روزهای داغ جشنواره ای در مشهد

نشست خبری  سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم کودک و  نوجوان و بیست و هشتمین جشنواره تئاتر استان خراسان رضوی برگزار شد.

نشست خبری سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم کودک و  نوجوان و بیست و هشتمین جشنواره تئاتر استان خراسان رضوی با حضور اصحاب رسانه و مطبوعات در سالن اجتماعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی برگزار شد.

ایجاد فضای شاد و نشاط انگیز

مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان خراسان‌رضوی در این جلسه گفت: سی و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان در محل پردیس سینمایی گلشن از 10 تا 14 شهریورماه با هدف ایجاد فضای نشاط اجتماعی و هنری در سطح مشهد برگزار خواهد شد. وی افزود: این جشنواره با همکاری نهادهای مختلف تبلیغاتی، سمعی و بصری، اطلاع رسانی، فنی، تدارکات، بازرگانی و برگزاری کارگاه‌ها و نشست‌های تخصصی برگزار خواهد شد.

جعفر مروارید با اشاره به برگزاری جشنواره در پردیس سینمایی گلشن خاطرنشان کرد: وجود بازار در پردیس سینمایی گلشن به شادی و رونق بیشتر این جشنواره کمک خواهد کرد و در طول برگزاری جشنواره حرکت نمادین عروسک‌ها را خواهیم داشت.

وی اضافه کرد: سی و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان در مشهد از تبلیغات محیطی برخوردار خواهد بود و در محل برگزاری جشنواره ایستگاه خبری ایجاد خواهد شد. وی در ادامه تصریح کرد: در حاشیه برگزاری جشنواره اکران 5 تا از فیلم‌های خاطره‌انگیز و نوستالژیک سینمای کودک را برای برای کودکان خواهیم داشت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان خراسان‌رضوی عنوان کرد: همزمان با برگزاری این جشنواره رویداد دیگری نیز اتفاق خواهد افتاد و آن اکران فیلم‌های خاطره‌انگیز و نوستالژیک برای پدر و مادران است که احساس منسجمی بین والدین و کودکان برقرار می‌کند و آن فیلم‌ها عباراتند از: دزد عروسکها، کلاه قرمزی و پسرخاله، شهرموشهای 1، گلنار که این فیلم‌ها در پارک‌های سطح شهر به نمایش در خواهند آمد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان خراسان‌رضوی اضافه کرد: از دیگر برنامه‌های جشنواره بین المللی کودک و نوجوان در مشهد، برگزاری کارگاه‌ها و نشست‌های تخصصی با حضور فیلمسازان ایرانی و خارجی در پردیس سینمایی هویزه خواهد بود.

فرصتی مناسب در کنار کودکان

فرزین جیرانی مدیرعامل پردیس سینمائی گلشن بیان کرد: با توجه به محل پردیس سینمائی گلشن در مرکز خرید ، فرصت مناسبی برای خانواده‌ها فراهم گردید تا ضمن بازارگردی، کوکان خود را به سینما بیاورند و از فضای شادی که برای آن‌ها تدارک دیدیم، استفاده کنند. وی برای اکران جشنواره فیلم کودک و نوجوان در پدیس سینمائی گلشن گفت: سالن خیام را برای اکران در نظر گرفتیم ولی در صورت استقبال فیلم‌ها را به سالن اصلی منتقل خواهیم کرد. همچنین تعاملاتی را با پردیس سینمائی هویزه انجام دادیم تا بخش کارگاهی و نشست‌های تخصصی را در این سینما برگزار کنیم.

خراسان رضوی قطب تاتر ایران

مروارید با اشاره به اینکه جریان سینمایی در مشهد به سمت تخصصی شدن پیش می‌رود،گفت: باید سلایق مختلف شهروندان در مشهد را نظر بگیریم تا شاهد رشد هرچه بیشتر تولیدات سینمایی براساس مطالبه نسل جوان بر اساس توانایی‌های استان باشیم. وی در ادامه با اشاره برگزاری بیست و هشتمین جشنواره تئاتر استان خراسان رضوی گفت: تئاتر در فضای مشهد تبدیل به یک چشمه جوشان شده است و شهر استان خراسان قطب تئاتر ایران است. ازاین جهت رونق و سطح نمایشنامه‌ها نشان از جامعه‌ایی پویا و خلاقی است که در این فضا در حال فعالیت هستند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان خراسان‌رضوی افزود: امیدوارم در بحث تئاتر که پیشانی هنر در خراسان است به اصل مسئله که تکامل و ابتکار است بپردازیم و دچار حواشی نشویم.

برگزاری بیست و هشتمین جشنواره تئاتر استانی خراسان رضوی

افشین تحفه‌گر در این نشست خبری بیان کرد: تعداد آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره 90 اثر بوده است که از بین این آثار 69 اثر از مشهد و 10 اثر از شهرستان‌ها بوده است. وی افزود: 58 اثر نمایشی برای بازبینی اعلام آمادگی کردند که در نهایت از بین آن‌ها 12 اثر به جشنواره راه پیدا کردند.

معاون هنری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد استان خراسان‌رضوی با اشاره به اینکه جشنواره تئاتر استانی ویترین تولیدات نمایشی در طول سال است گفت: جشنواره تئاتر استانی جای خودش را بین هنرمندان باز کرده است و خروجی این جشنواره راه‌یابی 2 اثر نمایشی به جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر خواهد بود که همین مسئله رقابت را بین هنرمندان جدی‌تر می‌کند.

تحفه‌گر در ادامه خاطرنشان کرد: ما در استان خراسان رضوی بعد از تهران تنها استانی هستیم که بین 12 تا 15 اثر باهم رقابت می‌کنند، در سایر استان‌های کشور این رقم بین 5 تا 7 اثر نمایشی است. وی افزود: امسال در بیست و هشتمین جشنواره تئاتر استانی خراسان رضوی بیش از 300 هنرمند هنرنمایی می‌کنند که نشان از توانمندی‌های هنرمندان استان است.

معاون هنری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد استان خراسان‌رضوی با اشاره به اینکه خراسان رضوی بیشترین تعداد نمایش را در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر دارد گفت: در سال 95، 8 اثر نمایشی و در سال 96 ده اثر در جشنواره تئاتر فجر حضور داشتند. وی اضافه کرد: خراسان پرمخاطب‌ترین استان کشور در حوزه تئاتر است و هم‌اکنون بین 14 تا 16 اجرا به صورت همزمان در مشهد روی صحنه است.

تحفه‌گر در پایان با اشاره به اینکه در جشنواره امسال از شهرستان‌ها خراسان رضوی فقط 3 اثر حضور دارند، گفت: نقطه ضعف استان خراسان رضوی در حوزه تئاتر بحث شهرستان‌ها است که باید به عنوان یک آسیب به آن بپردازیم و برنامه‌ ویژه‌ایی را برای شهرستان‌ها ارائه کنیم.

بازبینی آثار نمایشی

آرش خیرآبادی رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان خراسان رضوی درباره روند شکل‌گیری جلسات شورای سیاست‌‌گذاری تئاتر بیان کرد: شورایی تحت عنوان «شورای سیاست‌گذاری بیست‌وهشتمین جشنواره تاتر استانی» شکل گرفت.

وی افزود: بازبینی آثار ارسالی از ابتدای مرداد امسال به‌مدت 2 هفته صورت پذیرفت، و 90 اثر از شهرستان‌ها و مشهد بازبینی شد و بعضی از آن ها از گردونه جشنواره خارج شدند، در نهایت 64 اثربه مرحله بازبینی رسید و از این تعداد 24 اثر مربوط به شهرستان‌ها و مابقی متعلق به مشهد بودند.در جدول بازبینی به‌صورت نهایی 44 اثر رسید و در نهایت 12 نمایش به تاتر جشنواره استانی راه پیدا کردند.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان خراسان رضوی درباره حضور تئاتر شهرستان‌ها در این جشنواره گفت: از شهرستان‌های تربت‌حیریه، قوچان،کاشمر نزدیک به 70 بازیگر شرکت کردند. این جشنواره با محوریت مدیریت آموزشی است، با توجه به سیاست‌های بازبینی نگاهی ترحم آمیز و به اصطلاح متفاوت به شهرستان ها نداشتیم و با سختگیری بازبینی کردیم و معیارمان این است که تاتر شهرستان‌ها باید در پایه قوی باشند.

انتهای خبر/مرجان فرهمند

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *