هدف گذاری برای بازآفرینی 117 محله خراسان رضوی

معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: 117 محله در 31 شهر این استان در اقدام برای بازآفرینی شهری و برنامه‌های تجدید حیات شهری قرار گرفتند که باید اصلاحات ساختاری لازم تا سال 1405 در آنها انجام شود.

به گزارش صبج امروزجواد اسلامی محمدی افزود: پارسال و امسال بازآفرینی 31 محله از مجموع 117 شناسایی در خراسان رضوی در دستور کار قرار گرفته است که در این چارچوب 56 پروژه در قالب ساخت واحد مسکونی، آب و فاضلاب، توزیع برق، ساخت کتابخانه عمومی، پایگاه سلامت اجتماعی، مدرسه، فضای سبز و کلانتری در دست اجرا قرار دارد.

وجود 27 محله هدف بازآفرینی در مشهد
وی ادامه داد: 27 محله از این تعداد مربوط به شهر مشهد بوده و بقیه محلات در شهرهای سبزوار، نیشابور، گناباد و کاشمر قرار دارند.تاکنون یک میلیارد و 530 میلیون ریال برای اجرای پروژه‌های بازآفرینی در این مناطق هزینه شده است.
معاون اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: همچنین تاکنون پروژه‌هایی به ارزش 260 میلیارد ریال پروژه در این چارچوب به بهره برداری رسیده و برای دهه مبارک فجر امسال 10 پروژه با هزینه 180 میلیارد ریال آماده افتتاح شده اند.

اهداف بازآفرینی شهری
وی هدف سیاست‌های بازآفرینی شهری و برنامه‌های تجدید حیات شهری را که از زمان فعالیت دولت یازدهم کلید خورد ارتقا شرایط کیفی زندگی در سکونتگاه‌ها از طریق ایمن سازی و مقاوم سازی ساختمان‌ها، توسعه و بهبود زیرساخت‌های شهری، تأمین خدمات شهری مورد نیاز، آموزش ساکنان، ایجاد فرصت‌های شغلی، تقویت نهادهای مدیریت محلی و دفاتر خدمات محله ای مردم نهاد، الگوسازی و ترویج قواعد و دستورالعمل‌های کیفی ساخت و ساز برشمرد.

برنام اقدام مشترک
معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی افزود: در این چارچوب علاوه بر پروژه‌های تعریف شده برای این اداره کل بخشی از پروژه‌های بازآفرینی محلات در حوزه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در قالب ‘برنامه اقدام مشترک' در دست انجام است.
وی ادامه داد: برنامه اقدام مشترک می‌بایست تا افق 1404 در قالب دو هزار و 513 پروژه در محلات 31 شهر خراسان رضوی اجرا شود که از این تعداد هزار و 855 پروژه مربوط به هشت پهنه از محلات مشهد است.

اجرای برنامه اقدام مشترک با 16 هزار و 190 میلیارد ریال اعتبار
اسلامی محمدی کل اعتبار در نظر گرفته شده برای اجرای «برنامه اقدام مشترک» را 16 هزار و 190 میلیارد ریال اعلام و بیان کرد: از این میزان سهم پرداختی دستگاههای اجرایی 15 درصد، سهم پرداختی شرکت بازآفرینی شهری ایران 15 درصد، سهم پرداختی بخش خصوصی 40 درصد و سهم پرداختی شهرداریها 30 درصد است.
وی گفت: در قالب برنامه اقدام مشترک در محلات مورد هدف بازآفرینی شهری 901 پروژه با اعتبار چهار هزار و 760 میلیارد ریال در دست اجرا است.این پروژه‌ها تا اواخر سال آتی آماده بهره برداری می‌شوند.

معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی همچنین ‘ایجاد نهاد توسعه محله، فرهنگ سازی با مشارکت رسانه‌ها، شناسایی 120 تشکل مردم نهاد، تدوین آیین نامه شورای محلات و تصویب آن و نیز ،انعقاد تفاهمنامه با تشکلهای مردم نهاد' را از برنامه‌های اجرا شده فرهنگی و اجتماعی در محلات مورد هدف بازآفرینی شهری در قالب برنامه اقدام مشترک برشمرد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *