تلاش برای افزایش یارانه های نشر

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی،گفت: از هم اکنون با نامه‌نگاری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با معاون اول رئیس جمهوری دنبال افزایش میزان یارانه‌های نشر هستیم تا قدرت خرید کتاب توسط اقشار مختلف جامعه را بالا ببریم.

محسن جوادی در نخستین نشست شورای برنامه‌ریزی سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ضمن تقدیر از برگزارکنندگان نمایشگاه کتاب تهران در ادوار گذشته،بر ضرورت توجه به خلاقیت و نوآوری در برنامه‌های نمایشگاه تاکید کرد و گفت: نمایشگاه کتاب اکنون فراتر از نمایشگاه شده چراکه فعالیت‌های فرهنگی متنوع و بسیاری در آن برگزار می‌شود.

رئیس سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران افزود: معتقدم برگزاری خوب نمایشگاه کتاب، می‌تواند علاوه بر تاثیر در ارتقای کیفی حوزه نشر به اقتصاد این حوزه هم کمک تا نشر کشور به پویایی و خلاقیت خود ادامه دهد.

 

** تاکید برنوآوری و پویایی

 

جوادی با تاکید بر اینکه در فعالیت‌های فرهنگی که در نمایشگاه انجام می‌شود نباید نوآوری و پویایی مورد غفلت قرار گیرد،اظهار داشت: باید در بخش بین‌الملل نمایشگاه کتاب تهران فعالیت های خود را گسترش دهیم و ارتباطات بیشتری با ناشران خارجی برای حضور در این نمایشگاه داشته باشیم.

رئیس سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب با تاکید بر عملکرد فرابخشی مدیران کمیته‌ها در بخش‌های مختلف هم،گفت: همه افرادی که زیر پرچم این کشور به فعالیت‌های فرهنگی می‌پردازند و مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرده‌اند،نباید برای حضورشان در نمایشگاه تنگ‌نظری داشته باشیم، البته در دوره‌های پیشین نیز چنین شرایطی وجود داشته است.

 

** استفاده از ظرفیت های خانه کتاب

 

وی با اشاره به استفاده از ظرفیت‌های معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در برنامه‌ها،خاطرنشان کرد: مجموعه‌های خوبی همچون موسسه خانه کتاب،بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان ظرفیت‌های خوبی در برگزاری برنامه‌های فرهنگی دارند و می‌توانیم ازآن‌ها به مانند گذشته استفاده کنیم.

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: برگزاری خوب نمایشگاه کتاب می‌تواند علاوه بر تاثیر در ارتقای کیفی حوزه نشر،به اقتصاد این حوزه هم کمک کند.

 

** تلاش برای افزایش یارانه نشر

 

رئیس سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب ادامه داد: اگر چه از ابتدای آغاز جلسات شورای سیاست‌گذاری بارها بر صرفه‌جویی تاکید داشته‌ایم اما در حوزه یارانه‌ها باید برعکس عمل کنیم و از هم اکنون با نامه‌نگاری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با معاون اول رئیس جمهوری به دنبال آن هستیم تا میزان یارانه‌های نشر را بیشتر کنیم تا از این طریق قدرت خرید کتاب توسط قشرهای مختلف جامعه را افزایش دهیم.

 

** تاکید بر شفاف‌سازی فعالیت‌های نمایشگاه کتاب

 

قائم مقام سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب،با تاکید بر شفاف‌سازی فعالیت‌های نمایشگاه کتاب گفت: مدیران کمیته‌ها باید تلاش کنند تا ضوابط مالی را رعایت کره و صرفه‌جویی را سرلوحه تمامی فعالیت‌های خود قرار دهند. از این رو ضرورت دارد که تمامی قراردادها در کمیسیون معاملات نمایشگاه ثبت شوند تا درآمدها و هزینه‌های نمایشگاه کتاب تهران شفاف باشند.

قادر آشنا ادامه داد: همچنین باید تمامی کمیته‌ها وحدت رویه را رعایت کنند و در بکارگیری نیروی انسانی دقت نظر بیشتری داشته باشند. برنامه‌ریزی‌هایی هم برای کاهش ملموس تعداد نیروهای اجرایی نمایشگاه انجام شده است.

 

** نباید در میزان واگذاری‌ها به صنف، عقب‌نشینی کنیم

 

مشاور اجرایی سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران نیز با اشاره به تجربیات مدیران کمیته‌های مختلف در برگزاری این دوره از نمایشگاه کتاب تهران گفت: خوشبختانه در چهار جلسه شورای سیاست‌گذاری زمان، محل برگزاری و اصلاح ساختار نمایشگاه به تصویب رسیده است. در طول این مدت همه تلاش ما این بود تا در میزان واگذاری‌ها به صنف، عقب‌نشینی نکنیم. همچنین 12 کمیته به 7 کمیته کاهش پیدا کرد و امیدورایم این کاهش هزینه‌ها به افزایش کیفیت نمایشگاه منجر شود.

 

** افزایش یارانه نشر اوضاع کتاب را بهتر می کند

 

ایوب دهقانکار ابراز امیدواری کرد: در آینده نزدیک اوضاع کتاب بهتر شود؛ تلاش‌های بسیاری برای افزایش یارانه‌های نشر انجام شده است. مدلی نیز برای توزیع یارانه‌ها در نظر گرفته شده که در چند استان حال اجراست و در صورت مثبت بودن در نمایشگاه کتاب تهران نیز اجرا خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد:‌ باید تلاش کنیم تا چهره متفاوتی از نمایشگاه تهران را در این دوره به نمایش بگذاریم. با توجه به فناوری‌های نوین در حوزه کتاب و استارت‌آپ‌های فرهنگی باید تلاش شود تا از این ظرفیت‌ها که چندان مجالی برای بروز و ظهور ندارند، بیشتر در نمایشگاه کتاب تهران استفاده کنیم.

نخستین جلسه شورای برنامه‌ریزی سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با حضور مدیران کمیته‌ها و بخش‌های نمایشگاه در سالن زنده‌یاد علی عاشوری در موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران برگزار شد.

 

** نمایشگاه سی و دوم

 

ستاد برگزاری سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با انتشار فراخوانی از فعالان فرهنگی به منظور ارائه پیشنهادهای خود برای شعار این دوره از نمایشگاه کتاب تهران دعوت کرد.

مهمان ویژه نمایشگاه کتاب تهران در سال‌ 2019 کشور چین خواهد بود.

در گامهای اولیه رئیس نمایشگاه کتاب تهران در احکامی محمد جواد مرادی‌نیا به عنوان مدیر کارگروه نظارت بر نشر داخلی و فعالیت‌های فرهنگی مرتبط، علی فریدونی به عنوان مدیر کارگروه نظارت بر نشر خارجی و فعالیت‌های فرهنگی مرتبط و محمد خلج به عنوان مدیر کارگروه نظارت مالی و اجرایی، سید احمد رفیع جواهری به عنوان مدیر کمیته ناشران داخلی، داریوش نویدگویی به عنوان مدیر کمیته فعالیت‌های فرهنگی، احد رضایی به عنوان مدیر کمیته ناشران خارجی، علی اکبر تورانیان به عنوان مدیر کمیته اطلاع‌رسانی، رضا بصیرت به عنوان مدیر کمیته اداری مالی، مهدی سهل آبادی به عنوان مدیر کمیته حراست، داریوش رضوانی به عنوان رئیس هیئت بدوی رسیدگی به تخلفات، نیکنام حسینی‌پور به عنوان رئیس هیئت تجدید نظر رسیدگی به تخلفات، محسن عموشاهی به عنوان دبیر شورای برنامه‌ریزی، احمد شاکری به عنوان مدیر بخش بین الملل، سید محمد طباطبایی حسینی به عنوان مدیر کمیته روابط عمومی این نمایشگاه منصوب کرد.

 

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *