اصلاح نظام بانکی و مالیاتی برای حذف رانت و فساد

در تعطیلاتی که گذشت خراسان رضوی میزبان فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصاد و دارایی بود. از مهم ترین برنامه‌های وی در مشهد حضور در جلسه ستاد مقاومتی استان با حضور استاندار خراسان رضوی و مدیران استانی بود. در ادامه این گزارش خلاصه‌ای از هشتادونهمین جلسه ستاد مقاومتی خراسان رضوی را می‌خوانید.

وزیر امور اقتصاد و دارایی گفت: اصلاح نظام بانکی و مالیاتی با محوریت الکترونیکی کردن این دو حوزه در راستای افزایش شفافیت و حذف رانت و فساد و اعطای اختیارات بیشتر به استان‌ها به عنوان اولویت جدی در دستور کار این وزارتخانه قرار گرفته است.

فرهاد دژپسند با اشاره به آغاز دور جدید تحریم‌ها گفت: حوزه و وظیفه ای ای فرابخشی در وزارت اقتصاد با عنوان بهبود فضای کسب و کار داریم که در ابتدای دولت خوب رشد خوبی یافت اما طی دو سال اخیر شرایط خوبی ندارد در حالی که این حوزه بسیار مهم است زیرا اگر فضای کسب و کار بهبود یابد رشد فضای سرمایه گذای و در پی آن بهبود تولید و اشتغال را هم داریم.

تنزل در زیرساخت‌ها و اشتغال
وی با بیان اینکه در برخی جاها مثل زیرساخت‌ها و اشتغال در پی این موضوع تنزل داشته ایم، افزود: برای سرعت بخشی به بهبود فضای کسب و کار باید تامین مالی را نه فقط در بخش دولتی بلکه با محوریت فعالیت‌های بخش خصوصی، تعاونی و غیره افزایش دهیم .
وی اظهار کرد: در این راستا نخستین ماموریتی که رئیس جمهوری به وزارت اقتصاد داده اصلاح نظام بانکی در راستای افزایش قدرت اعطای تسهیلات به بخش غیر دولتی است.
وی اظهار کرد: در واقع بانک‌ها نباید شرکت داری و بنگاه داری کرده و دارایی منجمد داشته باشند و در کنار آن ما هم باید کمک کنیم مطالبات معوق بانک‌ها بویژه در حوزه دستگاه‌های دولتی کاهش یابد و این امر یک اقدام دو سویه است زیرا در عین آنکه بانک‌ها باید پیشگام شوند ما هم محدودیت‌های برون داد آنها مثل مطالبات را باید کاهش دهیم .
وی با تاکید بر اینکه بانک‌ها بویژه دولتی می‌خواهند نقش محوری در اقتصاد کشور ایفا کنند و در این راستا باید ظرفیت‌ها، راهکارها را نیز ارائه کنند که این موضوع در دست پیگیری است.
اصلاح نظام مالیاتی
وی اصلاح نظام مالیاتی را ضرورت پیشبرد امور براساس سیاست‌های اقتصاد مقاومتی دانست و افزود: این اصلاح و نیز افزایش درآمدها نباید به قیمت تحت فشار قرار گرفتن مودی‌های منضبط و شناسنامه دار باشد بلکه بایدبا کمک همین بخش جلوی فرارهای مالیاتی گرفته شده و راه‌های اجتناب از پرداخت مالیات در بخش‌هایی که پنهان شداند را مسدود کرد.
وی افزود: در تحقق افزایش درآمدهای مالیاتی،ضرورت اصلی و بی وقفه الکترونیکی شدن نظام مالیاتی است در عین آنکه الکترونیکی شدن نظام بانکی به طور کامل هم اولویت ماست زیرا حذف روابط رو در رو و انجام همه امور در یک محیط مشخص و شفاف برای مبارزه با فساد الزامی اساسی است.

گمرک باید از بخش خصوصی حمایت کند
وی با بیان اینکه مرحله نخست اجرای این موضوع الکترونیکی کردن بانک‌ها و مالیات است، گفت: موضوع مهم دیگر برای بهبود فضای کسب و کار را گمرکات دانست که باید هم ازبخش خصوصی حمایت کند و هم با قدرت در جلوگیری از قاچاق با قدرت عمل کند و به نوعی در عین آنکه تسهیل کننده تجارت قانونی است برای مقابله با قاچاق هم قدرتمند باشد که این امر نیازمند داشتن گمرکات قوی، مجهز و سالم و مقتدر است.
وی تصریح کرد: این حوزه نمی تواند نقش خود را در تسهیل امور برای ایجاد فضای کسب و کار مناسب ایفا کند مگر آنکه گمرکی توانمند، مقتدر و خوش قامت داشته باشیم که باید اینگونه شود.
وی با اشاره به اهمیت جلب و جذب سرمایه گذاری‌های داخلی و خارجی و تامین منابع مالی با اشاره گزارشی که در حوزه سرمایه گذاری خارجی استان ارائه شد، گفت: در تامین منابع مالی با توجه به قامت و ظرفیت‌های خراسان رضوی، این رقم‌های جذب سرمایه گذاری خارجی راضی کننده نیست .در این استان قابلیت‌های بسیار ارزشمندی داریم و باید رویکرد کنونی که رویه ای مطلوب است ؛ گسترده تر تداوم یابد.
استفاده از قابلیت‌های استانی در جذب سرمایه‌ها
وزیر هماهنگی امور اقتصاد و دارایی تاکید کرد: می‌خواهم از قابلیت‌ها و ظرفیت‌های استانی در جذب سرمایه گذاری حداکثر استفاده و بهره گرفته شود.
وی ادامه داد: استانی چون خراسان رضوی ظرفیت معنوی خوبی برای جلب سرمایه گذار خارجی را دارد و در این میان باید برای این سرمایه گذاران فرش قرمز پهن کنیم اما بیش و پیش از آن باید به سرمایه گذار داخلی توجه شود .
دژپسند اظهار کرد: اگر این گونه شود زمینه جلب سرمایه‌های خارجی هم فراهم می‌شود و برای این امر اگر افزایش اختیارات استان لازم باشد که هست پیگیری و محقق می‌شود.
وی تصریح کرد: باید آنقدر در اعطای اختیارات به استان‌ها پیش برویم که اگر به فردی وزارت و یا مسئولیت استانی پیشنهاد شود او، مسئولیت استانی را ترجیح دهد.
دژپسند تصریح کرد: در این راستا از هر ظرفیت قانونی که بتوان برای این موضوع بهره برد استفاده می‌کنم تا توانمندی‌های استانی را افزایش دهیم تلاش می‌کنیم با اعطای اختیار به استان‌ها، آن‌ها را تقویت کنیم.
وی با بیان اینکه مدیریت استان و مدیران استانی در خراسان رضوی ظرفیت، قابلیت و توانمندی‌های بسیاری دارند، گفت: باید این امکان در اختیارشان قرار گیرد که برای جلب سرمایه گذاری‌های خارجی از قابلیت‌های طبیعی و معنوی این خطه که گسترده است بهره گیرند.
ضرورت تسریع در بررسی مصوبه اصلاح “قانون مالیات بر ارزش افزوده”
وی در موضوع مالیات بر ارزش افزوده هم گفت: آنچه که الان در این زمینه اجرا می‌شود نیاز به اصلاح دارد و منتظریم قانون ابلاغ شود که یکباره بر مبنای آن اقدام کنیم.
وی گفت: مصوبه اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده در مجلس است اما امروز برای رفع نواقص و مشکلات کار در این حوزه باید مجلس این طرح را در اولویت قرارداده تا سریعتر در صحن بررسی و مصوب شود که خود در بهبود فضای کسب و کار هم موثر است.
وی افزود: ما نقدهایی به این طرح داریم و آمادگی آن هست به صورت فشرده دو هفته برای بررسی و تبادل نظر پیرامون آن بگذاریم .
هدف تحریم‌ها، تقابل مردم و مسئولین است

وی با بیان اینکه برای مقابله با تحریم‌های آمریکا ستاد مقابله با تحریم در این وزارتخانه فعال کرده ایم، افزود: برای آنکه سربلند از این تهدیدات دشمن خارج شویم باید به معنای واقعی همه امکانات را برای اعتلای نام ایران اسلامی بسیج کنیم .
وی با تاکید بر اهمیت زمان در این شرایط اظهار کرد:بیش از منابع مالی و فیزیکی نقش منابع انسانی در هر اقدام اصلی و محوری است و در کنار آن تخصیص زمان مهمترین عامل در اثرگذاری اقدام است.
وی با بیان اینکه باید دقت کنیم، لحظه‌ها و زمان در این اقدامات، تصمیم گیری‌ها و اجرا از دست ما خارج نشود، افزود: باید با تمام وجود بیاندیشیم، طراحی و اجرا کنیم تا از مشکلات طراحی شده دشمن عبور کنیم.
وی با تاکید بر اینکه امروز دشمن واقعا مستاصل شده اظهار کرد: نگاهی به لیست تحریم‌ها نشان می‌دهد که مبنای عقلانی بر آن حاکم نبوده و هدف فقط ایجاد استیصال برای ما و در تقابل قراردادن مردم و مسئولان بوده است .
وی تصریح کرد: الزام این شرایط آن است که ما باید بسیار هوشمند، هوشیار، توانمند و با تمام توان و استفاده از همه امکانات به میدان بیاییم.
آستین بالا بزنیم

وی تصریح کرد: در فضای جنگی ضرورت اصلی تقویت اعتماد دولت و ملت به گونه ای که ملت احساس کند دولت همه جا و در هر شرایط بویژه فشارهای اقتصادی هوای آنها را دارد.
وی خواستار کمک، همراهی و تعامل همه بخش‌ها با این مجموعه در مدیریت شرایط شد و افزود: اگر مشکلی هست به جای آنکه در قالب تبلیغات غیر واقعی و ناامید کننده فضای یاس در جامعه و بین مردم ایجاد کنیم همه برای حل و رفع مشکل ورود یافته و تلاش کنیم .
وزیر اقتصاد و دارایی تصریح کرد: باید همه آستین بالا زده و به موضوع ورود یافته و همه در کنار هم مسائل را حل کنید.
وی تصریح کرد: ما حق نداریم در راستای اهداف دشمن دل مردم را خالی کرده و آنان را در موضع ناامیدی و یاس قرار دهیم در عین آنکه باید با آنان شفاف و صریح بوده و همانند دوران دفاع مقدس با امید آفرینی و بسیج هماهنگی در جهت پیشبرد امور به بهترین شکل با همه ظرفیت‌ها عمل کنیم و صادقانه در مقام خدمتگزاری مردم تلاش نماییم .
وی با بیان اینکه سهم ما باید از اقتصاد بین الملل به تناسب جمعیت و وسعت کشورمان 1.2 درصد باشد، گفت: باید همه در راستای تحقق این سهم تلاش کنیم همانگونه که امروز در خراسان رضوی مسئولان در پی تحقق سهم واقعی استان از سهم کشور هستند باید در کشور هم برای تحقق سهم مان از اقتصاد بین المللی آرام و قرار نداشته باشیم.

تبدیل به «ما» شویم
دژپسند افزود: در این صورت ما، تبدیل به «ما» مفهوم واقعی شده و هیچ امری نمی تواند اعم از گرایش سیاسی، منطقه ای، قومی و یا نحله‌های فکری نمی تواند ما را از هم جدا کند و امروز باید همه یک جمع واحد شویم تا دست خدا در دست ما قرار گیرد.
وی اظهار کرد: چنانکه وجود مضجع مطهر امام رضا(ع) و مدیران توانمند و فعال در خطه خراسان رضوی موجب شده در بسیاری از شاخص‌ها شرایط این استان بهتر از متوسط کشوری باشد.
وی با بیان اینکه مدیریت خوب این استان موجب شده تا از منابع استفاده مطلوبی برای توسعه اشتغال و تولید کند که خود نشان از آن دارد که این استان خوب فکر و خوب مدیریت می‌کند، از این رو باید تزریق منابع هم به استان بهتر باشد که این خود به افزایش رقابت بین استان‌ها و در نتیجه نزدیک شدن به اهداف بین المللی ما می‌شود.
وی تصریح کرد: الان سهم ما در اقتصاد جهانی برازنده ایران و متناسب با ذخایرطبیعی، استراتژیک و موقعیت آن نیست اما می‌توانیم در یک زمان مشخص بدان دست یابیم.
وی اظهار کرد: این مسیر سخت را با همدلی، همفکری، هم اندیشی، هم زبانی و همکاری می‌توانیم طی کرده و بدان دست یابیم ضمن آنکه در حوزه ماموریت‌های وزارت اقتصاد اگر وظیفه خود را به خوبی انجام دهیم خیلی از نگرانی‌های ما می‌تواند کاهش یابد.

سرویس اقتصادی

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *