رواج اقتصاد غیررسمی در حاشیه

معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد با اشاره به رواج اقتصاد غیررسمی در حاشیه شهر، گفت: سکونت دهک‌های پایین درآمدی و ارزش نسبی پایین زمین و مسکن باعث رواج اقتصاد غیررسمی در حاشیه شهرها شده است و عدم تمایل به بهبود بخشیدن وضعیت مسکن به دلیل فقر و نداشتن مالکیت قانونی وعدم سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این‌گونه سکونتگاه‌ها را به دنبال داشته است.
محمد رضا حسین‌نژاد افزود: نبود پروانه ساخت و پایان کار به دلیل مشکلات قانونی ساختمان و عدم رعایت استانداردهای ساخت مسکن باعث شده در بخش مالکیت نیز مشکلات متعددی برای اهالی این سکونتگاه‌ها وجود داشته باشد.
وی اظهارکرد: به دلیل پوشش نامناسب معابر، فقدان سیستم مناسب جمع‌آوری زباله، نبود سیستم فاضلاب و رهاسازی آن در محیط و معابر و همچنین نگهداری دام در منازل مناطق حاشیه شهر آسیب‌پذیری بالایی نسبت به بیماری‌ها و بلایای طبیعی دارند که ضرورت چاره اندیشی برای آن از مدت ها پیش مورد توجه و تاکید است.

فقر کالبدی، عمده چالش حاشیه شهر

معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد گفت: فقر کالبدی، عمده چالش سکونتگاه‌های غیررسمی در مشهد است.
حسین‌نژاد ادامه داد: از مهم‌ترین مشکلات ساماندهی حاشیه شهر، آشفتگی و نامنظم بودن بافت سکونتگاه‌ها است. در واقع فقر کالبدی این مناطق و همچنین جدا بودن آن‌ها از شهر در هنگام شکل‌گیری ازجمله برخی از مشکلات کالبدی آن‌ها به شمار می‌رود.
وی با اشاره به نبود شبکه‌های زیرساختی ادامه داد: این‌گونه محلات به‌واسطه برخوردار نبودن از طرح و نقشه از پیش اندیشیده عموماً برنامه جامعی برای خدمات‌رسانی به‌ویژه در حوزه خدمات زیر بنایی برای آنان اندیشیده نشده است.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد با بیان این‌که این بافت‌ها فاقد عناصر شهری و هویت هستند، افزود: سکونتگاه‌های غیررسمی به دلیل شکل‌گیری و رشد سریع ساخت‌وسازها، فاقد طرح و نقشه بودن خانه‌ها و همچنین استفاده از مصالح نازل و نامقاوم در برابر زلزله دارای مشکلات متعددی هستند.
حسین‌نژاد ادامه داد: غیربومی بودن بیشتر ساکنان و ترکیب جمعیتی ناهمگون و شکاف‌های قومی باعث بروز نا امنی محیط و نازل بودن منزلت اجتماعی آنان شده است و ناهنجاری‌های اجتماعی، شرایط مستعدی برای بزهکاری به وجود آورده است.

سرویس در شهر

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *