افتتاح هفت پروژه عمرانی با اعتبار 30 میلیارد ریالی در دهه فجر

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان خراسان رضوی گفت: هفت پروژه عمرانی با اعتبار بالغ بر 30 میلیارد ریال در دهه مبارک فجر امسال همچنین 16 طرح صنعتی با سرمایه گذاری 3449 میلیارد ریال در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان افتتاح خواهند شد.

به گزارش «صبح امروز» مسعود مهدی‌زاده مقدم، روز یکشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه که در محل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی برگزار شد، افزود: مجموع مساحت شهرک‌ها و نواحی صنعتی، هشت هزار و 600 هکتار است که پنج هزار و 400 هکتار آن در فاز عملیاتی و سه هزار و 600 مینی صنعتی قرار دارد که حدود دوهزار 570 واحد بهره‌برداری و فعال شده‌اند که سهم ما از صنعت استان، حدود ۵۷۰۰ واحد تولیدی در سطح استان و ۱۹۰هزار نفر اشتغال صنعتی داشته است.

وی اضافه کرد: همچنین حدود ۴۳ درصد از تعداد واحدهای بهره‌برداری در شهرک‌ها مستقر شدند که حدود ۲۳ درصد سرمایه‌گذاری صنعتی در شهرک‌های استان انجام شده و حدود۴۰ درصد اشتغال صنعتی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی شکل گرفته است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان خراسان رضوی تاکید کرد: یکی از مهم‌ترین این اقدامات ساماندهی صنوف نیازمند ساماندهی در شهرک‌ها است که بر اساس آن، بخشی از صنوف به شهرک‌ها و نواحی صنعتی اطراف شهر انتقال داده شده است.

استفاده بهینه از منابع و امکانات در اختیار

وی تصریح کرد: شهرک‌ها نقش مهمی در استفاده بهینه از منابع و امکانات در اختیار گذاشته شده دارند که بیشتر از خدمات و ماموریت‌هایی است که شرکت شهرک‌ها برعهده دارد.

مهدی زاده اضافه کرد: از اقدامات صورت‌گرفته می‌توان به تسهیل امور صنایع کوچک، سیاست‌های حمایت از شکل‌گیری صنایع کوچک، ارتقا سطح آموزش کارکنان، توسعه مدل‌های خوشه‌ای و ایجاد مراکز خدمات کسب و کار اشاره کرد.

وی افزود: سهم شهرک‌های صنعتی از مصرف آب استان ۱۴ صدم درصد است و سهم صنعت ۱.۸ درصد در کل استان است. به ازای هر هکتار زمین واگذار شده به ما ۵۴ نفر اشتغال ایجاد کردیم که متوسط کشوری42 نفر است همچنین به ازای هر لیتر بر ثانیه آبی که داده شده ۸۳ نفر اشتغال دارد که متوسط کشوری ۵۵ نفر است و به ازای هر مگاوات برق در شهرک‌ها و نواحی صنعتی، ۱۱۶ نفر اشتغال ایجاد کردیم که متوسط کشوری ۹۵ نفر است.

مهدی‌زاده افزود: ما یکی از طرفداران جدی حفظ محیط زیست هستیم و در راستای حمایت از سرمایه‌گذاری‌های مشروع ارتباط خوبی با دستگاه‌های مربوطه داریم و تنها بخش محدودی از اعتبارات را برای زیرساخت اختصاص می‌دهند و باید از درآمد به دست آورده و هزینه کنیم.

ایجاد کارگروه حمایت از سرمایه‌گذاری‌های مشروع در دستگاه قضایی

وی ادامه داد: یکی دیگر از اقدامات ما استفاده از ظرفیت دستگاه قضایی استان بوده که در چارچوب حمایت از اقتصاد مقاومتی، کارگروه حمایت از سرمایه‌گذاری‌های مشروع در دستگاه قضایی شکل گرفته است و امروز کمیسیون‌های تشکیل شده که در جهت حمایت از واحدهای تولیدی و مسائل و مشکلات آن‌ها فعالیت می‌کند.

مهدی‌زاده عنوان کرد: بزرگ‌ترین آزمایشگاه مرجع صنایع غذایی خاورمیانه را در شهرک صنایع غذایی مشهد داریم که با سرمایه‌گذاری بالای ۲۵ میلیارد تومان توسط بخش خصوصی ایجاد شده است.

وی اظهار کرد: در بحث آب علیرغم سهم ناچیز، مدیریت متمرکز و بهینه‌ای در مصرف آب داشتیم چاه‌های ما کنترل هوشمند آب دارد اکثر شهرک‌های ما سیستم آبیاری قطره‌ای دارند ۴ شهرک ما سیستم برگشت پساب دارند در بخش زیرساخت در تامین گاز ۵۰۰ هزار متر مکعب در ساعت تامین گاز ما در شهر است به ۳۷ شهرک تا پایان سال افزایش پیدا می‌کند در ارتباطات مخابراتی ۲۲ شهرک مجهز به سیستم فیبر نوری هستند در پدافند غیر عامل به عنوان الزام قانونی در سال ۹۶ رتبه چهارم را کسب کردیم.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان خراسان رضوی در خصوص تصفیه‌خانه چرمشهر گفت: در سال ۸۳ یک تصفیه‌خانه با ظرفیت 1000 متر مکعب افتتاح شد که بعد از مدتی بعد عمر مفید آن زودتر از آنچه بوده تمام می‌شود. در سال قراردادی با هدف ارتقا و توسعه ظرفیت تصفیه خانه مبنی بر استانداردهای روز چرم بسته می‌شود که در مرحله کلنگ‌زنی است که براساس آن ظرفیت آن از 1000 متر مکعب به 3000 متر مکعب ارتقا یافته است این پروژه حدود ۱۸ میلیارد سرمایه نیازمند است که پیش‌بینی بهره‌برداری آن در شهریور سال آینده است. این پروژه 90 درصد پیشرفت فیزیکی، 20 درصد تجهیزات آن فراهم شده که مقداری از آن در گمرک و برخی دیگر نیازمند اصلاحات است.

وی افزود: یکی از قوانین و مقرات مرتبط با سازمان محیط زیست اختصاص ۲۵ درصدی فضای شهرک در قالب داخلی و پیرامونی باید به فضای سبز است، وقتی شهرک به سطحی از واگذاری و بهره‌برداری رسید تصفیه‌خانه در دستور کار قرار می‌گیرد در خراسان ۸ تصفیه‌خانه متمرکز در شهرک‌ها وجود دارد که ۱۴ هزار متر مکعب پساب را تصفیه می‌کند این میزان به ۲۳ هزار متر مکعب در عرض دو سال آینده ارتقا پیدا خواهد کرد .

 تجهیزات آتش نشانی شهرک‌های صنعتی

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان خراسان رضوی بیان کرد: تقریبا ۸ شهرک ما مجهز به ایستگاه و ماشین آتش‌نشانی هستند مساله بعدی پایش مستمر واحدهای صنعتی در خصوص زیست‌محیطی است که در این زمینه با محیط زیست همکاری خوبی داریم. در پایش صنایع شهرک صنعتی چرمشهر ۴واحد شناسایی شدند که به جز آن‌ها ۲۹ واحد جزو صنایع آلوده بودند.

مهدی‌زاده خاطرنشان کرد: از سال ۸۴ با ادغام صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی شهرک فناوری صنایع غذایی و بیوتکنولوژی شمال شرق فعالیت خود را شروع کرده که 17 استان را حمایت می‌کند و ۲۰درصد از کل خدمات در حوزه خدمات مشاوره به لحاظ ریالی و قراردادی این مرکز را به خود اختصاص داده است.

وی اضافه کرد: حوزه فنی در شرکت در چند بخش فعالیت دارد اول مجوز و ایجاد شهرک‌ها و نواحی صنعتی در سطح استان است در بخش صنوف در ۷ شهرستان در سطح استان و شهر مشهد در دست پیگیری داریم اتفاقات خوبی در شهرک توس در کلات افتاد زیرساخت‌های صنعت همه توسط خود شرکت شهرک‌های صنعتی انجام می‌شود صدور مجوزهای ساخت واحدهای صنعتی به موازات شهرداری و دفتر فنی استانداری شرکت در شهرک‌ها کلیه مجوزهای ساخت و ساز و پایان کارها را صادر می‌کند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان خراسان رضوی تصریح کرد: در اعتبارات ما در ۵ سال اخیر بالغ بر ۲۴۰۰ میلیارد ریال هزینه کرد داشتیم که در حوزه زیرساخت هزینه شده است. عمده سهم اعتباری بالغ بر ۱۶۳۰ میلیارد ریال است و حدود ۲۱۰ میلیارد اعتبار ملی و ۵۶۰ میلیارد اعتبار استانی گرفتیم و حدود ۱۴۱ میلیارد از ۵۶۰ به دستگاه‌های خدمات‌رسان اختصاص پیدا کرده است.

مهدی‌زاده عنوان کرد: بودجه ما از یک درصد در سال 94 به پنج درصد در سال 96 رسیده است. طی این چند سال ۳۳۰ پروژه اجرایی را اجرا کردیم که بالغ بر ۲۶۰ پروژه به بهره‌برداری رسیده است. همچنین حدود ۷۱ پروژه با اعتبار ۵۰۴ میلیارد در حال اجرا وجود دارد.

افتتاح طرحهای جدید صنعتی

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان خراسان رضوی تاکید کرد: در دهه مبارک فجر امسال و با حمایت‌های صورت گرفته، 16 طرح صنعتی با سرمایه گذاری 3449 میلیارد ریال در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان افتتاح خواهند شد.

مهدی‌زاده تاکید کرد: همچنین 4 واحد در شهرک صنعتی چناران، 2 واحد در شهرک صنعتی کاویان، 2 واحد در شهرک صنعتی عطار، 3 واحد در شهرک صنعتی گناباد، 1 واحد در شهرک صنعتی بردسکن، 1 واحد در شهرک صنعتی تربت جام، 1 واحد در شهرک صنعتی چرمشهر، 1 واحد در شهرک صنعتی ماشین ابزار و 1 در شهرک صنعتی کلات با کاربری غذایی ، فلزی ، شیمیایی ، نساجی ، برق و الکترونیک وکانی غیرفلزی فعالیت خود را در دهه مبارک فجر شروع خواهند کرد و با بهره برداری این واحدهای صنعتی و تولیدی، زمينه اشتغال 581 نفر فراهم خواهد شد.

وی در نهایت با اشاره به اینکه هم اکنون 43 درصد از صنایع، 40 درصد از اشتغال صنعتی و 24 درصد از سرمایه‌گذاری استان در شهرک‌ها و نواحی صنعتی خراسان رضوی قرار دارد گفت: در حال حاضر با 48 شهرک و ناحیه صنعتی مصوب و 40 شهرک فعال زمینه استقرار بالغ بر 2570 واحد صنعتی را با اشتغال 74 هزار و 156 نفر فراهم کرده است.

نوشین تمیمی

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *