طاهرین؛ موعظه‌گران جامعه

نماینده مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی گفت: نقش طاهران(غسالان) در جامعه موعظه‌گری است و من از مسئولین می‌خواهم تا آن‌ها را در جلسات شرکت داده و از موعظه‌های نافذ آنان بهره ببرند.

حجت الاسلام و المسلمین نصرالله پژمانفر در همایش طاهران(غسالان) شرق و شمال شرق کشور که در مشهد برگزار شد، افزود: برای همه مسلمانان امر تطهیر، تدفین و تغسیل از واجبات است. اگر کسی از دنیا برود بر همه مسلمانان واجب است تا نسبت به امر غسل مسلمان اقدام کنند. این امر واجب کفایی است یعنی اگر کسی این کار را انجام بدهد از روی دوش سایر افراد برداشته می‌شود.

وی اضافه کرد: از اباذر سوال شد که چرا مردم از مرگ می‌ترسند و ایشان در پاسخ گفت آن‌ها دنیا را آباد کردند و آخرت‌شان را خراب. اشکال کار در خود انسان است؛ چراکه نمی‌خواهد به یاد مرگ باشد و از آن فرار می‌کنند. طاهرین (غسالان) چه به صورت افتخاری و چه وظیفه سازمانی به عنوان موعظه‌گر و کسی که جامعه را هدایت می‌کند نقش‌آفرین هستند.

وی نقش طاهرین (غسالان) در جامعه را موعظه‌گر دانست و تصریح کرد: از مسئولان مرتبط درخواست دارم تا امکانی را فراهم کنند که این افراد در جلسات مختلف شرکت کرده و موعظه نافذ کنند. شما می‌توانید در جامعه‌ای که بدون ترمز با مشکلات اخلاقی و گرفتاری فرهنگی موجود دست به گریبان است، همانند تازیانه‌ای بر روح‌های سرکش باشید. سرانجام هر کسی پیش غسال می‌رود، او آخرین همراهش خواهدبود و مواجه با این واقعیت می‌شوند. وی اضافه کرد: در جلسه‌ای که با مسئولان فردوس‌ها در بهشت رضای مشهد داشتم، متقاضی بودند تا بخش‌های دیگر مثل امور دفتری ودیگر بخش‌ها هم جز مشاغل سخت وزیان‌آور هم باشد. به همراه کمیسیون اجتماعی شهرداری مشهد پیگیر این موضوع هستیم که تغسیل هم جز مشاغل سخت و زیان‌آور قرار بگیرد، امیدواریم شرایط برای انجام این کار محقق شود.

کار طاهرین پاداش اخروی دارد

در ادامه این جلسه شهردار مشهد خطاب به طاهرین (غسالان) گفت: این کار شما دارای اجر و پاداش اخروی و عاقبت بخیری است، ما نیز در مدیریت شهری وظیفه داریم فضا و امکانات را برای شما آماده و در انجام این کار بزرگ کمکتان کنیم.

محمد رضا کلائی بر پیگیری قرارگیری شغل طاهرین (غسالان) در چهارچوب مشاغل سخت و زیان‌آور تاکید کرد و افزود: عالم، عالم تذکر است و هر انسانی را که عالم به او بیشتر تذکر دهد و او نیز این تذکرها را بشنود و جدی بگیرد صاحب توفیق خواهد شد.
وی اضافه کرد: یکی از بزرگترین تذکرها برای انسان مرگ است که همه ما در طول عمر با خط پایان زندگی مواجه خواهیم شد، تذکر یک توفیق است که طاهران هر روز با دیدن خط پایان و مرگ انسان‌ها دائم در معرض تذکر هستند و این نکته که هر فردی در طول عمر خود در تغسیل میتی مشارکت کند عاقبت بخیر خواهد شد شاید به دلیل وجود همین تذکری است که با مشاهده مرگ می‌بیند.
کلائی با بیان اینکه طاهرین نباید به کار خود به عنوان یک شغل نگاه کنند، اظهار کرد: این کار شما دارای اجر و پاداش اخروی و عاقبت بخیری است، ما نیز در مدیریت شهری وظیفه داریم فضا و امکانات را برای شما آماده و در انجام این کار بزرگ کمکتان کنیم.
شهردار مشهد ادامه داد: ما نیز به عنوان مدیریت شهری نیازمند تذکر هستیم و باید از این فرصت تذکر استفاده کنیم و این توفیقی خواهد بود که در تغسیلی با طاهرین عزیر مشارکت داشته باشیم.

طاهرین از سایر افراد جامعه رفع مسئولیت می‌کنند

 

مدیرعامل سازمان فردوس‌های شهرداری مشهد گفت: کار طاهرین (غسالان) انجام یک واجب کفائی است و پذیرش این کار از دیگر افراد جامعه رفع مسئولیت می‌کنند. این افراد درواقع در راه ایثارگران گام برمی دارند.

حجت الاسلام والمسلمین مهدوی دامغانی افزود: آیات قران بیانگر این موضوع بوده که همه مردم از مرگ فراری هستند بهجز اولیای الهی و افراد خاص. درواقع یاد مرگ تذکر به اتمام حیات است و موجبات از بین رفتن غفلت را فراهم می‌کند.

وی ادامه داد: هدف ما نشان دادن اهمیت کار طاهرین است که جزو مشاغل سخت بوده و امید است این همایش کمک کند تا طرح سختی کار شاغلین آرامستان‌ها به بهترین شکل به تصویب برسد.

ضرورت توجه به سختی‌های یک شغل

 

در ادامه این جلسه، عضو شورای عالی کار کشور گفت: برنامه‌های شورای عالی کار بر سه محور عدالت شغلی، امنیت شغلی و سهولت یا زیان‌آور بودن کار در حال اجرایی و عملیاتی شدن است.

احسان سهرابی افزود: در خرداد ماه در راستای مبحث امنیت شغلی، نماینده کارگران در ژنو درخواستی را مبنی بر ایجاد امنیت شغلی مردم ایران ارائه داد.

وی تصریح کرد: بزرگ‌تربن دغدغه ما در حال حاضر سامان‌دهی قراردادهای موقت بوده تا امنیت شغلی برای کارگر ایجاد کرده که او پس از گذشت ۲۰ سال کارگر نگران حق بیمه و بازنشستگی خود باشد.

سهرابی اظهار کرد: در سال ۹۴ درخصوص تبصره یک ماده ۷ برگزار شد و در آن کارگران و مشاغلی که مشغول به کار و فعالیت هستند عقد قرار داد زیر یک‌سال ممنوع است اگرچه عمر حیات این دستورالعمل تنها ۹ روز بود.

وی عنوان کرد: اصرار ما به ایجاد امنیت شغلی جامعه کارگری در سطح کلان منجر تصویب آیین‌نامه‌ای با ۵ واحده تبصره در دی ماه شده به این ترتیب که با تصویب این ماده به تبصره ماده ۷ ورود پیدا کرده و مشاغل پایداری که نیروی انسانی بیش از ۳ سال در آن در حال فعالیت هستند بعد از ۳ سال نیروی دائم تلقی شود.

سهرابی ادامه داد: اعتقاد ما بر حمایت از کالای ایرانی باید همراه با بهره‌مندی نیروی انسانی در این حوزه باشد که به بهره‌وری برسد و به نوعی به جامعه خدمت کند.

وی توضیح داد: با توجه به نوسانات قیمتی در چند ماه اخیر و کاهش سطح برخورداری جامعه تنها عددی که از ابتدای سال تغییری در ان رخ نداده و ثابت مانده حقوق نیروی انسانی بوده که با همان دستمزد مشعول به کار بودند.

 

سهرابی اشاره کرد: بدن فردی که به کار راحتی مشغول بوده نیازمند ۲۴۰۰ کالری به ارزش ریالی ۱میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است بدین معنا که فرد تنها برای زنده بودن و ادامه حیات به این مبلغ نیاز دارد و افزایش حق مسکن در سال ۹۸ افزایش پیدا می‌کند.

 

وی در آخر خبر داد: امید است به زودی در سال ۹۸ مشاغل آرامستان‌ها در گروه ب مشاغل سخت و زیان‌اور قرار گرفته تا از حمایت‌های اجتماعی و معیشتی نیز بهره‌مند گردند.

انسان را برای آخرین سفرش آماده می‌کنند

در حاشیه این همایش رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر مشهد گفت: طاهرین (غسالان) کسانی هستند که خدمت گذاری به همنوعان خود را با روح بزرگشان انجام می‌دهند.

احسان اصولی افزود: برای کسانی که انسان‌ها را برای سفر آخرت و مهم ترین سفرش آماده می‌کنند نباید یک عنوان شغلی در نظر گرفت، بلکه باید یک جایگاه و شان اجتماعی ورای این‌ها در نظر گرفت.

وی تاکید کرد: این قشر از جامعه دارای ایثار، گذشت و باورهای قلبی راسخ هستند که باعث شده در این حرفه مشغول به کار شوند.

این عضو شورای شهر مشهد تاکید کرد: در شورای شهر ومدیریت شهری به فرهنگسازی حول این شغل توجه ویژه‌ای داریم. انتخاب «حجت الاسلام مهدوی دامغانی» به عنوان یک مدیر توانمند و چهره فرهنگی نشان دهنده همین توجه ویژه مدیریت شهری است.

وی بیان کرد: تلاش داریم تا سختی‌های این کار و مشاغل مرتبط با آن باید دیده شود و ارج نهاده شود. چرا که سختی‌ها و فشار روحی و روانی این کار بسیار زیاد است.

اصولی تاکید کرد: باید در راستای فرهنگ‌سازی تکریم و پذیرش این افراد در جامعه تلاش بیش‌تری کرده و اقدامات جدی تری انجام شود. شورای شهر در بحث معیشتی نیز اقدامات لازم را در دستور کار خود قرار داده و اجرایی می‌کند.

 

///////////////////////

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *