این ایدزِ نجیب خراسانی نیست

مدیرکل سازمان انتقال خون گفت: بیماری تحت عنوان ایدز خراسانی صحت ندارد و ویروس HTLV-1 تنها در حرف اول با ویروس ایدز شباهت داشته و هیچ‌گونه خطری از این جانب افراد را تهدید نمی‌کند.

به گزارش روزنامه”صبح امروز” حمیدرضا اسلامی صبح روز شنبه در نشست خبری که در دفتر وی برگزار شد افزود: ایدز خراسانی که مدتی است بر سر زبان‌ها افتاده و ایحاد نگرانی و چالش کرده به هیچ‌وجه صحت ندارد و بیماریHTLV_1  ویروس بیماری‌زا نبوده و ۹۷درصد از افراد مبتلا به این ویروس طول عمر طبیعی خود را طی می‌کنند.

وی تصریح کرد: درمدت یکی و دو هفته اخیر در پی انتشار خبر کذبی در رابطه با ایدز خراسانی که توسط زنان روسی به خراسان اورده شده بحران و چالش‌هایی ایجاد شده و شوک این خبر بسیاری از افراد را نگران کرده است که این شوک و چالش نتیجه خبر نادرست است.

اسلامی توضیح داد: ۹۷ درصد از افرادی که به این ویروس مبتلا شدا عمر طبیعی خود را سپری می‌کنند و و این ویروس بیماری‌زا نیست و تنها در موارد بسیار کمی ممکن است در افراد علایمی بروز کند.

وی ادامه داد: این بیماری از طریق بوسیدن و دست‌دادن انتقال داده نمی‌شود چرا که برای انتقال این بیماری تنها باید سلول بیمار منتقل شود پس تنها در مورد مادران شیردهی که به این ویروس مبتلا هستند توصیه می‌شود هرگز به کودکان خود شیر ندهند چرا که احتمال ۱۶تا۳۴ درصدی انتقال این ویروس از مادر به فرزند از طریق شیردهی است.

اسلامی اظهار داشت: سازمان انتقال خون با توجه به پشتیبانی و رفع نیاز به خون و فرآورده‌های خونی در ۵۹ بیمارستان و مرکز درمانی با بهره‌مند بودن به اهداکنندگان مستمر و نیز مسئولین سخت‌کوش این سازمان شاهد بیماران نیازمند و در انتظار خون برای عمل نبوده و کمبودی در این خصوص حس نشد.

وی خاطر آمار داد: در سال ۹۶ حدود۱۸۰ هزار نفر مراجعه‌کننده برای عمل اهدای خون داشته که از بین این تعداد افراد از حدود ۱۴۰ هزار نفر عمل‌ خون‌گیری صورت گرفته که در این خون‌گیری ۳۵۲ هزار کیسه خون و فرآورده خونی  تامین ودر اختیار ۵۹ بیمارستان و شش دانشگاه علوم پزشکی قرار دهیم.

اسلامی بیان کرد: با توجه به روند رو به رشد و تثبیت حضور مردم به همین روال برای اهدای خون پیش‌بینی می‌شود در آینده نیز  هیچ مشکلی در ارتباط با خون و فرآورده‌های خونی نداریم. سازمان انتقال خون مشهد از حدود ۳ سال پیش تاییدیه صدور پلاسما برای پالایشگاه را از دولت المان کسب کرده که با همکاری صورت گرفته و بازدید هئیت آلمانی از خون و فرآورده‌های خونی ما به صحت و درستی این سازمان اذعان کرده و این تاییدیه صادر شده که هرچند ماه نیز افرادی از آلمان برای انجام آزمایشاتی به خراسان سفر می‌کنند.

اسلامی گفت: در سه سال گذشته و تا کنون حدود ۲۰۰هزار کیسه پلاسما برای تهیه داروی بیماران تالاسمی و هموفیلی به پالایشگاه ارسال شده که در سال۹۶، این آمار و ارقام عدد ۷۵ هزار کیسه پلاسمای ارسال شده را به خود اختصاص داده است.

مدیر کل این سازمان یاداور شد: با توجه به موقعیت خاص این استان و حضور توریسم سلامت در مشهد که در کنار زیارت به فکر درمان خود نیز هستند نیاز به خون و فرآورده‌های خونی را در این استان افزایش می‌دهد. با در نظر گرفتن این موضوع که۹0 درصد از مردم ایران دارای گروه‌های خونی مثبت بوده و تنها ۱0 درصد دارای گروه‌های خونی منفی هستند، در سطح کشور و استان نیازمند تمامی گروه‌های خونی هستیم.

اسلامی با اشاره به این موضوع که تازه طرح پایانی صفر را پشت سر گذاشته‌ایم متذکر شد: اکنون  وضع خونی استان مناسب است، اما همه ساله با آغاز فصل سرما که این نیاز بیشتر می‌شود میزان مراجعات کاهش می‌یابد.

وی توضیح داد: استان‌های خراسان رضوی، تهران، گیلان، مازندران و سیستان و بلوچستان 5 استانی هستند که نیاز خونی‌شان بیشتر از سایر استان‌های کشور است و خراسان رضوی علاوه بر تامین نیاز خونی و فرآورده‌های خونی در سطح استان گاها مجبور به تامین نیاز خونی استان سیستان است.

اسلامی تصریح کرد: در سطح استان بیش از 77 هزار اهداکننده مستمر داشته که 52 میزان اهداهای هر سال توسط این گروه از اهداکنندگان بوده و ما برآنیم که اهداکنندگان بار اولی و اهداکنندگان با سابقه را به سمت اهدای مستمر سوق داده و به اهداکننده مستمر تبدیل کنیم.

وی افزود: سالانه هر آقا تا چهار نوبت و هر خانم سه نوبت می‌تواند اهدای خون را انجام دهد و نیز ما در کنار سیاست‌گذاری‌هایی مبنی بر تبدیل عموم اهداکنندگان به اهداکنندگان مستمر برآنیم تا افزایش میزان مشارکت بانوان در امر اهدای خون را کسب کنیم.

اسلامی تاکید کرد: با توجه به این‌که درصد اهداکنندگان خانم و آقا در دیگر کشورها به هم نزدیک بوده اما در کشور ما نیز با اختلاف خیلی بالایی این اهدا بین بانوان انجام می‌شود به طوری ‌که اهداکنندگان آقا در سطح کشور عدد 95 درصد و ۵پنج درصد باقی‌مانده اهداکنندگان خانم بوده  که این میزان در استان 94 درصد آقایان و 6 درصد بانوان است.

مدیرکل سازمان انتقال خون خراسان رضوی گفت: بیش از ۵۲درصد اهداکنندگان ما از مستمرین در امر اهدای خون بوده که به موجب تجلیل از این افراد به موجب اهدای مستمر برآن شدیم با توجه به شایع بودن بیماری هپاتیت در میان ایران سیاست‌گذاری جدیدی در این راستا رقم بزنیم.

وی در راستای سیاست‌گذاری برای خون سالم تشریح کرد: طرح واکسیناسیون اهداکنندگان مستمر خون ویژه افراد بالای ۲۹ سال که علیه ویروس هپاتیت Bواکسینه نشدند توسط دانشگاه علوم پزشکی به‌صورت رایگان در سطح استان اجرا می‌شود.

اسلامی در خصوص بار مراجعات و عمل اهدا در دو طرح نذر خون حسینی و رضوی که در ماه‌های محرم و صفر اجرا شد، گزارش داد: در طول سال و در مناسبت‌های مختلف ملی و مذهبی طرح‌های نذر خون در سطح استان و کشور اجرا می‌شود، که اجرای طرح  نذر خون حسینی و رضوی در ایام محرم و صفر امسال توسط سازمان انتقال خون این استان برگزار شد.

وی افزود: از مجموع 33 هزار 216 مراجعه، 25 هزار 699 مورد منجر به اهدای خون شد که اوج مراجعات را در روزهای تاسوعای حسینی، عاشورای حسینی، اربعین حسینی، رحلت پیامبر اکرم(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) و شهادت امام رضا(ع)  داشته که این آمار به نسبت مشابه سال قبل که 32 هزار و 465 مراجعه و 24 هزار 362 اهدا بود رشد 2 درصدی در مراجعات و 5 درصدی را داشت.

اسلامی خبر داد: یکی دیگر از طرح‌های اجرایی پیش رو که انتقال خون تصمیم بر برگزاری آن را دارد؛طرح نذر خون نبوی بوده که همزمان با ایام هفته وحدت” آبان ماه تا 4 آذر ماه امسال ” در پایگاه‌های اهدای خون خراسان رضوی اجرا می‌شود.

وی اظهار داشت: در ایام اجرای طرح نذر خون نبوی سال گذشته هم دو هزار و ۵۰۱مراجعه داشته که از این بین یک‌هزار و ۸۴۱نفر موفق به عمل اهدا شدند و برای امسال ما نیز رشد بیش ازهشت درصدی را پیش‌بینی می‌کنیم.

 

اسلامی عنوان کرد: همچنین در 7 ماهه نخست امسال در میزان تولید خون و فرآورده خونی استان نسبت به مدت مشابه سال قبل رشدی 5 درصدی را شاهد هستیم.

وی ادامه داد: همزمان با ایام هفته وحدت طرح راه‌اندازی نخستین پایگاه اهدای خون بانوان در سطح کشور در مشهد با همکاری شورای مشارکت‌های بانوان در حوزه سلامت که از مدت‌ها قبل کلید خورده و امید است با همراهی مسئولان و خیران هر چه سریع‌تر این پایگاه اختصاصی راه‌اندازی شود.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *