حالا بلبلی قراردادش با سپیدرود را فسخ کرده تابتواند راحت‌تر تیم جدیدش را انتخاب کند. شرایط برای بلبلیکمی پیچیده شده و باید منتظر ماند و دید این بازیکن جوان چهسرنوشتی خواهد داشت.

لوزانو بازیکن ۱۹ ساله باشگاه اسپانیول اسپانیا یکی دیگر ازگزینه‌های استقلال برای این فصل است. این بازیکن اسپانیاییبا دنبال کردن صفحه استقلال در اینستاگرام و استفاده ازقلب‌های آبی شایعه پیوستنش به استقلال را قوت بخشیده است. سیاوش یزدانی مدافع سپاهان و میلاد باقری بازیکن مسکرمان دیگر بازیکنانی هستند که با استقلال به توافق اولیهرسیده‌اند و باید آنها را استقلالی دانست. ایسما، پاتوسی،منشأ و چشمی هم تاکنون از این تیم جدا شده‌اند. اما مهم‌تریناتفاق در استقلال جدایی رحمتی بود. خبرهایی به گوش می‌رسدکه کاپیتان و دروازه‌بان استقلال بعد از سال‌ها حضور در اینتیم با پدیده به توافق رسیده و سال آینده در این تیم مشهدیبازی خواهد کرد.

*تراکتورسازی؛ سورپرایزهای آقای زنوزی

تراکتورسازی تبریز بعد از واگذاری به بخش خصوصی حسابیدر فصل نقل و انتقالات ولخرجی کرده است. آنها فصل قبل با بهخدمت گرفتن بازیکنانی چون احسان حاج‌صفی، اشکان دژاگهو مسعود شجاعی حسابی هواداران‌شان را سورپرایز کردند. هرچند تراکتوری‌ها در پایان فصل جایگاهی بهتر از پنجمیِ لیگکسب نکردند اما زنوزی هنوز تلاش دارد با خرید ستاره‌هایگران‌قیمت ایرانی و خارجی فوتبال ایران را شگفت‌زده کند. تی‌تی‌ها مانند سپاهان و استقلال این فصل هم با قدرت شروعکردند و در اولین حرکت جدی خودشان توانستند با رشیدمظاهری و محمد خانزاده به توافق برسند. سعید مهری و محمدتیکدری هم دو بازیکن جوانی بودند که به جمع سرخ‌های تبریزپیوستند تا زنوزی نشان دهد نیم‌نگاهی هم به جوانان دارد. بدونتردید این پایان کار زنوزی و تراکتور در بازار نقل و انتقالاتفوتبال ایران نیست و باید منتظر سورپرایزهای بیشتر باشیم.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *