مهار حاشیه نشینی در مشهد اولویت وزارت راه و شهرسازی

 

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مشکلات حاشیه نشینی در شهر مشهد گفت: مهار حاشیه نشینی و حذف بافت های ناکارآمد در این شهر در اولویت برنامه های وزارت راه و شهرسازی است.

به گزارش صبح امروز محمد اسلامی پنجشنبه شب در نشست ستاد بازآفرینی شهری در استانداری خراسان رضوی اظهار کرد: تسهیلات برای بازسازی بافت ناکارآمد شهری مشهد از مجموع تسهیلات دارای یارانه اختصاص می یابد تا توسعه گر و انبوه ساز بتواند تسهیلات ساخت مسکن را دریافت کند و به خریدار مسکن نیز منتقل نماید.
وی اظهار داشت: باید برنامه ای برای بهسازی حاشیه شهر مشهد اجرا شود که از تداوم بافت های ناکارآمد و غیررسمی در این منطقه جلوگیری شود.
وی گفت: انتظار می رود برای مشهد مقدس به صورت جداگانه طرح مهار حاشیه نشیتی تعریف شود و الگوی مورد نظر برای این موضوع طرحی است که برای مهار حاشیه نشینی در اراک انجام شد و باید نمونه آن در مشهد نیز انجام گیرد.
وزیر راه و شهرسازی افزود: سیاست دولت بازآفرینی شهری با هدف توانمندسازی محلات است تا بتوان توسعه فرهنگی، اجتماعی و کالبدی بافت های فرسوده و سکونتگاه های غیررسمی را رقم زد.
وی اظهار داشت: واحدهای مسکونی در بافت های فرسوده از کیفیت مطلوب برخوردار نیستند و وجود این بافت ها در کنار سکونتگاه های غیررسمی افزایش روز افزون آسیب های اجتماعی را در پی دارد.
وی گفت: اولویت اول برای بازآفرینی در بافت های فرسوده، احداث واحدهای مسکونی با کیفیت مناسب است تا ضمن ایجاد تنوع در واحدهای مسکونی، بازآفرینی محیطی و زمینه ایجاد محلات جدید با ساختار متفاوت فراهم شود.
اسلامی افزود: احیای بافت های تاریخی حکم متفاوتی دارد و باید این امر با مشارکت سازمان میراث فرهنگی انجام گیرد.
وی در باره تملک زمین های حاشیه شهر و بافت های ناکارآمد برای ساخت واحد مسکونی در آنها اظهار داشت: اگر اراضی دولتی در این مناطق وجود دارد باید در اختیار عملیات اجرایی طرح بازآفرینی قرار گیرد لذا باید ملاک درستی برای تعیین زمین دولتی از غیردولتی توسط اداره کل راه و شهرسازی در نظر گرفته شود.
وی گفت: پس از تملک زمین باید با ارائه مشوق های لازم، توسعه گران را نسبت به اجرای پروژه ها در بافت های ناکارآمد و فرسوده ترغیب کنیم و تا زمانی که ساخت واحدهای مسکونی جدید به پایان می رسد، واحد هایی برای اسکان موقت ساکنین آن مناطق در نظر گرفته شود.
وزیر راه و شهرسازی افزود: می توان از واحدهای مسکونی طرح مسکن مهر نیز برای اسکان موقت افرادی که در بافت های ناکارآمد و فرسوده شهری ساکن بوده اند، استفاده کرد.
وی اظهار داشت: آنچه در پنج سال گذشته برای توانمندسازی حاشیه شهرها و بافت های ناکارآمد شهری در کشور انجام شد فقط به هزینه کردن در محلات و ایجاد سرانه ختم شد اما رویکرد جدید در این بخش تمرکز بر ایجاد مسکن و توسعه کسب و کار در محلات فرسوده و حاشیه شهر است.
وی گفت: باید زمینه ایجاد کسب و کارهای خاص متناسب با استعدادها و ظرفیت های محلات مورد هدف طرح بازآفرینی شهری فراهم شود تا در کنار ایجاد واحدهای مسکونی جدید، اشتغال و فعالیت های اقتصادی نیز رونق گیرد.
اسلامی افزود: باید با انجام فعالیت های فرهنگی و اجتماعی، فرهنگ سازی برای تغییر فضای محلات ناکارآمد و فرسوده مورد هدف طرح بازآفرینی شهری انجام گیرد و در این راستا دستگاه های نظارتی برای نظارت بر روند کار در آن مناطق مستقر شوند.
وی اظهار داشت: در مجموع برای اجرای طرح بازآفرینی شهری باید برنامه یا طرحی تدوین و اجرایی شود که ضمن عدم مغایرت با طرح جامع تفصیلی، همه اهداف برای توانمندسازی محلات مورد هدف بازآفرینی را تحقق بخشد.

هم چنین استاندار خراسان رضوی با بیان این که ساماندهی حاشیه شهر مشهد نیازمند اجرای طرح بازآفرینی شهری و برنامه زمان بندی شده است، گفت: بهتر است برای تدوین برنامه جداگانه به منظور بازآفرینی محلات حاشیه شهر مشهد جلسه ای با ریاست مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری طی دو هفته آینده برگزار شود.
علیرضا رزم حسینی افزود: یکی از دغدغه های جدی رهبر معظم انقلاب ساماندهی وضعیت حاشیه شهر مشهد می باشد که امید است با برنامه ریزی مسئولان وزارت راه و شهرسازی، خراسان رضوی در اجرای طرح بازآفرینی شهری در کشور پیشتاز باشد.
وی اظهار داشت: از سالها قبل مشکلاتی در بهسازی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی وجود داشته و مسئولان این استان سالها روی این موضوع تمرکز داشته اند لذا این موضوع نیازمند توجه ویژه وزارتخانه است.
وی گفت: پروژه های بزرگ دیگری در خراسان رضوی از جمله برقی کردن قطار مشهد – تهران، ساخت راه آهن مشهد – زاهدان، پروژه آزادراه مشهد – قوچان در دست اجراست که امید است در نحوه تخصیص اعتبارات بخش فاینانس خارجی برخی از این پروژه ها بازنگری شود.

طرح بازآفرینی برای 58 محله
هم چنین مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: 31 شهر با 117 محله در مساحت 52 هزار و 845 هکتار هدف طرح بازآفرینی شهری در خراسان رضوی قرار گرفته که از این تعداد، طرح بازآفرینی در 58 محله با 9 هزار و 202 هکتار تا سال 1400 باید انجام شود.
محمد رضا اخوان عبداللهیان افزود: سهم استان خراسان رضوی از طرح بازآفرینی شهری در کشور 6.5 درصد است.
وی اظهار داشت: محدوده مصوب سکونتگاه های غیررسمی استان پنج هزار و 636 هکتار و شهرهای دارای محدوده مصوب هفت شهر با 114 محله است و سهم خراسان رضوی از کل سکونتگاه های غیررسمی در کشور 10 درصد است.
وی گفت: محدوده مصوب سکونتگاه های غیررسمی مشهد سه هزار و 894 هکتار است که مشهد با 66 محله دومین شهر کشور از نظر برخورداری از سکونتگاه های غیررسمی است و تاکنون 13 محله از این بخش مورد مطالعه قرار گرفته است.
مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی افزود: محدوده مصوب بافت های فرسوده و ناکارآمد خراسان رضوی 117محله با چهار هزار و 891 هکتار در 31 شهر استان است که سهم خراسان رضوی از کل بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری در کشور 7.8 درصد می باشد.
اخوان عبداللهیان افزود: محدوده مصوب بافت های فرسوده و ناکارآمد مشهد نیز 2 هزار و 292 هکتار می باشد و مشهد سومین شهر از نظر مساحت بافت های فرسوده و ناکارآمد در کشور است.
وی ادامه داد: مساحت محدوده تاریخی مصوب خراسان رضوی چهار هزار و 382 هکتار و تعداد شهرهای دارای بافت تاریخی مصوب 19 شهر با 70 محله است که سهم استان از کل بافت های تاریخی مصوب کشور 11 درصد و مساحت محدوده تاریخی مشهد 338 هکتار است.
وی گفت: طی سالهای 95 و 96، 48 پروژه با هزینه هزار و 180 میلیارد ریال در قالب طرح بازآفرینی شهری با پیشرفت اجرایی 70 درصد در استان اجرا شد.
مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی اظهار داشت: از سال 1392 تاکنون 10 هزار و 872 میلیارد ریال پروژه توسط دستگاه های اجرایی استان در قالب طرح بازآفرینی شهری اجرا شده است.
وی افزود: از سال 1393 تاکنون سه هزار و 630 واحد مسکونی برای دریافت تسهیلات در قالب طرح بازآفرینی شهری به بانک معرفی و از این تعداد 2 هزار و 109 واحد با بانک قرارداد منعقد کرده اند.
وی اظهار داشت: برنامه اقدام مشترک بازآفرینی توسط دستگاه های اجرایی در شهرها و محلات خراسان رضوی طی سال جاری در قالب 2 هزار و 601 پروژه در هشت شهر استان اجرا شده است.

علی علی نژاد

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *