تلاش برای کنترل تورم و ثبات در بازار

رسولیان: در رفع مشکلات پدیده، اولویت مردم هستند

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی خراسان رضوی گفت: جهت‌گیری هدف‌مند دولت در راستای انجام این جهت‌گیری اولین اقدام کاهش تورم بوده و ثبات قیمت‌ها و تثبیت بازار از دیگر فعالیت‌های دولت است و نیز کاهش نرخ بیکاری و افزایش اشتغال از دیگر برنامه‌های جهت‌گیری و سیاست‌گذاری‌های دولت  بوده که در خراسان رضوی نیز انجام گرفته است و پیگیری می شود.

به گزارش صبح امروز، قربان میرزایی روز شنبه در نشست خبری به مناسبت هفته دولت که در دفتر روزنامه خراسان برگزار شد، افزود:   اقتصاد  این استان با توجه به مختصات جغرافیایی و جمعیتی و نیز شرایط زائرپذیری بر سه پایه کشاورزی، صنعت‌و معدن و گردشگری استوار است.

وی تصریح کرد: خراسان رضوی با توجه به مختصات جغرافیایی خود و ۸۳۰کیلومتر مرز مشترک با افغانستان و پاکستان و هم‌چنین ظرفیت پذیرش سالانه ۳۰ میلیون زائر از ظرفیت‌های بالایی برخوردار است که برای بهره‌برداری از این ظرفیت‌ها فعالیت‌هایی در دست اقدام است.

میرزایی ادامه داد: در دولت یازدهم در حوزه اشتغال مشکلاتی داشتیم که دولت این حوزه را محور اصلی کار خود قرار داد و اقدامات متنوع و متعدد خوبی را به انجام رساند که نتیجه این اقدامات ایجاد ۱۰۰هزار شغل در سطح استان در سال ۹۵ و نیز افزایش این عدد به رقم۱۲۴ هزاری در سال ۹۶ توانستیم درصد ۱۶ از اشتغال کل کشور را به خراسان اختصاص دهیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی خراسان رضوی گفت: ما باید به سمت توسعه متوازن حرکت کرده و در همین راستا هفت برنامه راه‌بردی از جانب استاندار ابلاغ شده که تداوم تولید و اشتغال و معیشت با رویکرد اقتصاد مقاومتی که به حوزه ما مرتبط می‌شود.

رشد صادرات

میرزایی رخدادهای اقتصادی چهار ماهه اول امسال را این‌گونه تشریح کرد: ۸۴۹هزار تن صادرات داشته که ارزش ریالی این صادرات بالغ بر ۷۲۱ میلیون دلار می‌باشد این در صورتی است کا نتایج در مقایسه با سال قبل از نظر ارزی ۱۹درصد و از لحاظ ارزشی ۲۹درصد رشد داشته است.

وی با توجه به اتفاقات اخیر در حوزه بازار در خصوص واردات امسال بیان کرد: در چهار ماهه اول امسال ۱۱۴ هزار تن به ارزش ۱۳۳ میلیون دلار واردات داشته که نسبت به دوره مشابه سال قبل از لحاظ وزنی ۱۱ درصد و از لحاظ ارزشی ۱۲ درصد رشد داشتیم.

قربانی درباره آمار واردات و صادرات در چهار ماهه اول امسال توضیح داد: تراز بازرگانی امسال ما با ۵۸۸ میلیون دلار ارزش ارزی مثبت بوده و نشان‌گر این است که استان در وضعیت خوبی قرار دارد اما این بدین معنا نیست که ما مشکلی نداریم بلکه یعنی ما درصدد رفع مشکلات هستیم.

وی آمار  صادرات غیر نفتی استان را در چهار ماهه اول امسال در حوزه بازارچه‌های استان ۱۸۱ هزار تن دانست و گفت: ارزش ارزی این صادرات ۱۰۰ میلیون دلار بوده که در مقایسه با سال قبل ۸۱درصد رشد داشته است که تنها در مرز دوغارون ۹۰ میلیون دلار صادرات با رشد ۱۰۷ درصدی داشتیم.

 وضعیت اشتغال در بهار 

میرزایی افزود:وضعیت اشتغال  در فصل بهار ۹۷ نرخ بیکاری ۱۰.۷درصدی را داریم که نسبت به سال قبل ۳.۶ درصد بهتر شده بدین معنا که در بهار ۹۶ نرخ بیکاری ۱۴.۳ درصد بوده است.

وی اظهار داشت: در حوره اشتغال دولت برنامه و تسهیلات ویژه‌ای درجهت رفع این مشکل دارد که اصل هدف‌گیری در حهت اشتغال در حاشیه‌های شهر و مناطق روستایی و عشایر نشینی و کم برخوردار بوده که تا الان بیش از ۲۸ هزار شغل ایجاد شده است.

میرزایی تشریح کرد:  در حوزه دستگاه‌های حمایتی کمیته و بهزیستی نیز یک هزار و ۳۳۳ شغل ایجاد کرده و مشاغل خانگی ۶۴هزار میلیارد تومان  هم از طریق بانک‌ها در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: به عنوان یک استان پیشتاز در حوزه اقتصاد مقاومتی و تولید داخلی است و از لحاظ بخش‌های خصوصی فعال جزو بهترین استان‌ها هستیم  که ۹۰ درصد از اقتصاد در دست بخش خصوصی است و کمترین دخالت دولت در این زمینه را داریم.

میرزایی گزارش داد: در چهار ماهه اول امسال ۳۲۵ سرمایه‌گذاری با ۱۰ هزار و ۶۹۷میلیارد تومان بین دو هزار و ۷۶ نفر در استان انجام شده است.

میرزایی با اشاره 125فقره سرمایه گذاری در چهار ماه امسال عنوان کرد: بیش از ۹ درصد در اشتغال و ۷ درصد در سرمایه گذاری پروانه صادر کرده ایم.به عنوان مثال در صنعت فرش ماشینی ۵ درصد افزایش و در کاغذ ۱۱۰ درصد افزایش داشته ایم. همچنین ۹درصد در روغن نباتی و ۱۰۰ درصد در تولید رب گوجه فرهنگی افزایش تولید داشته ایم.

افزایش تولیدات داخلی

وی افزود: در حال حاضر در بحث فولاد ۴۴ درصد، کاشی و سرامیک ۸ درصد و فولاد خام ۶۳ درصد افزایش تولید داشته ایم و در ظروف چینی ۱۲ هزار و ۸۸ تن تولید داشته ایم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه یکی از هدف‌گذاری‌های استان جهت‌گیری در طرح‌های ملی است بیان کرد: در تولید خودرو و قطعات خودرویی تبدیل به یک قطب شده ایم.در حال حاضر ۳۲۰ واحد تولیدی قطعات خودرویی در استان فعال است و امیدواریم بتوانیم تا پایان سال خط تولید خودروی هیدروبیدی را نیز راه اندازی کنیم.

وی یادآور شد: با توجه به سیاست ابلاغی مقام معظم رهبری در جلوگیری از خام فروشی معادن، از سال 97 اقدامات خوبی در سنگان و خواف صورت گرفته‌است که در بحث ذخائر معدنی، سنگ آهن خواف 1/2دهم میلیارد تن ذخیره قطعی شده و ۵۰ شرکت در حال استخراج و بهره برداری هستند.

میرزایی افزود: 14 شرکت فولادی مجوز دریافت کرده اند و پیش بینی استان تا افق ۱۴۰۴ تولید ۱۰ میلیون تن فولاد خام است که هفت میلیون تن کنستانتره در حال حاضر تولید شده که تا پایان سال به ۱۳۳ میلیون تن می رسد ضمن اینکه تولید فولاد در سال جاری یک میلیون و ۲۶۰ هزار تن است که امیدواریم به ۱۰ میلیون تن تا سال ۱۴۰۴ برسد.

وی با بیان اینکه قطب بزرگی از تولید فولاد کشور در منطقه سنگان ایجاد شده و این صنعت توانسته ۷ هزار شغل مستقیم و در مجموع27 هزار شغل مستقیم و غیر مستقیم ایجاد کند گفت: در چهارماه سال جاری  هشت واحد تبدیل صنایع کشاورزی ایجادشده است چرا که در حوزه کشاورزی و تولید آنچه پیگیرایجاد زنجیره تولید هستیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خراسان رضوی اظهارداشت: از سال 93 در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی ۲۶۹میلیارد تومان تسهیلات به منظور بازسازی و نوسازی دستگاه ها داده شده و به سمت ارتقای دستگاه‌ها و صنعتی‌شدن بحث کشاورزی پیش رفته‌ایم.

 کاهش آب در مصارف کشاورزی

میرزایی عنوان کرد: در حال حاضر یک میلیون و ۳۷ هزار هکتار اراضی زیر کشت استان است که20 هکتار از اراضی استان به سیستم آبیاری مجهز است و ۹۰ میلیون متر مکعب صرفه جویی آبی داشته ایم و همچنین با نصب کنتور هوشمند،استخر صرفه جویی آب و دیگر تجهیزات صنعتی توانسته ایم ۳۵۰ میلیون متر مکعب در حوزه کشاورزی استان صرفه جویی داشته باشیم.

 خراسان در اعطای تسهیلات نیز پیش‌رو است

وی گفت: خراسان رضوی در بحث تسهیلات بانکی چند پله در کشور صعود کرده است.بطوری‌که تا پایان تیرماه ۷۲ هزار و ۳۳۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی استان به بخش های مختلف اعطا شده است. که از این بین 24 هزار و ۵۰۰ فقره تسهیلات ازدواج و ۳۳ هزار مورد تسهیلات اشتغال خانگی بوده است که در بحث تسهیلات ارزان قیمت ۶۱۰میلیارد تومان سهم استان بوده که ۵۰ درصد ابلاغ و ۱۴۰ میلیارد تومان پرداخت شده است و۴ هزار نفر اشتغال زایی در این راستا داشته ایم.

میرزایی با اشاره به پیش‌رو بودن استان خراسان رضوی در بحث سرمایه گذاری خارجی عنوان کرد: با توجه به افق ۱۴۰۴، اقتصاد مقاومتی و با استفاده از سهم آمایش استان باید یک سند راهبردی، طراحی و اجرا کنیم ما فرصت‌های سرمایه‌گذاری زیادی داریم اما بسته سرمایه گذاری نداریم.

وی افزود: امسال ۱۹ طرح سرمایه گذاری داشتیم که ۷۶ میلیون دلار اجرا شده است.با توجه به تحریم ها استان پیشرو است و در سرمایه گذاری خارجی رتبه اول کشور را خراسان رضوی در اختیار دارد.ضمن اینکه ۱۱۱ پروژه اقتصادی منعقد شده و در حال پیگیری است.

میرزایی خاطرنشان کرد: در خرید تضمینی نیز استان پیشرو بوده و ۶۵ میلیون تن زعفران خرید تضمینی داشتیم و ۳۴۰ هزار تن خریدگندم، همچنین ستاد تنظیم بازار تشکیل شده است بازرسی ها نیز با توجه به اجناس احتکار شده و قاچاق کالا ادامه دارد و در طول سال 135هزار و 564 مورد بازرسی انجام شده که 8هزار و 200پرونده تخلف به مراجع ذی ربط ارجاع داده شده است.

در پدیده مردم اولویت هستند

در ادامه این نشست، مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی آخرین تحولات شرکت پدیده گفت: پدیده مسیر سخت و دشواری را طی می کند تلاش های زیادی از طریق نمایندگان مجلس صورت گرفته تا بتوانیم مجوزهای لازم را دریافت کنیم. در بحث پدیده در مرحله اول، اولویت مردم هستند. ما پیگیر مشکلات هستیم تا مردم به خواسته هایشان برسند.

علی رسولیان افزود: مردم دنبال سهام‌گردی هستند تا قیمت سهام به نسبت به گذشته افزایش پیدا کند. در حال حاضر هایپرمارکت پدیده فعال است و پروژه کیش نیز شروع به کار کرده و مسیر بورس نیز دارد مراحل خود را طی می کند.

وی تصریح کرد: بحث پدیده در ستاد تدبیر استان در حال پیگیری است و مسئله پدیده تنها مربوط به استانداری نیست بلکه همه دستگاه ها و مسئولین ستاد تدبیردر بهبود شرایط پدیده دخیل هستند ضمن اینکه دستگاه های دولتی بعد از اینکه منافع مردم پرداخت شود مبالغ خود را دریافت می‌کنند.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی اضافه کرد: خراسان رضوی در بحث موسسات مالیاتی مشکلات زیادی داشته است، ۹۷۵ هزار سپرده مردمی با توجه به موضوعات امنیتی که وجود داشت در حال پیگیری است و بیشتر سپرده گذاران به پول‌هایشان رسیده اند.

انتهای خبر/عاطفه خوافیان

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *