شناسایی ۴۰۰نقطه سیل خیز در مشهد

رییس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: ۴۰۰ نقطه سیل خیز را در مشهد شناسایی کردیم.  به گزارش صبح امروز، محمدرضا حیدری با بیان این مطلب در ششمین اجلاس کاهش خطرپذیری در ژنو با بیان این مطلب افزود: معتقدیم سازمان ملل و نهادهای بین المللی باید ساز و کار تازه‌ای را برای دوری از منافع امپریالیسم و قدرت‌های جهانی ایجاد کند تا بتواند بطور مستقل در جهت اهداف ذاتی‌اش گام بردارد.
وی با بیان اینکه امروزه در جهانی زندگی می‌کنیم که اختلافات و سوءتفاهم بین ملت‌ها و دولت‌ها مشکلات زیادی را پدید آورده است، افزود: با این همه من و همکارانم از شرق جغرافیای این جهان برایتان حرف‌هایی از جنس صلح و دوستی به ارمغان آورده‌ایم.
رییس شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به اینکه ما ایرانیان مسلمان معتقدیم خداوند یکتا انسانها را متفاوت و به رنگ‌ها و زبانهای گوناگون آفریده است، اظهار کرد: این مهم بدان دلیل است تا مردم بیشتر و بهتر یکدیگر را بشناسند و در کنار هم به راه مشترک خداپرستی از رهگذر خدمت به انسان دست پیدا کنند.
حیدری ادامه داد: به فرموده پیامبر گرامی اسلام(ص) انسانها خانواده خداوند هستند. این بدان معناست که خدمت به انسان گوهر متعالی و مشترک همه ادیان الهی است.
وی خاطرنشان کرد: از این منظر همواره نگاهمان به جامعه انسانی، پاسداشت کرامت آنها از طریق کمک در شرایط سخت بدون چشمداشت و فارغ از نگاه‌های تبعیض آمیز نژادی و مذهبی بوده است.
*
وضع تحریم های ضدبشری مورد تایید هیچ ملت متمدنی نیست
رییس شورای اسلامی شهر مشهد با تاکید بر اینکه مطمئن هستیم ملل متمدن جهان در این جهت‌گیری با ما همسو هستند، افزود: اما وجدان هیچ انسان آزاده‌ای در جهان نمی‌تواند وضع تحریم های ضدحقوق بشری که از عوامل اصلی بروز کاستی‌های جدی و اخلال در کار کمک‌رسانی به سیل اخیر در ایران بوده است را بپذیرد.
حیدری گفت: قطعا جامعه بین الملل نمیتواند پاسخی در خور برای جلوگیری امریکا از کمک‌رسانی به عنوان امری انسانی و غیرایدئولوژیک به ایران در سیل اخیر داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه سالانه میلیون‌ها نفر متأثر از خطرات مختلف طبیعی از جمله سیل قرار دارند، بیان کرد: آمارها نشان می‌دهد که سیلاب در ۵ دهه اخیر نیمی از کل خسارات ناشی از بلایای طبیعی در دنیا را به خود اختصاص داده است. تحقیقات نشان‌ دهنده افزایش دفعات وقوع و بزرگی سیل در دهه های اخیر است.
رییس شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه حوادث غیر‌مترقبه در هر کشوری روی می‌دهد، گفت: دولت‌ها به تنهایی قادر به ترمیم نیستند و نهادهای مدنی، مردم، دولت‌های دیگر و صلیب سرخ جهانی به یاری می‌آیند.
حیدری خاطرنشان کرد: اما متاسفانه در سیلی که ۲۵ استان از ۳۱ استان ایران را درگیر کرده بود، تنها برخی دولت‌ها به کمک ما آمدند که از آنان تشکر می نماییم. این امر می‌تواند درس بزرگی برای حضار این اجلاس که سیاستگذاران اصلی در حوزه مقابله با خطرات در سطح جهانی هستند باشد تا اقدامی عملی در جهت اصلاح راهبردهای کلان کمک‌رسانی به کشورهای خطرخیز را اتخاذ کنند.
وی عنوان کرد: باید این حقیقت را اعلام کنم میزان اثربخشی جامعه مدنی ایران را در حادثه سیل اخیر هر ناظری می‌توانست به روشنی مشاهده کند.
*
ره آورد دیگر سیل در ایران، همدلی و همبستگی ملی ایرانیان بود
ریبس شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به اینکه سیل دامن گیر ایران با توجه به گستردگی قلمرو آن، اکثر نقاط پهنه جغرافیایی ایران را درگیر خود کرده بود، افزود: صرفنظر از خسارت‌های مالی و جانی که واقعا جای تاسف دارد، این سیل ره‌آورد مهمتری نیز داشت.
حیدری عنوان کرد: احیای همبستگی ملی و سرمایه اجتماعی در جامعه تحریم شده ایران مهمترین رهاورد سیل اخیر بود.
وی ادامه داد: به کمک رسانه ها در جهان، تصویر دیگری علاوه بر خرابی و آوارگی ناشی از سیل از ایران منعکس شد. تصویری امیدبخش از روحیه داوطلبانه و انسان‌دوستانه طیف وسیعی از نیروهای اجتماعی ایران فارغ از تمام تفاوت‌های و گرایش‌های سیاسی و عقیدتی.
رییس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: از نیروهای جان‌برکف نظامی گرفته تا گروه‌ها و تشکل‌های داوطلب مدنی، تصاویر زیبایی از همزیستی انسانی جامعه ایران را در شرایط سخت و مشقت‌بار فشارها و تنگناها در معرض افکار عمومی جهان به نمایش گذاشتند.
*
فعالیت گروه های آموزش دیده دوام ثامن در مشهد
رییس شورای اسلامی شهر مشهد در بخش دیگری از صحبت های خود به اجرایی کردن روش‌ها و رسیدن به اهداف سند سِندای در سه سال گذشته در شهر مقدس مشهد اشاره کرد و توضیح داد: سه سال پیش و با هدف جلب مشارکت‌های مردمی و همکاری آنها با شهرداری و سازمان‌های مربوطه، گروهی 35 نفره از زنان و مردان مشهدی را برای آموزش و اقدام سریع در مواقع لزوم سازماندهی کردیم.
حیدری در ادامه بیان کرد: هم اکنون بیش از 9 هزار نفر که 70 درصد آنها را زنان تشکیل می‌دهند، در این گروه‌ها با نام دوام سازماندهی شده و فعالانه با شرکت در مانورها و مواقع عینی خطر در وقایع طبیعی مثل زلزله 2018 در مشهد یا بارندگی های سیل‌خیز اخیر و برف های سنگین دو زمستان گذشته، به طور چشمگیر و موثر به خود و همشهریانشان کمک داوطلبانه می‌کنند.
وی به نصب سیستم های هشدار سریع و دستگاه های شتاب نگار اشاره کرد و گفت: با ثبت جنبش و لرزه های زمین، قدرت پیش‌بینی و خبر‌دهی زودتر میسر شده و توانسته‌ایم در عین تحریم های غیرمنطقی و ظالمانه امریکا با خرید و نصب 10 دستگاه در سطح شهر مشهد هر نوع لرزشی را ثبت و پالایش کنیم.
رییس شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه 15پایگاه چند منظوره بحران در شهر مشهد جانمایی و احداث شده‌اند، اظهار کرد: این پایگاه ها به همراه 49 ایستگاه آتش‌نشانی در مواقع لزوم به کمک شهروندان آمده و در اختیار آنها قرار می‌گیرند.
حیدری بیان کرد: نکته قابل توجه در کارکرد این پایگاه ها این است که این مکانها نه فقط برای اسکان اضطراری شهروندان تجهیز و طراحی و عملیاتی شده‌اند، بلکه بطور همزمان خدمات طبی، کلینیکی و اورژانسی نیز ارائه می‌دهند.
وی در ادامه گفت: در زمینه هماهنگی های درون و برون‌سازمانی با تشکیل شورای مدیریت بحران کلانشهر مشهد متشکل از همه دستگاه های ذیربط و تحت فرماندهی واحد شهرداری نیز اقدام موثر و چشمگیر داشته‌ایم. به صورتیکه در این تشکل موارد ناهماهنگی و پیچیدگی هایی که قبلا وجود داشت تا میزان قابل توجهی مرتفع شده و کار دستگاه ها در مواقع خطر بطور تجربی و عینی سهلتر و کارآمدتر شده است.
*
۴۰۰ نقطه سیل خیز را در مشهد شناسایی کردیم
حیدری در خصوص آماده بودن برای خطر با تهیه نقشه خطر پذیری شهر مشهد در برابر زلزله، توضیح داد: برای این مهم نیز اقدام بی‌نظیری انجام داده‌ایم. بطوریکه اکنون می‌دانیم در صورت بروز زلزله یا سیل کدام نقاط شهر بیشتر در منظر آسیب و یا خطر قرار دارند.
رییس شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: به همین منظور و برای پالایش بهتر، نرم‌افزاری برای شبیه‌سازی شرایط مختلف تهیه و اجرایی شده است که به خوبی نحوه عمل و نقاط قوت و ضعفمان را ارزیابی می‌کند.
حیدری خاطرنشان کرد: در این 3 سال همچنین موفق شده‌ایم تا با اقدامات پیشگیرانه 400 نقطه سیل‌خیز شهر مشهد را شناسایی کرده و با انجام اقدامات لازم از جمله اصلاحات مهندسی و اجتماعی تعداد موجود این نقاط را در مشهد به 50 نقطه محل کاهش دهیم.
وی سخن خود را با شعری از شاعر نامدار ایرانی حکیم ابوالقاسم فردوسی که در شاهنامه همگان را به مهرورزی و نوع‌دوستی دعوت کرده، به پایان برد:
همه مهر جویید و افسون کنید 
زتن جامه جنگ بیرون کنید

سرویس در شهر

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *