وضعیت «خانه‌ سیدان» پایدار است

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: در حال حاضر خانه‌ تاریخی سیدان طی حادثه‌ای که اتفاق افتاده است در وضعیت تخریبی اما پایدار قرار دارد.

 به گزارش صبح امروز ، مرجان اکبری در رابطه با وضعیت خانه‌ سیدان اظهارداشت: مجری ذی صلاح مقید شده است، پیش‌بینی‌های لازم که باید در طرح لحاظ شود را به ما ارائه کند.

وی خاطرنشان کرد: کارهای حقوقی این کار توسط واحد حقوقی ‌سازمان در حال انجام است؛ فعال هستند و فکر می‌کنم که اقدامات لازم صورت گرفته است.

معاونت میراث فرهنگی استان خراسان رضوی افزود: مجری ذی‌صلاح ادعا می‌کند که رفتار خاک قابل پیش‌بینی نیست و هر مقدار نسبت به خاک هم شناخت داشته باشیم باز هم این رفتار باقی می‌ماند و طبیعتا در خیلی از گودبرداری‌ها این حادثه اتفاق می‌افتد.

مرجان اکبری ادامه داد: در این منطقه هم جنس خاک از نوع پر ریسک بوده است که شاید باید ملاحظاتی برای گودبرداری مد نظر قرار می‌گرفته اما به لحاظ فنی هنوز بررسی نشده است؛ از سازمان نظام مهندسی درخواست کرده‌ایم که موضوع نظارت عالیه را مد نظر داشته باشد و به لحاظ فنی به ما گزارش‌های لازم را بدهد.

وی در رابطه با وضعیت مرمت بناها ابراز کرد: برای مرمت نشدن بناها هم باید تفاهم نامه‌هایی باید بین مالک و دستگاه میراث فرهنگی امضا شود و نقطه نظرات و مشکلاتی که وجود دارد باعث به وجود آمدن این گونه مسائل می‌شود.

معاونت میراث فرهنگی استان خراسان رضوی در خصوص مالکیت این بنای تاریخی تشریح کرد: مالکیت این بنای تاریخی شخصی است؛ این بنا متعلق به زن و شوهری است که از ابتدا مالکیت این بنا به عهده‌ی آن‌ها بوده است.

اکبری افزود: قطعا برنامه‌هایی برای بازسازی پروژه وجود دارد و هر روز به موضوع رسیدگی می‌کنیم؛ در حال حاضر از سازمان نظام مهندسی درخواست کرده‌ایم که بازدید داشته باشند و گزارش نظارت عالیه را آماده کنند؛ در روزهای آتی پی‌گیر ادامه‌ی ماجرا هستیم و رسیدگی می‌کنیم.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *