به بخش خصوصی اعتقاد بیشتری دارم

علیرضا دربان ثانی، عضو کانون کارآفرینان و اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی است. یک فعال اقتصادی که وقتی پای صبحت‌هایش بنشینید قبل از هر چیزی صداقت و تواضعش جلب توجه می‌کند. اگر بدانید که او از سال 60 یعنی نزدیک به 37 سال پیش کار خود را در عرصه بازرگانی آغاز کرده است، متوجه می‌شوید که غیر از صداقت، پشتکار و جان سختی‌اش در اقتصادی که بخش خصوصی را نحیف و رنجور می‌خواهد، ستودنی است. او افتخار می‌کند که در تمام این سال‌ها و «با تمام سختی‌ها کارآفرین مانده است.» و امروز علاوه بر صادرکننده نمونه تولید کننده نمونه هم هست. روزنامه «صبح امروز» در انجام رسالت خود که معرفی چهره‌های اقتصادی موفق است، با افتخار میزبان این تلاشگر روزهای سخت بود. در ادامه این مطلب گفت‌وگوی صمیمانه و از سر دلسوزی وی را می‌خوانید.

80درصد تحریم‌های‌ما داخلی است

مدیر عامل شرکت کالاکودک طوس با اشاره به نابسامانی‌های بازار ارز گفت: بیشتراین مشکلات اثرات تحریم‌های داخلیست نه خارجی! الان بیشتر تحریم‌ها در کشور داخلی بوده است و ما هیچ تحریم خارجی نداشته ایم. در ایران 80 درصد مشکلات اقتصادی داخلی است و تنها 20 درصد مشکلات در ارتباط با تحریم‌های خارجی است.

علیرضا دربان‌ثانی معتقد است: عمده مشکلات در کشور ما داخلی است و بسیاری ازین مشکلات به دلیل همدل نبودن و مشاوره‌ها و تفکرات بدی است که در دولت وجود دارد.

قوانینی که می‌آیند و می‌روند

عضو هیئت رئیسه کانون کارآفرینان خراسان رضوی تصریح کرد: 6 ماه پیش آمریکا از تحریم‌های آینده خبر داد، چرا ما خود را برای تباعات آن آماده نکردیم؟ چطور می‌شود که طی 24 ساعت قانون‌های جدیدی را مشاهده می‌کنیم و همین قوانین تا هفته‌های آینده ابطال می‌شود و قانون‌های جدید دیگری به روی کار می‌آید؟

وی با اشاره به این که کشور از مدیریت‌های غیر کارآمد رنج می‌برد، اضافه کرد: در عرض یک شبانه روز مدیران ما تصمیم گرفتند که نرخ سود بانکی را کم کنند. همین تصمیم که بسیاری از فعالین دلسوز اقتصادی از جمله رئیس کانون کارآفرینان خراسان رضوی حاج آقای روشنک نسبت به تبعات آن هشدار داده بودند، موجی از نابسامانی و جنجال را ایجاد کرد. مدیران ما به این فکر نکردند که تکلیف دسته‌ای از مردم که در سن‌های بالا با سود پولشان زندگی میکردند چیست؟ مخارج این دسته از مردم از کجا تامین می‌شود؟

وی گفت: به فرمایش امیرالمومنین(ع) فقر که وارد می‌شود ایمان خارج می‌شود. پس چه انتظاری است که مردم به بیراهه نروند؟ دزدی و هزار کلک شکل نگیرد؟ وقتی شما یک راهکار و یا تصمیم مدیریتی را پیاده می‌کنید، برای عواقب آن مسئول هستید.

ارتباط بخش خصوصی و دولت

علیرضا دربان ثانی در ارتباط با بخش‌های خصوصی و تصمیمات آنها گفت: در ماده 6 قانون کسب و کار گفته شده است که همیشه وجود یک بخش خصوصی در تمام تصمیمات دولتی الزامی است که متاسفانه این امر اکثرا انجام نمیشود.

دربان ثانی گفت: اقتصاد بخش خصوصی باید مهار شود. باید همه همدل شوند و در بحث کار شراکت کنند. مهمترین مهارت برای بخش خصوصی، مدیریت اقتصاد است که به تنهایی از پس آن بر نمی‌آید و نیاز به کمک دولت دارد. دولت باید در درجه اول جلوی رانت را بگیرد. تا زمانی که رانت باشد، بخش خصوصی پیشرفت نخواهد کرد.

تلاش برای جدایی صنعت از تجارت

وی در ارتباط با منفک شدن وزارت خانه‌های صنعت و تجارت گفت:من به عنوان کسی که کار تجارت و تولید انجام می‌دهد، مخالف ادغام این دو حوزه در یکدیگر بوده و هستم. این هم از آن تصمیم‌های غلطی بود که نباید انجام می‌شد. امروز هم علاقه مند به منفک شدن این دو وزارت خانه هستم چون هر بخش کار مختص خودش را انجام می‌دهد و ادغام آنها باعث ضعف در هردو حوزه می‌شود.

مدیر عامل شرکت کالاکودک طوس گفت: کنترل اصلی بازار در دست وزارت بازرگانی است. واردات و صادرات، کسب و کار، توسط وزارت بازرگانی کنترل می‌شود و همینطور نرخ‌های ما توسط وزارت بازرگانی تعیین می‌شود که همین حجم از امور باعث غیر قابل کنترل شدن بازار است.

کارآفرینی ایجاد ثروت است نه پول!

وی در ارتباط با مشکلات کارآفرینی و نارضایتی بعضی از کارآفرینان گفت: کارآفرینی باید ایجاد ثروت کند. ثروت نه به معنای پول، به معنای اشتغال‌زایی و کارآفرینی برای رشد مردم و کشور  یک ضرورت است.

علیرضا دربان ثانی درباره ایجاد کارآفرینان با استعداد بیان کرد: بچه‌های ما باید از دوران راهنمایی در کنار درس خواندن شروع به کار کنند. بسیاری از خانواده‌ها از کار کردن بچه‌هایشان در سنین پایین ناراضی هستند و تفکرات نادرستی دارند در صورتی که بچه‌های ما باید در سنین پایین شروع به کار و کسب تجربه کنند و سلامت کار کردن و تعهد داشتن در کار را بیاموزند تا در سنین جوانی بتوانند از استعداد‌های خود به صورت کاربردی و عالی استفاده کنند. در غیر اینصورت زمانی وارد بازار کار می‌شوند که تجربه‌ای ندارند و فرصتی هم برای اشتباه نیست.

وی گفت: آموزش از خانواده و پدرو مادر شروع می‌شود و بعد به مدارس و مراکز آموزشی می‌رسد.

وی خاطر نشان کرد: در تهران وزیر علوم خبر دادند که تمام تدریس، آموزش و تکلیف در مدرسه انجام شود و بچه که از مدرسه که خارج شد سروکاری با درس نداشته باشد. این کار بسیار خوبی است، مشروط بر اینکه بعد از مدرسه شروع به کار کنند و وارد بازار کار شوند و تجربه کسب کنند.

به بخش خصوصی اعتقاد بیشتری دارم

دربان ثانی در پاسخ به این که «حاشیه امنیت کارهای دولتی شما را جذب خود نکرد؟» افزود: با وجود این ویژگی مثبت و مشکلاتی که در مسیر ما وجود دارد، من همیشه به بخش خصوصی اعتقاد بیشتری دارم و با صراحت می‌گویم اگر جوانان می‌خواهند پیشرفت کنند باید در بخش خصوصی فعالیت داشته باشند و از کارهای کوچک شروع کنند. بسیاری از جوانان در اول کار به بالا نگاه دارند و بلندپروازی می‌کنند که این بسیار اشتباه است.

وی افزود: بدترین آفتی که دامن جوانان را گرفته است، «پشت‌میز نشینی» است در صورتی که افرادی پیشرفت می‌کنند که در کارهای اجرائی شرکت کنند و فن بیاموزند.

فرصت تجربه و اشتباه را به جوانان بدهیم

این تولید کننده نمونه درباره الزاماتی که باید برای جوانان فراهم شود، اضافه کرد: فرمایش امام صادق(ع) می‌فرمایند:« عقل انسان در 40 سالگی کامل می‌شود.». ما چگونه از جوانان انتظار داریم که عقل کامل داشته باشند و مرتکب اشتباه نشوند. جوانان باید مرتکب اشتباه شوند تا بتوانند راه درست را پیدا کنند. اما باید از تجربه دیگران استفاده کنند تا به پیشرفت خود سرعت دهند در غیر این صورت سن بالا می‌رود و زمانی تجربیات کامل می‌شوند که کارایی بسیار کمی دارند.

همه چیز وابسته به پشتکار است

مدیرعامل شرکت کالاکودک طوس در پایان این مصاحبه درباره راز پیشرفتش گفت: رمز موفقیت من در پشتکار و صداقت است. با تمام مشکلات اقتصادی که امروزه دامن همه را گرفته، هیچوقت پشتکارم را از دست ندادم.

دربان‌ثانی تاکید کرد: همه چیز وابسته به پشتکار انسان است. این روزها باید به دنبال علم و به‌روز شدن باشیم تا با دنیا همراه باشیم. اگرما با علم حرکت کنیم مشکلات بر ما غلبه نمی‌کنند. اگر شخصی عاشق کارش باشد، حتما به دنبال علم و تخصص آن کار و می‌رود و سعی بر این دارد که از نزدیک کار خود را اداره کند و به بهترین شکل انجام شود.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *