تحصیل حق هر کودک است

رییس بنیاد کودک مشهد مطرح کرد:

این بنیاد به کودکان مستعد که به هر دلیلی  امکان ادامه تحصیلندارند بورسیه تحصیلی می‌دهد

فاطمه صورتش را بین دو دست ظریفش پنهان کرده تا دیگر شاهد کتکخوردن مادرش که  با پدرش در حال جنگ است نباشد اما پدر دخترکغافل از قلب کوچک پرنده‌اش  تنها به فکر غارت همان اندک پولی  کههمسرش برای خرید لوازم التحریر و تحصیل دخترشان با کار در خانهاین و آن جور کرده است.کمی آن طرف‌تر زیر همین سقف سیاه آسمان حامد ۱۱ ساله‌ای  که هنوز مهر لوح تقدیر ممتاز بودنش خشکنشده با فوت پدرش یک شبه مرد شده و باید بیخیال درس و مشق وحساب و کتاب شده و مشغول کار و کسب درآمد شود چرا که دیگر تنهامرد خانواده و پشتیبان خواهر خردسالش اوست.

  چه بسیارند فاطمه و حامدهایی که به‌خاطر نبود استعداد بالایی درزمینه تحصیل برخوردار بوده اما به دلیل نبود امکانات برای ادامهتحصیل باید از این کاروان جای بمانند.

فرزندان طلاق و  کسانی که پدران معتاد دارند  به اندازه کافی دچارانواع اسیب شده و به نوعی بین خود و دیگران شکاف عمیقی حسکرده اما اگر همین کودکان از طبیعی ترین حق خود یعنی تحصیلباز بمانند چه آسیب‌هایی متوجه آینده این  کودکان و جامعه می‌شود.

تحصیل حق کودکان است

در این میان یک مؤسسه خیریه مردم‌نهاد، غیردولتی،غیرسیاسی، غیرانتفاعی، فرامذهبی و فرامرزی با رویکردی کاملاًانسان‌دوستانه در سال ۱۳۷۳با  هدف  دستیابی به این آرمان کههیچ دانش‌آموز با استعدادی به دلیل مشکلات اقتصادی و اجتماعی ازتحصیل و تلاش باز نماند.” تاسیس شد.

خط مشی موسسه خیریه رفاه کودک، بر اهمیت به تحصیل و آموزشاستوار بوده است. این موسسه تلاش می‌کند تا با حفظ شان انسانیدانش آموزان، از «نیازمند پروری»، پرهیز کند و آن‌ها را در ساختنآینده‌ای با چشم اندازهای روشن یاری کند. بنیاد کودک ایران، یکسازمان غیر انتفاعی و غیردولتی است و این ویژگی بخش جداییناپذیر خط مشی موسسه خیریه رفاه کودک بوده و خواهد بود و در هیچشرایطی از هرگونه اقدامی که با این ویژگی مطابقت نداشته باشد،استقبال نخواهد کرد. البته همیاران بنیاد کودک ایران، می‌توانند از هرقشر، هر ملیت و با هر مرام سیاسی و مذهبی باشند. اما موسسههیچگونه اقدام و یا جهت گیری، علیه گروه خاصی را، نخواهدپذیرفت. هر گونه همیاری مادی یا معنوی نیز با احترام به نیت خیرفرد یا سازمان ارائه دهنده، که با هدفی غیر از کمک به دانش آموزاننیازمند باشد، پذیرفته نخواهد شد.

در ادامه برای آگاهی از برنامه‌های تابستانی این موسسه به سراغرییس بنیاد کودک مشهد رفته و چند دقیقه‌ای را با او به گفت‌وگونشستیم.

حمایت از دانش‌آموزان مستعد

رییس بنیاد کودک مشهد می‌گوید: بنیاد کودک از دانش آموزانمستعد و کم برخوردار که به دلیل مشکلات اجتماعی و اقتصادی امکانادامه تحصیل ندارند حمایت می‌کند.

به گزارش روزنامهصبح امروزسمانه رحیم‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگاراین رسانه می‌افزاید: این دسته از کودکان به واسطه  تفاهم نامه‌ای کهبنیاد کودک با آموزش و پرورش دارد به این مرکز جهت حمایتتحصیلی معرفی شده و همچنین بهزیستی و کمیته ی امداد نیزکودکان واجد شرایط را به این بنیاد معرفی کرده و بنیاد اینکودکان را از ابتدایی تا دکتری بورسیه تحصیلی می‌کند.

وی تصریح می‌کند: بنیاد کودک به سنت هرسال عطر مهربانی را برسفره افطار دانش‌آموزان گستراند و امسال نیز به مانند سال گذشته بهمنظور تجربه لذت خرید برای دانش‌آموزان به همراه خانواده‌های خود ازفروشگاه، بنیادکودک بن کارت‌هایی به مبلغ هر کارت 200هزارتومان راتهیه و بین کودکان توزیع کرد.

اعطای بن خرید برای ماه رمضان

رحیم‌زاده اظهار می‌کند: این کارت ها به ترتیب اولویت و اضطراربین خانواده ها توزیع میشود بدین معنا که مبالغ جمع‌آوری شده ابتدابه خانواده‌های دارای اولویت اعطا شده و سپس بین دیگر خانواده‌هاتوزیع می‌شود.

وی عنوان می‌کند: دعوت ۱۱۰ نفر از این دانش آموزان از طرفرستورانی در مشهد و همچنین هزارو ۲۸۵  دانش‌آموز  به همراه خانواده از طرف یکی از خیرین به صرف افطار از دیگر اتفاقاتی است کهامسال در ماه مهمانی خدا برای بنیاد کودک به نمایندگی مشهد رخداد.

رحیم‌زاده ادامه می‌دهد: این اتفاق مبارک به واسطه آشنایی و ارتباطیکه خیرین با بنیاد کودک دارند برای بچه ها رقم خورد.

پرکردن اوقات فراغت در تابستان

وی در خصوص برنامه‌های تابستانه این بنیاد ابراز می‌کند: از آنجا کهاین دانش آموزان بورسیه تحصیلی بنیاد بوده ودر طول دوازده ماهسال، حقوق دریافت می‌کنند ودر فصل تابستان با توجه به تعطیلیمدارس برای این کودکان برنامه‌های فوقی در نظر گرفته شده به اینصورت  که بچه ها باید از کلاس های کمک آموزشی که درداخل بنیادبرگزار میشود استفاده کنند یادر کلاس‌های  فرهنگی خارج از مرکزاست شرکت کنند.

رحیم‌زاده توضیح می‌دهد:  شرکت در این کلاس‌ها تا سال ۹۷ ازطریق اطلاع‌رسانی مددکاران به دانش‌آموزان بوده و شرکت در اینکلاس‌ها اختیاری بود اما درسال ۹۸ طبق قانون مصوب جدید بنیادکودک شرکت دانش‌آموزان در کلاس‌های فوق العاده اجباری است.

رئیس بنیاد کودک مشهد روش پیگیری مددکاران از شرکتدانش‌آموزان در کلاس‌های فوق تابستانه را این‌گونه بیان می‌کند: اگردانش آموزان بخواهند در کلاس های خارج از بنیادشرکت کنند ، ازسوی ما پیگیری شده که حتما ثبت نام صورت گرفته و فاکتور آن کلاسرا برای مدد جویان خود بیاورند.

وی می‌گوید:به طور مثال اگر دانش آموزی کلاس زبان ثبت نام کند درپایان ترم باید نمراتش را بیاورد ویا اگر کلاس ورزشی ثبت نام میکنددر دور بعد نیز باید شرکت کند.

رحیم‌زاده  خاطر نشان می‌کند:  دانش آموزانی که ضعف درسی دارنددر ایام تابستان حتما باید در کلاس‌های کمک آموزشی آن دروسشرکت کرده  تابرای سال بعد ضعفشان بر طرف شود.

از ابتدایی تا دانشجوی دکترا

وی بیان می‌کند: افراد تحت پوشش بنیاد کودک از تمام رده‌های سنیبوده و کودک از سنین پایین و در دوران ابتدایی تحت پوشش اینبنیاد درآمده و تا مقطع دکترا نیز حمایت این بنیاد را با خود بههمراه دارد.

رحیم‌زاده آمار می‌دهد: در حال حاضر ۵۰۰ کودک در نمایندگی مشهدتحت پوشش بنیاد به تحصیل خود ادامه داده و این عدد در کل کشوربه ۱۱هزار نفر می‌رسد.

وی می‌گوید: به هر دانش‌آموز به صورت ماهیانه ۳۰۰تا ۴۵۰ هزار تومانیارانه تعلق گرفته و این دانش‌آموزان در کل ایام سال این مبلغ یارانهرا دریافت می‌کنند.

عاطفه خوافیان

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *