مشهد ایمن سازی می‌شود

نائب رییس شورای شهر مشهد گفت: 40 درصد جمعیت شهری در مناطق حاشیه شهر و بافت‌های‌‌ ناکارآمد و نا ایمن در برابر بلایای طبیعی زندگی می‌کنند که برآنیم که طرح‌های‌‌ نوسازی و مقاوم سازی اجرا . ایممن سازی شود.

به گزارش روزنامه” صبح امروز” حمیدرضا موحدی زاده  دیروز دوشنبه در چهل و ششمین جلسه علنی شورا که در سالن جلسات شورا برگزار شد، افزود: حدود یک میلیون و ۳۰۰ نفر از جمعیت شهری در حاشیه شهر و مکان‌هایی که ضریب ایمنی پاینی دارند زندگی می‌کنند که با اجرای طرح‌های نوسازی و مقاوم سازی برانیم تا این مکان‌ها و به تبعیت ان افراد در شرایط ایمنی تقریبی قرار دهیم.

پیام آور صلح و دوستی

وی تصریح کرد: در چند روز آینده میلاد فرخنده پیامبر اولوالعزم را پیش رو داریم که طبق ان‌چه در قرآن داجع به این پیامیر خواندیم او پبام آور صلح و هم‌زیستی و توسعه جوامع بدون جنگ و خون‌ریزی بوده و امید است که سال جدید را که در چند روز آینده مسیحیان عزیز آغاز می‌کنند سال صلح و آشتی باشد.

موحدی زاده اظهار داشت: روز سه شنبه این هفته سال‌روز رخداد غمگین و تلخ زلزله بم که مرگ ۱۰ها هزار هموطن را به دنبال داشت را را ثبت شده در تقویم‌ها داریم که به عنوان روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش بلایای طبیعی نام گذاری شده است.

اقدامات انجام شده در جهت ایمن‌سازی شهر

وی ادامه داد: ‌‌ این سالروز بهانه خوبی بوده تا از اقداماتی که برای بالا بردن ضریب ایمنی شهر انجام داده سخن گفته و باید گفت از طریق آموزش همگانی و عمومی به ۶ هزار نفر که در قالب محلات مشهد سامان‌دهی شده و آموزش‌هایی برای نحوه برخورد با بحران‌ها و بلایای طبیعی از قبیل سیل و زلزله داده شده تا بتوانند علاوه بر نجات خود افراد دیگر که گرفتار آوار شده را نجات دهند.

موحدی‌زاده بیان کرد: نیاز به تداوم حمایت‌هایی که دولت داشته و مشارکت مردم در بهسازی این بافت‌ها وجود دارد، مدیریت بحران شهرداری مشهد نیز تلاش‌های خوبی در این زمینه کرده و تاکنون بیش از ۶ هزار نفر از مردم در  محلات مشهد را سامان داده که این امر در دقایق ابتدایی حوادث موثر بوده و به‌تقویت این موضوع ادامه خواهیم داد.

وی متذکر شد: حدود به‌یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در مشهد در بافت‌های  فرسوده، قدیمی و ناکارآمد زندگی می‌کنند که شایسته شهر و این شهر ملی نیست، امید است این بافت‌ها را در قالب طرح‌های تسهیل‌گری مقاوم کرده تا از چالش‌ها را به خوبی رفع کنیم.

نوسازی بافت فرسوده

نائب رئیس شورای شهر مشهد تشریح کرد: در سال جاری، وزارت کشور ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اوراق مشارکت برای بافت فرسوده و حمل‌ونقل عمومی به‌هفت کلان‌شهر در نظر گرفت که  یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان آن به شهرداری مشهد اختصاص پیدا کرده است.

وی یادآور شد: از این مبلغ یک میلیارد و ۲۰۰هزار تومان  برای تکمیل شبکه حمل‌و‌نقل عمومی ” ۷۰۰ میلیون تومان برای خط ۳ مترو،۳۰۰  میلیون تومان فاز یک پایانه غرب و ۲۰۰ میلیون تومان صرف خرید اتوبوس شده است”  و ۵۰۰میلیارد تومان هم برای پروژه‌های نوسازی بافت فرسوده اختصاص یافته و از سهم بافت فرسوده نیز ۳۵۰ میلیارد تومان برای پروژه نوسازی و بهسازی بافت فرسوده اطراف حرم مطهر در نظر گرفته شده است.

موحدی زاده خبر داد: بنا بر این است که شهرداری مشهد اصل و سود مبلغ اوراق مشارکت را واریز کند و دولت نیز مبلغ را به‌صورت نقدی در اختیار شهرداری مشهد قرار دهد تا اجرای آن سریع‌تر اتفاق بیفتد.

نائب رئیس شورای شهر مشهد افزود: مبلغ ۱۵۰ میلیارد تومان  از اوراق مشارکت بافت فرسوده برای نوسازی بافت فرسوده حر عاملی منتشر می‌شود و شتاب در اجرای پروژه‌های نوسازی بافت فرسوده، نیازمند تقویت مشارکت مردم بوده که لازمه آن پرداخت حق و حقوق آنان و کاستن از بروکراسی اداری و امور اضافی است.

تغییراتی در جهت افزایش اختیارات شورا

وی توضیح داد: در چند روز اخیر لایحه جامع مدیریت شهری به مجلس ارائه شده که البته انتظار می‌رود تغییراتی که در این لایحه قرار است اتفاق بیافتد به افزایش اختیارات شوراها و شهرداری‌ها منجر شده چرا که طی سالیان اخیر اگرچه وظایف و هزینه‌های سنگینی بر عهده این دو نهاد که به عنوان بزرگ‌ترین پایگاه اجتماعی شناخته شده  اما روز به روز محدود کردن اختیارات آن‌ها را داشته‌ایم.

موحدی‌زاده در آخر با اشاره به حضور کلائی در منصب شهرداری مشهد گفت: امید است وی با توجه به انرژی و نیروی جوانی و هم‌چنین کادر مجرب و متخصصی که در شهرداری در اختیار دارد با همگامی شورای شهر بتواند گام‌های بهتر و موثرتری در جهت بهبود شهر بردارند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *