آیا مساله این است؟

 

درست در روزهایی که فعالین اقتصادی منتظر بودند تا لوایح و طرح‌های مرتبط با تفکیک وزارت خانه‌های صنعت، معدن و تجارت و راه، مسکن و شهرسازی در مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد، بحث استیضاح وزیر این دو وزارت خانه مطرح شده است.

چرا مجلس مخالفت کرد؟

بسیاری از مخالفین طرح تفکیک این وزارت خانه‌ها با استدلال به این موارد که «در شرایط فعلی مسائل مهم تری مثل معیشت مردم در میان است»، «تفکیک وزارت خانه‌ها هزینه بر است»، «ساختار جدید نیاز به وزاری جدید دارد» و «زمان مناسبی نیست چرا که ما نیاز به برنامه‌های عملیاتی داریم نه تفکیک!» در نهایت با این بحث مخالفت کردند.

استیضاح شریعتمداری در راهروهای مجلس

از سوی دیگر حدودا 70 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با امضا فرم استیضاح شریعتمداری خواستند تا یکی دیگر از دولتمردان را به گوشه رینگ ببرند. یک مهرماه خبری مبنی بر استعفای سکاندار «صمت» از سوی فراهانی منتشر شد اگر چه منبع خبر این نماینده، امیری مشاور پارلمانی رئیس جمهور معرفی شد ولی دیری نپایید که از سوی دولت صحت این خبر تکذیب شد.

10 مهرماه، صدیف بدری نماینده اردبیل در مجلس شورای اسلامی گفت که به دلیل بررسی طرح تفکیک وزارت «صمت» در مجلس و از سوی دیگر سفر رئیس جمهور به نیویورک، روحانی از لاریجانی خواسته است تا استیضاح به تعویق بیفتد.

او که خود یکی از طراحان استیضاح است تاکید کرد که بعد از مهلت مقرر اگر این استیضاح در کمیسیون مربوطه بررسی نشود، باید به صحن علنی آورده شود. در روزهای اخیر هم حاشیه‌های مربوط به استیضاح شریعتمداری را رها نکرده است، سه غیبت او در نشست‌های مربوط به بررسی استیضاح در مجلس به بازار داغ شایعه دامن زده است. عده‌ای می‌گویند که او قرار است در لیستی که هفته آینده روحانی به مجلس می‌برد، جایگزین «علی ربیعی» وزیر استیضاح شده کار، تعاون و رفاه اجتماعی باشد.

شریعتمداری شاید وزیر تعاون

نکته‌ای که محمودزاده نماینده مهاباد به آن اشاره کرده و گفته است حتی اگر آقای شریعتمداری به‌عنوان وزیر پیشنهادی برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز معرفی شود کماکان وزیر صنعت، معدن و تجارت است، ادامه داد: اگر مجلس به آقای شریعتمداری برای تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی رای اعتماد ندهد باز هم به‌عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت محسوب می‌شود زیرا از این سمت استعفا نداده و عزل نشده است!

فارغ از این که استیضاح شریعتمداری به چه سرانجامی برسد، یک نکته حائز اهمیت در این جریان وجود دارد، اگر او نتوانسته از دید نمایندگان مجلس سکاندار خوبی برای «صنعت، معدن و تجارت» باشد آیا می‌تواند در وزارت دیگری موفق باشد؟ جالب اینجاست که این روزها بحث تفکیک حوزه‌های کار، رفاه و تامین اجتماعی از یکدیگر نیز مطرح است، در شرایطی که ماهنوز به ثبات در ساختارهای وزارت خانه‌ها نرسیده‌ایم، آیا می‌توانیم انتظار ثبات و موفقیت در مدیریت را داشته باشیم. پاسخ این سوال‌ها و بسیاری نکات دیگر را از زبان رئیس کانون کارآفرینان و رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی جویا شدیم. محمد حسین روشنک بارها در جلسات اتاق بازرگانی و شورای گفت و گو میزبان و هم کلام با محمد شریعتمداری بوده است.

ساختار غلط است نه شخص

این فعال اقتصادی خراسان رضوی معتقد است که بررسی عملکرد شریعتمداری بدون توجه به ساختاری که او در آن قرار گرفته است ممکن نیست.

به گزارش «صبح امروز»، روشنک تاکید کرد: با صراحت می‌گویم که شریعتمداری‌ها و حتی جهانگیری‌ها و روحانی‌ها نیز در ساختار غلط و وزارت خانه همه کاره «صمت» راه به جایی نمی‌برند. این ساختار غلط محکوم به شکست است.

رئیس کانون کارآفرینان خراسان رضوی با تاکید بر این که شکست در این حوزه متوجه شخص نیست و متوجه ساختار است، اضافه کرد: حوزه‌های صنعت، معدن و تجارت هرکدام دریایی از مسائل و راه حل‌ها را می‌طلبد. در بسیاری از مواقع منافع این سه حوزه و فعالین آن‌ها با یکدیگر نه تنها سنخیتی ندارد بلکه در تضاد است. ما چگونه انتظار داریم که حل و فصل تمام این موارد در یک ساختار و یک مدیر یا یک تیم مدیریتی خلاصه شود؟

لجبازی احمدی‌نژاد و اصرار مریدانش

روشنک تصریح کرد: مصادیق این ادعا ساده است. وزارت صنعت باید از مشاغل خانگی و خودرو تا صنایع بزرگ و مادر را شامل شود. حوزه بازرگانی باید تنظیم بازار، رایزنی برای کسب بازارهای جدید، حفظ روابط با شرکای قدیمی خارجی و مدیریت عرضه و تقاضا را با کنترل واردات و صادرات به عهده بگیرد. گستردگی مسائل و پیچیدگی مشکلات در حوزه معدن هم که جای خود را دارد.

وی اضافه کرد: مشکلات این سه حوزه از زمانی رقم خورد که این حوزه‌ها را در هم ادغام کردند. ما فراموش نکرده ایم که چگونه احمدی نژاد با لجبازی‌هایش که از دعواهای جناحی سرچشمه می‌گرفت این ساختارها را به هم زد. دو وزارت خانه را به زور به هم چسباندند، امروز هم قبول نمی‌کنند که این روال غلط باید اصلاح شود.

لوکوموتیوران و لوکومو تیو بدون سوخت

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی معتقد است: هر کسی که در این جایگاه قرار بگیرد نمی تواند از پس این حجم مسئولیت بر بیاید. شریعتمداری مدیر توانمندی است او تلاش کرد که بسیاری از ساختارهای غلط را اصلاح کند ولی نتوانست. نعمت زاده هم تلاش خود را کرد ولی مشکلاتی برایش ایجاد شده که هنوز هم دامن گیر اوست و تبعاتش ادامه دارد. من در همان زمان هم تاکید کردم که مشکل تنها از امثال «نعمت‌زاده» نیست.

رئیس کانون کارآفرینان خراسان رضوی تصریح کرد: اگر ما چند لوکوموتیو را به اشتباه به یکدیگر وصل کرده و بخواهیم با اصرار آن‌ها را به حرکت بیاندازیم نباید تصور کنیم که با تعویض «لوکوموتیوران» این قطار به حرکت می‌افتد. حرکت روی ریل به ساختار، ریل و موتور محرکه احتیاج دارد تا بعد از آن با فرمان «لوکوموتیوران»حرکت کند.

روشنک اضافه کرد: امروز نمایندگان مجلس باید متوجه این خطای استراتژیک خود باشند که ادغام سیاسی این وزارت خانه‌ها از اساس اشتباه است و هر روزی که بگذرد به شرایط اقتصادی لطماتی بیشتری وارد می‌شود. من متاسفام که عده‌ای هنوز مهر احمدی‌نژاد را در سینه دارند و می‌خواهند روش و منش او را ادامه دهند. برای تسویه حساب سیاسی نباید مشکلات موجود را در شخص «شریعتمداری» خلاصه کرد.

آیا همه مشکلات در وزیر خلاصه می‌شود؟

وی اضافه کرد: گواه این ادعای من مشکلاتی است که اکنون در وزارت خانه مسکن و راه و شهرسازی وجود دارد. چرا وضعیت مسکن ما این گونه باشد؟ چرا باید شاهد اعتصاب کامیون داران باشیم؟ چرا وضعیت راه‌های ما اسفبار است؟ در شرایطی که آخوندی مدیری توانمندی است دو وزارت خانه‌ای که در هم ادغام شده باعث شده که وزیر نتواند به این حوزه‌ها رسیدگی کند.

آیا باید بگوییم که مقصر این همه مشکل وزیر است؟ خیر تقصیر از ساختار است. چگونه ما ساختار عریض و طویل مسکن را به ساختار پیچیده راه و شهرسازی گره می‌زنیم؟ چه سنخیتی بین این دو حوزه وجود داشته یا دارد؟

روشنک اضافه کرد: این وضعیت را عده‌ای به غلط به هم زدند و عده‌ای دیگر هم به اشتباه ادامه می‌دهند. متاسفانه هنوز هم عده‌ای در مجلس به جای اصلاح ساختار این وضعیت غلط مصاحبه می‌کنند و می‌گویند که «مسائل معیشتی مردم بسیار مهم تر از مساله تفکیک وزارت خانه‌هاست» این نوع اظهارنظرها از سوی افراد خطی و جناحی برای منحرف کردن اذهان مردم شکل می‌گیرد. این‌ها هنوز مهر احمدی نژاد را در سینه دارند و چون با کمک او این ساختار شکنی را انجام داده اند هنوز هم نمی خواهند این روال اصلاح شود. به تبعات آن هم توجهی ندارند.

این فعال اقتصادی خاطرنشان کرد: امروز سازمان «توسعه تجارت» ما نابود شده است، بهتر است بگوییم که ما سازمان توسعه تجارت نداریم. وقتی کشور نهادی مستقل برای توسعه تجارت نداشته باشد، چه حرفی در اقتصاد دارد؟

هرکسی وزیر شود، ناموفق است

وی اضافه کرد: متاسفانه ایراد در ساختارها تنها به این دو وزارت خانه منتهی نمی شود، در وزارت جهاد کشاورزی هم این مشکلات وجود دارد. چرا ما اصرار داریم با دستکاری در ساختارها وزارت کشاورزی را به حوزه تجارت و روابط بین الملل وارد کنیم؟ وزارت کشاورزی به صادرات و واردات ربط دارد؟ وزارت کشاورزی به جای این که مکلف باشد که به روستاها برسد، می‌خواهد بازاریابی در اروپا و امریکا انجام دهد؟ وزارت جهادکشاورزی هم از زمانی که مسئولیت بازرگانی خارجی به آن محول شده است، دچار مشکلات وسیعی شده است. تعدادی از نمایندگان حب و بغض خود را از زمان احمدی نژاد حفظ کرده اند. همان گونه که مراد آن‌ها با لجبازی این اشکالات را ایجاد کرد. اگر این اشکالات اصلاح نشود هر کسی که در این وزارت خانه‌ها منصوب شود، ناموفق است.

وی در پایان تاکید کرد: شریعتمداری نیرویی مومن و متعهد است و من با قاطعیت می‌گویم هر کس دیگری هم در جایگاه او بود مثل او نمی توانست موفق شود. او پیش از این در کارنامه خود ثابت کرده که می‌تواند موفق باشد، در زمان جوانی که وزارت بازرگانی را عهده دار بود، بهترین چهره اقتصاد دولت وقت بود. حداقل ما مشهدی‌ها از نزدیک عملکرد او را دیده‌ایم و می‌دانیم که در ساختار درست او از پس حل مشکلات بر می‌آید و در توانایی‌اش شکی نیست به همین دلیل از شخصیت و کارنامه فردی او حمایت کرده و به آن خدشه‌ای وارد نمی‌کنیم.

 

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *