یک مجموعه تاریخی در تایباد مرمت شد

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تایباد گفت: از محل اعتبارات تملک داراییهای خراسان رضوی با هزینه 200 میلیون ریال مجموعه تاریخی عباس آباد در این شهرستان مرمت شد.

عبدالرحیم تاج محمدی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بامسازی، مرمت، تعویض ناودانها، اصلاح و هدایت مسیر آبهای سطحی را اقدامات صورت گرفته و خاکبرداری اتاقها، فضاهای سکونتگاهی، اتاقهای داخلی، ایوانها و آجر فرش این بنای تاریخی را از برنامه های آتی مرمت این بنای تاریخی ذکر کرد.
مجموعه تاریخی عباس آباد شامل رباط، قلعه و محوطه تارخی مربوط به اواخر دوره تیموری و اوایل دوره صفوی است. این اثر تاریخی شهریور 1378 با شماره دو هزار و 386 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تایباد در ادامه همچنین از آغاز مرمت سردر مزار شاهزاده قاسم انوار در شهر مشهدریزه خبر داد و گفت: مرمت ترکهای موجود در دیواره ها و سقف، پی بندی، پوشش سنتی بنا و بامسازی از اقدامات مرمتی این بنای تاریخی با اعتبار 140 میلیون ریال است.
وی افزود: مسجدجامع محسن آباد، مزار خواجه عبدالخالق در شهر کاریز، حسینیه تایباد و قلعه تاریخی کرات دیگر بناهای تاریخی نیازمند مرمت در تایباد هستند. حفاظت، نگهداری و مرمت اضطراری بناهای تاریخی تایباد سالانه 15 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.
تاج محمدی ادامه داد: امسال از محل اعتبارات تملک داراییها سه میلیارد ریال به میراث فرهنگی تایباد اختصاص یافت که نسبت به پارسال 10 درصد کمتر است.
وی همچنین به شناسایی 25 اثر تاریخی در بخشهای مرکزی و میان ولایت اشاره و بیان کرد: اطلاعات این آثار پس از تایید کمیته ثبت استانی به منظور ثبت در فهرست آثار ملی به کمیته ثبت کشوری سازمان میراث فرهنگی ارسال می شود.
95 اثر تاریخی در تایباد شناسایی و 45 اثر از این تعداد در فهرست آثار ملی ثبت شده اند. تایباد در فاصله 225 کیلومتری جنوب شرقی مشهد قرار دارد.
انتهای خبر/

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *