وزیر رفتنی است؟

روز گذشته الیاس حضرتی نماینده تهران و شمیرانات در مجلس شورای اسلامی خبر استعفای وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را در توییترش منتشر کرد. بعد از انتشار این خبر گمانه زنی های متفاوتی درباره این قضیه رخ داد. در تماس با نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی تلاش کردیم تا از صحت این خبرمطلع شویم. تنها نماینده ای که پاسخگو بود «عبدالله حاتمیان» نماینده درگز در مجلس شورای اسلامی بود که گفت این خبر را شنیده است ولی نمی‌تواند صحت آن را تایید کند.

دولت به دنبال سرپرست

الیاس حضرتی نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات اسلامشهر با اشاره به استعفای قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت و درمان، گفت: بنده از کانال‌های مختلفی پیگیری کردم که قاضی‌زاده هاشمی سه جلسه است که در جلسات هیئت دولت شرکت نمی‌کند و استعفا داده و امروز هم دولت به دنبال یک سرپرست برای وزارت بهداشت و درمان است.

همچنین محمد حسین قربانی عضو کمیسیون بهداشت و درمان درباره استعفای وزیر بهداشت، اظهار کرد: آقای قاضی‌زاده‌هاشمی از سمت خود استعفا داده اما هنوز رئیس جمهور نپذیرفته است.

چرا استعفا؟

پیگیری‌ها نشان می‌دهد که وزیر بهداشت شنبه دو هفته پیش به دلیل بودجه سلامت برای سال 98 به خصوص عدم تخصیص بودجه تصویب شده برای تامین دارو و تجهیزات پزشکی از صندوق توسعه ملی، کتباً در نامه‌ای به حسن روحانی رئیس جمهور، استعفا داده است.

با گذشت حدود 15 روز از استعفای وزیر بهداشت، حسن روحانی رئیس جمهور تاکنون در این باره پاسخی به نامه‌ی استعفای قاضی زاده هاشمی نداده است اما محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور تلاش کرده که با وساطت، موضوع را حل کند اما وزیر بهداشت اصرار داشته که بودجه تامین دارو و تجهیزات پزشکی باید تامین شود.

قاضی زاده هاشمی بعد از استعفا و تا مشخص شدن وضعیت استعفا، همچنان در وزارت بهداشت مشغول به کار بوده و در هفته پیش 3 سفر استانی به سیستان و بلوچستان، کرمانشاه و کهگیلویه و بویراحمد داشته است.

آدرس غلط می‌دهند

معاون کل وزارت بهداشت نیز ضمن تشریح وضعیت این وزارتخانه در لایحه بودجه ۹۸، در پاسخ به برخی اظهارات مطرح درباره بودجه این وزارتخانه در طول اجرای طرح تحول نظام سلامت، گفت: با آدرس غلط دادن و حمله به خدمتگزاران مردم در حوزه سلامت، هیچ مشکلی حل نخواهد شد و تکیه بر بعضی اطلاعات اشتباه و وابستگی‌های شخصی، مشکلات حوزه سلامت را تشدید می‌کند.

ایرج حریرچی با اشاره به وضعیت بودجه‌ای این وزارتخانه در لایحه بودجه ۹۸ گفت: سهم وزارت بهداشت با احتساب درآمد عمومی و اختصاصی و تملک دارایی و هدفمندی یارانه‌ها و ۱% ارزش افزوده و بیمه سلامت برابر ۵.۱% از بودجه ۱۷۰۳ هزار میلیارد تومانی لایحه بودجه سال بعد است و رشد کل بودجه هزینه‌ایی وزارت بهداشت در لایحه ۹۸ نسبت به سال ۹۷ برابر ۸% است.

وی گفت: وزیر مردمی بهداشت هم در بازدیدهای میدانی بسیار زیادی که دارند، با مشکلات این بازنشستگان و درخواست‌های ایشان مکررا مواجه می‌شوند و پیگیری‌های متعدد و طاقت‌فرسایی در این زمینه انجام داده‌اند و حمله به فردی که در جهت حل مشکلات کارکنان حوزه بهداشت ودرمان را تلاش شبانه‌روزی دارد، جوانمردانه نیست.

سرنخ به برادران نوبخت متصل است؟

«سلامت نیوز» در گزارشی درباره چرایی رخ دادن این استعفا سرنخ قضیه را برادران نوبخت متصل کرد. محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه و علی نوبخت که در خطوط قبل اظهارنظر او را درباره کناره گیری قاضی زاده هاشمی را خواندیم.

این خبرگزاری نوشته است که دلیل استعفای وزیر بهداشت سیاسی کاری رئس سازمان برنامه و بودجه و عملکرد وی در این سازمان است به طوری که رئیس کمیسیون بهداشت مجلس به طور واضح به این مساله اشاره کرده است.

شهریاری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران به صراحت گفته است: «سازمان برنامه و بودجه موضع سیاسی با سلامت مردم دارد. این سازمان نه برنامه دارد و نه بودجه. عملکرد آن بر اساس رانت، جناح بازی و سیاسی کاری است. و نمونه های بسیاری برای آن می توان مثال زد.

انتقاد علی نوبخت از قاضی زاده هاشمی

البته موضع گیری های علی نوبخت عضو کمیسیون بهداشت مجلس (که برادر محمد باقر نوبخت در سازمان برنامه و بودجه است) درباره بودجه سلامت نیز قابل تامل است. در حالی که کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی همیشه به دنبال حمایت و افزایش بودجه حوزه سلامت بوده است اما این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بودجه تعیین شده برای وزارت بهداشت را کافی دانسته و نظری خلاف نظر بقیه اعضا و بخصوص ریاست کمیسیون بهداشت مجلس دارد و به نظر می رسد اظهار نظرات او به نوعی در دفاع از عملکرد برادرش در سازمان برنامه و بودجه است چراکه اگر نقدی به عملکرد وزیر بهداشت داشته چرا بعد از خبر استعفای وزیر عنوان کرده است؟

وزارت بهداشت، قانون را رعایت نمی‌کند

علی نوبخت در گفت و گویی با خبرگزاری فارس در واکنش به خبر استعفای وزیر بهداشت به دلیل کاهش بودجه سلامت گفته است: «بودجه وزارت بهداشت نسبت به سال گذشته حداقل ۱۰ درصد افزایش پیدا کر‌د‌ه است، وزارت بهداشت د‌ر زمینه مصرف بودجه، قانون ر‌ا رعایت نمی‌کند و مسئله استعفای وزیر نیز فرار روبه‌جلو است. با توجه به منابع خزانه، بودجه وزارت بهداشت به‌طور دقیق تعیین شد و حتی می‌توان یک‌سوم این مبلغ ر‌ا صرفه‌جویی کر‌د.

شهریاری نیز در واکنش به اظهارات علی نوبخت درباره پرداخت بودجه‌های اضافی به حوزه سلامت گفته است:« نمایندگان مجلس مختار هستند که نظرات خود را درباره بودجه اعلام کنند، اما متاسفانه به نظر می‌آید در سال ۹۸ با بودجه پیشنهادی دچار چالش‌های جدی در حوزه سلامت شویم.

بیماران زیاد شدند ولی بودجه آنان نه

بنا به گفته شهریاری در رابطه با بیماران خاص که ۲ سال پیش بودجه این بخش ۲۶۰ میلیارد تومان بود این ردیف در بودجه ۹۸ به ۱۵۰ میلیارد تومان رسیده است در حالی که تعداد بیماری‌های خاص نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده است. منابع مورد نیاز بیماران خاص و صعب العلاج چیزی بیش از هزار میلیارد تومان است، اما ردیف بودجه‌ای آن ۱۵۰ میلیارد تومان تعیین شده است.

وی همچنین به کاهش بودجه تعالی جمعیت در لایحه سال ۹۸ اشاره کرد و عنوان کرده است:« بودجه بیماران پیوندی نیز با وجود تصویب تعرفه‌ها در دولت کاهش داده شده است. منابع آسیب‌های اجتماعی را در بخش بیمه همگانی گنجانده اند تا قابل رصد نباشد و مشخص نشود چه اتفاقی برای این بودجه خواهد افتاد.

 

خبار همچنان ضد و نقیض است و روز شنبه یک مقام آگاه در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به «باشگاه خبرنگاران جوان» گفت که وزیر استعفا نداده است بلکه قاضی زاده هاشمی به رئیس جمهور تاکید کرده است که اگر مشکلات تا یک روز خاص حل نشود استعفا می دهد و هنوز چیزی روی کاغذ نیامده است.

اما به نظر می رسد در شرایط کنونی استعفای وزیر بهداشت بحرانی جدی را در نظام سلامت کشور به دنبال خواهد داشت. باید دید رییس جمهور در این میان سلامت مردم را بر سیاست مقدم می شمارد یا مغلوب فشارهای سیاسی شده و با استعفای وزیر بهداشت موافقت خواهد کرد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *