حق واگذاری یک متر زمین را برای مسکن‌سازی نداریم

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیز داری استان خراسان رضوی گفت: منابع طبیعی حق واگذاری یک‌متر مربع زمین برای مسکن‌سازی را ندارد اراضی که داخل محدوده شهر قرار می گیرد به راه و شهرسازی واگذار شده که در اختیار گذاشتن آن به مسکن در حیطه این سازمان بوده و از دست ما خارج است. در خصوص زمین‌هایی که در حریم روستایی قرار دارد منابع طبیعی تحویل نه بنیاد مسکن می‌کند و وظیفه مسکن‌سازی نیز بر عهده این نهاد است.

به گزارش «صبح امروز» علی‌رضا صحرایی در بازدیدی که از این روزنامه به عمل آورد، در خصوص نحوه واگذاری زمین برای مسکن‌سازی افزود: در موعدی که ما زمینی را به بنیاد مسکن و یا اداره راه‌ و شهرسازی واگذار می‌کنیم این دو سازمان موظف هستند با توجه به نیاز مردم طرح هادی را نوشته و اجرایی کنند در غیر این صورت اگه خارج از موعد مردم به تصرف این اراضی بپردازند با توجه به عدم ارائه طرح هادی منابع طبیعی موظف است این اراضی را از تصرف عامه مردم خارج کند.

صحرایی اظهار کرد: سازمان منابع طبیعی در یک دوره ۱۰ ساله ۲هزار و ۳۱۵ هکتار زمین به بنیاد مسکن را در محدوده شناسایی زمین‌های روستایی در راستای طرح هادی تحویل داده است.

وی در خصوص وضعیت زمین‌هایی که بدون هیچ برگ سندی در گذشته توسط پدران منتقل شده، توضیح داد: در سال ۱۳۴۱قانون ملی شدن اراضی وضع شد که در ماده ۱این قانون آمده است از تاریخ تصویب این قانون تمام اراضی جنگلی و ریشه‌ای و مرتعی متعلق به دولت بوده مگر این‌که پس از این تاریخ افراد سند مالکیت اخذ کنند.

صحرایی ادامه داد: در یک مقطعی در دهه ۲۰ و ۳۰ دام‌پروری از کشاورزی اهمیت بیش‌تری داشت و این عامل مسبب ایحاد نزاع بین چوپان و دهقان در آن دوره بوده است و به همین دلیل سازمان منابع طبیعی با تصویب این قانون مرز بین دهقان و چوپان را مشخص کرده است.

وی در خصوص اعتراضات مردمی عنوان کرد: گاهی افرادی که در یک تکه زمین در حال کشت و کشاورزی بودند به تعیین خط و خطوط و مرزبندی منابع طبیعی اعتراض می‌کنند چرا که پس از انقلاب افراد با توجه به حدیثی که پیرامون زمین‌داران با مضمون این‌که هر کس زمینی را اباد کند آن زمین را برای خود کرده است به مرزبندی منابع طبیعی اعتراض کردند.

صحرایی گفت: در سال ۱۳۶۵ از رادیو و تلویزیون اعلان عمومی داده شد که افراد حق ندارند اراضی عمومی را تصرف کنند و این اعلان عمومی به عنوان اتمام حجت با مردم بود که از این تاریخ به بعد حق تصرف در اراضی را ندارند.

وی با اشاره به اعلام دولت و تعیین تاریخ مقرر برای اثبات ادعای زمین‌داران تشریح کرد: اگر تا تاریخی که اعلام شده کسی مدارک و اسناد مالکیت زمین را به منابع طبیعی ارائه نکند این سازمان اراضی را به عنوان مرتع برای منابع طبیعی شناسایی کرده اما حق اعتراض به مرزبندی را نیز برای مردم قائل شد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیز داری استان خراسان رضوی خبر داد: منابع طبیعی به جهت رسیدگی به اعتراضات مردم کمیسیونی متشکل از ۴ نفر کارشناس منابع طبیعی و کشاورزی و یک قاضی تحت عنوان کمیسیون تعیین تکلیف اراصی اختلافی دارد که ادعای معترص را مورد بررسی قرار می‌دهند.

وی گزارش داد: در حال حاضر ۱۶هزار پرونده از ابتدای تشکیل کمیسیون تعیین تکلیف اراضی اختلافی «ماده واحده» پرونده در این کمیسیون تنها در استان خراسان رضوی تشکیل شده که تا کنون به ۱۲ هزار پرونده رسیدگی شده و تنها ۴ هزار پرونده در حال بررسی بوده و در این کمیسیون با توجه به کارشناسی‌های اتجام شده رای صادر می‌شود و اگر رای به نفع مردم باشد اراضی از مالکیت منابع طبیعی خارج می‌شود.

صحرایی متذکر شد: در حال حاضر حدود ۲ سال است این‌چنین کمیسیون‌هایی منحل شده و برای رسیدگی به چنین پرونده‌هایی ۲ شعبه ویژه در دادگستری مدرس”چهارطبقه” برای رسیدگی به اعتراضات مردم در خصوص مرزبندی و اختلاف با منابع طبیعی تشکیل شده است.

وی خاطر نشان کرد: اگر مردم با وجود اعلان عمومی در سال ۱۳۶۵ هم‌چنان به تشخیص منابع طبیعی اعتراضی داشته باشند، می‌توانند با مراجعه به شعب دادگستری و ارایه مدارک و اسناد به تشخیص منابع طبیعی معترض شده و در این دو شعبه به درخواست افراد رسیدگی می‌شود بدین معنا که تشخیص منابع طبیعی به عیر از این دو شعبه توسط هیچ مرجع دیگری قابل رسیدگی نیست.

صحرایی افزود: بدیهی است که کشاورزی ما ظرفیتی دارد و این موضوع قابل تاکید است که ما در خراسان مشکل کمبود زمین نداشته بلکه با کمبود آب مواجه هستیم و به همین دلیل به تمام متقاضیانی که آب مازاد و یا طرح عمرانی و صنعتی دارند منابع طبیعی به آن‌ها زمین واگذار می‌کند.

وی تصریح کرد: منابع طبیعی از سال ۱۳۶۵ تا کنون ۱۷هزار و ۸۶۱ هکتار برای طرح‌های غیر کشاورزی زمین واگذار کرده که ۱۳هرار و ۴۶۷ هکتار زمین در قالب طرح‌های کشاورزی به مردم واگذار کردیم و این بدان معنا است که ما اگر فردی نیاز به زمین داشته باشد و بتواند منابع طبیعی را توجیه کند ما نیز به وی زمین واگذار می‌کنیم اما این واگذاری به معنای اعطای زمین نیست و مالکیت این اراضی برای منابع طبیعی بوده و تنها افراد اجازه بهره‌برداری از این اراضی را دارند.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیز داری استان خراسان رضوی مطرح کرد: ما برای ادارات و شرکت‌ها نیز واگذاری زمین را داریم و نیروهای مسلح نیز تمام اراضی که مورد نیاز داشتند منابع طبیعی در اختیار ان‌ها قرار داد و حدود ۱۱۹ پرونده به متراژ۳ هزار و ۸۷۰ هکتار به عنوان مکانی که نیروی مسلح به آن نیاز داشتند در اختیار آن‌ها قرار داده شد و اخیرا نیز برای نیروگاه‌های بادی اراضی به ان‌ها تحویل داده می‌شود.

وی ادامه داد: این اراضی ابتدای به ساکن به مدت ۳ سال موقت به افراد یا اداره‌ها واگذار می‌شود و فرد تا پایان این مدت فرصت دارد که طرح خود را اجرایی کند اگر بنا به دلایل موجهی نتواند در این مدت طرح خود را اجرایی کند می‌تواند مهلت مجدد از منابع طبیعی گرفته و پس از اجرایی شدن این طرح واگذاری اراضی به فرد به صورت قطعی صورت می‌گیرد و تنها اجاره بها سالانه ناچیزی از افراد دریافت می‌کند.

صحرایی در پایان در خصوص زمین‌های تحت مالکیت منابع طبیعی این‌چنین گفت: گستره ارضی استان خراسان ۱۱میلیون ۷۰۰ هزار هکتار بوده که از این بین ۸ میلیون و ۲۰۰هزار هکتار مربوط به اراضی ملی است و تاکنون برای ۷ هزار هکتار آن تا کنون سند قطعی به نام دولت ثبت شده است.

انسیه عللویون

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *