نحوه آمارگیری تعداد زائران ورودی به مشهد چگونه است؟

نحوه آمارگیری تعداد زائران ورودی به مشهد چگونه است؟

مدیرکل رفاهی استانداری و سخنگوی ستاد خدمات سفر خراسان رضوی در مورد نحوه آمارگیری و ثبت تعداد زائران ورودی به مشهدمقدس توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش صبح امروز مهدی فروزان در نخستین سمینار توانمندسازی عوامل اجرایی ستاد خدمات سفر استان با بیان این که نوروز 97 ما میزبان 8 میلیون و 700 هزار زائر به مشهد بودیم، درباره  نحوه آمارگیری اظهار کرد: 6 ورودی در استان داریم که نوع خودرو را مشخص می‌کند و دوم این که دوربین‌های تردد شمار و پلاک خوان دارد، همین دوربین‌ها را در ورودی‌های مشهد نیز داریم.

وی ادامه داد: براساس فرمولی مشخص شده از سوی  کمیته کشوری آمارستاد خدمات سفر، به ازای هر خودرو 2.5 نفر و به ازای هر اتوبوس 18 نفر، هر پرواز 52 درصد زائر و هر رام قطار نیز 62 درصد را زائر در نظر می‌گیریم. به این شکل تا حدود 85 تا 90 درصد آمار ورود زائر و مسافر نزدیک به صحت است.در مبادی ورودی، خودروهای دیگر استان‌ها را فقط شمارش می‌کنند و در ورودی مشهد نیز خودروهای با پلاک مشهد شمارش نمی‌شوند.

لزوم برگزاری سمینار آموزشی و خدمات به روز

مهدی فروزان با اشاره به لزوم برگزاری این سمینار آموزشی، اظهار کرد: سالیانه ما میزبان بیش از 31.5 میلیون زائر و مسافر در مشهد هستیم که باید خدماتی فرهنگی، رفاهی، اقامتی، امداد و نجات و … دریافت کنند و اگر این خدمات به روز و متناسب با نیازهای جدید همراه نباشد این افراد با مشکلاتی مواجه خواهند شد.

وی افزود: خدماتی که ارائه می‌کنیم باید در سطحی باشد که مورد قبول حضرت رضا(ع) باشد و نشانه این پذیرش نیز این است که زائران و گردشگران که به مشهد می‌آیند با رضایت به مشهد آمده و برگردند که این مهم در کمیته‌های مختلف ستاد به بهترین وجه انجام شده است.

آموزش برای خدمات بهتر

هم چنین ابوالفضل مکرمی‌فر مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی با اشاره به برگزاری این سمینار اظهار داشت: آموزش امری است که در همه سطوح و در همه نهادها و دستگاه‌ها باید استمرار داشته باشد تا خدمات، باکیفیت مطلوب ارائه شود.

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی با بیان اینکه آموزش نه تنها به صورت فردی بلکه به صورت سازمانی نیز باید توسعه پیدا کند، ادامه داد: ما نیازمند آموزش هستیم و در جهت ارتقاء کیفی و کمی خدمات سفر باید آموزش را جدی بگیریم.

بخش خصوصی همکار و شریک بخش دولتی

مکرمی فر با اشاره به نقش بخش خصوصی در ارائه خدمات به زائران و گردشگران گفت: امروزه بخش خصوصی را ابزار تلقی نمی‌کنیم بلکه بخش خصوصی را همکار و شریک خود می‌دانیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی  تصریح کرد: امیدواریم با خدمات ستاد سفر، زمینه رضایت قلبی زائران را فراهم کنیم.

هم چنین یوسف بیدخوری سرپرست معاونت گردشگری خراسان رضوی و رئیس کمیته اسکان ستاد خدمات سفر استان  با اشاره به تعاریف حوزه گردشگری اظهار کرد: گردشگر به فردی اطلاق می‌شود که حداقل یک شب اقامت داشته باشد و افرادی که به مقصدی سفر می‌کنند و همان روز به مبدا برمی‌گردند بازدید کنند محسوب می‌شوند.

وی با بیان این که ترکیه، چین و تایلند جزو 10 کشور با بیشترین گردشگر هستند، اظهار داشت: برخی‌ها از افزایش تعداد هتل‌ها گلایه دارند البته این افراد فقط شرایط فعلی را مدنظر قرار می‌دهند در حالی براساس چشم‌انداز گردشگران ما تا 5 برابر افزایش خواهد یافت.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *