۱۴ هزار هیات ورزشی شناسه ملی دریافت خواهند کرد

 

 

رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی و دبیرکل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ گفت: حمایت از ورزشکاران در دوران بیماری و درمان از مهم‌ترین وظایف فدراسیون پزشکی است.

به گزارش «صبح امروز» غلامرضا نوروزی در مجمع عمومی و سالانه فدراسیون پزشکی که ظهر روز پنج‌شنبه در قصر طلایی مشهد برگزار شد، افزود: حذف کارت‌های خدمات درمانی به شکل فیزیکی و جایگزینی اینترنتی شدن این خدمت از اولویت‌های مهم فدراسیون در جهت حل معضلات و چالش‌های پیش‌آمده در یک سال اخیر بود.

وی تصریح کرد: اگرچه فدراسیون پزشکی در مقامات ورزشی جایگاهی را از آن خود نکرده، اما ردپای آن در تمام موفقیت‌های علمی و المپیادی وجود داشته و نقش اساسی آن غیر قابل انکار است.

نوروزی اظهار داشت: تاچند سال اخیر شاهد سفر درمانی ورزشکاران به خارج از کشور به منظور مداوای کوچک‌ترین مصدومیت‌ها بوده اما امروزه مفتخریم که این نیاز به پزشکان خارجی را مرتفع کرده و در ایران به بهترین شکل به مداوای ورزشکاران مصدوم می‌پردازیم و این بیان‌گر بالا رفتن سطح پزشکی-ورزشی در کشور است.

وی بیان کرد: فدراسیون پزشکی-ورزشی در بخش‌های ساماندهی ورزشکاران، درمان، فیزیوتراپی، حمایت و هدایت هیات‌های استانی، امور مالی، آموزش، ارائه خدمات رایگان، مشاوره روانشناسی و تغذیه و در نتیجه پوشش رسانه‌ای عملکرد درخشانی داشته و رشد خیره کننده‌ای به ثبت رساند.

نوروزی ادامه داد: با وجود بعضی تردیدها به یمن کار کارشناسی صورت گرفته قدم گذاشتن در مسیر ساماندهی آنلاین نه تنها موجب کاهش آمار ورزشکاران سازمان یافته نشد که برای سومین سال پیاپی این آمار رشد داشت و از ۳ میلیون نفر در سال ۱۳۹۶ به حدود ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در سال ۱۳۹۷ رسید.

وی با اشاره به افزایش رشد شاخص درمان در فدراسیون پزشکی در سال جاری مطرح کرد: بر اساس آماری که استخراج شده است به دنبال توسعه صورت گرفته در درمانگاه مرکزی فدراسیون، شاهد رشد ۳۷ درصدی درمان ورزشکاران در این بخش بودیم به طوری که در سال ۹۶ بالغ بر ۸ هزار نفر در درمانگاه فدراسیون ویزیت و درمان شدند. حال آنکه در سال ۹۷ این رقم به ۱۱ هزار نفر رسید. ضمن اینکه باید توجه داشت همکاران ما در هیأت‌های استانی نیز شمار قابل توجهی از ورزشکاران را درمان کرده‌اند.

رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی گفت: این فدراسیون در بخش خدمات فیزیوتراپی در کلینیک‌های اختصاصی ستادی و استانی بالغ بر ۱۰۰ هزار جلسه خدمات فیزیوتراپی به ورزشکاران و حتي عموم ارائه کرده است که این مهم نیز گویای رشد ۲۰ درصدی ارائه خدمات در این بخش بوده است. از طرفی این عدد گویای ارائه خدمات چند میلیارد تومانی به جامعه عزیز ورزش کشور است. البته در این بخش نیز برخی ورزشکاران خارج از کلینیک‌های فدراسیون اقدام به فیزیوتراپی کرده‌اند و فدراسیون بر اساس تعرفه مصوب خود، هزینه‌های این عزیزان را نیز پرداخت کرده است.

نوروزی دیگر توفیقات فدراسیون را این‌گونه توضیح داد: ارائه خدمات آموزشی به ۲۵ هزار نفر در سال ۹۷ که  رشد ۲۵ درصدی را به دنبال داشته چرا که در سال ۹۶ به ۲۰ هزار نفر آموزش ارائه دادیم و این آموزش سبب این در صد از رشد قابل ملاحظه شده است.

وی افزود: عضویت در هیأت اجرایی کمیته ملی پارالمپیک و عضویت در کارگروه تخصصی کمیسیون اصلی موضوع ماده ۵ را از دیگر توفیقاتی است که این فدراسیون موفق شده در سال جاری آن را کسب کند.

نوروزی متذکر شد: در بخش نظارت بر باشگاه رشد خوبی داشتیم و ۲۰ هزار بازرسی از باشگاه‌های ورزشی انجام شده و در بخش‌های مشاوره تغذیه و مشاوره روانشناسی و پوشش رسانه‌ای نیز شاهد موفقیت چشمگیری بودیم.

در ادامه این مجمع معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت ورزش و جوانان گفت: نوع شناسه‌ای که برای هیأت‌های ورزشی صادر می‌شود به گونه‌ای است که این هیأت‌ها، نهادهای مدنی و معاف از مالیات تلقی می‌شوند.

ژاله فرامرزیان افزود: جنس فدراسیون پزشکی ورزشی حمایت از ورزشکاران است که متأسفانه با مجموعه‌ای از مسائل که سلامت آنها را تهدید می‌کند مواجه هستند. فدراسیون پزشکی ورزشی باید نظام برنامه‌ای مناسب برای ارتقا سطح سلامت و امنیت ورزش قهرمانی داشته باشد، همچنین برخی باشگاه‌های ورزشی نیز محیط امنی برای حضور جوانان و نوجوانان نیستند که باید این مساله نیز حل شود.

وی تصریح کرد: اصول و مبانی که موجب جلوگیری از آسیب‌دیدگی ورزشکاران در حوزه قهرمانی می‌شود، رعایت نشده و هدر رفت منابع در این خصوص موجب آسیب‌دیدگی و عدم موفقیت ورزشکاران شده که مسئولیت این هدر‌رفت‌ها، بر عهده مسئولان و پزشکانی بوده که در این فدراسیون در حال فعالیت هستند.

فرامرزیان عنوان کرد: موفقیت این فدراسیون مستلزم یک برنامه مدون و هماهنگی با ورزشکاران است. اگر با وجود جوانان و ورزشکاران خوبی که در این کشور وجود دارد، نمی‌توانیم عناوین قهرمانی را از آن خود کنیم، قطعا جایی از برنامه‌مان خوب تنظیم نشده و می‌لنگد.

وی تاکید کرد: بیمه ورزشی باید جدی گرفته شود و پوشش بیمه‌ای، علاوه بر ورزشکاران باید سایر فعالان عرصه ورزش را نیز در بر بگیرد و همچنین اماکن و فضاهای ورزش همگانی نیز از نظرات پزشکان بی بهره است در حالی که مکان‌های ورزشی باید با تأیید فعالان هیأت‌های پزشکی ورزشی بنا شود تا کمتر شاهد آسیب ورزشکاران باشیم.

فرامرزیان اظهار داشت: جوانان این مملکت به باشگاه‌هایی رجوع کرده که نظارتی بر آن‌‌ها وجود ندارد و امنیت جوانان را به خطر می‌اندازد. این در صورتی است که از باشگاه‌های ورزشی به عنوان مکانی یاد می‌شود که وظیفه تامین سلامت خانواده را بر عهده دارد که متاسفانه امروزه شاهد آسیب‌های پیچیده‌ای از سوی برخی از این باشگاه‌ها بر خانواده‌ها بوده و تاکنون نیز این فدراسیون در این حوزه اقداماتی را عملیاتی نکرده است.

وی بیان کرد: اماکن ورزشی کشور از نظرات پزشکان بی‌بهره هستند. پزشکان همیشه با افرادی سر و کار دارند که به علت امکانات ورزشی نامناسب آسیب دیده‌اند. باید سازه‌های ورزشی با تایید پزشکان ساخته شود. وزارت ورزش و جوانان در حد اختیاراتش در خصوص صدور این دست از مجوز‌ها، در حد توانش به این فدراسیون کمک خواهد کرد.

فرامرزیان خاطر نشان کرد: توجه ویژه به فضاهای عمومی برای ورزش‌های همگانی که نشاط و سلامت جامعه را فراهم می‌کند نیز از جمله مواردی است که در خصوص آن از این فدراسیون توقع بیشتری داشتم. از فدراسیون پزشکی ورزشی با وجود برخورداری از افراد تحصیل کرده انتظار بیشتری می‌رود.

وی ادامه داد: بیمه یک صنعت درآمدزا است و درآمدزایی فدراسیون پزشکی ورزشی از همین مورد است. داوران و مربیان نیز باید تحت پوشش بیمه قرار بگیرند.

فرامرزیان تشریح کرد: از دیگر اقداماتی که صورت گرفته، صدور شناسه ملی برای هیات‌های ورزشی است. طی تعاملی که با سازمان اسناد کشور برقرار کرده‌ایم، تمام اطلاعات هیات‌های ورزشی کشور را در این سامانه ثبت کرده‌ایم. ۱۴ هزار هیات ورزشی نیز شناسه ملی دریافت خواهند کرد تا عملکرد مالی مابین وزارت‌خانه، فدراسیون‌ها و هیات‌های استانی نیز به راحتی قابل ارزیابی باشد.

عاطفه خوافيان

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *