کلاهبرداری اینترنتی از شهروندان مشهدی/فریب دوره‌های مجازی را نخورید/عامل برداشت غیرقانونی از حساب‌های دولتی در مشهد شناسایی شد

کلاهبرداری اینترنتی از شهروندان مشهدی

فرادی سودجو با انتشار آگهی‌های جعلی از ده‌ها شهروند مشهدی کلاهبرداری کردند.

در پى اعلام اخباری از سوی چند نفر از شهروندان مشهدی مبنی بر کلاهبرداری اینترنتی، گروهی از مأموران اداره فضای مجازی پلیس‌فتای خراسان‌رضوی برای بررسی موضوع و شناسایی عوامل اصلی این پرونده‌ها وارد عمل شدند.

ضابطان قضایی در بررسی اظهارات مال‌باختگان به اطلاعاتی دست یافتند که نشان می‌داد شاکیان‌ از طریق آگهی‌های فریبنده با محتوای آموزش از راه دور و آموزش مجازى مواجه شده‌اند و برای اطلاع از این آموزش‌ها با عامل انتشار‌دهنده این تبلیغات ارتباط گرفته‌اند.

متهمان پس از ارتباط اولیه با طعمه‌های خود به شیوه مکارانه‌ای آن‌ها را فریب داده و مبالغی را در قالب هزینه برگزاری کلاس و دوره‌های آموزشی دریافت کرده‌اند. مال‌باختگان پس از واریز هزینه جلسات که مبالغ چشمگیری بوده است، منتظر زمان برگزاری کلاس نشسته‌اند اما هنگامی که به نشانی داده شده مراجعه کرده‌اند، متوجه می‌شوند که مؤسسه معرفی شده در این آگهی‌ها جعلی بوده و اصلا وجود خارجی نداشته است.

مأموران اداره فضای مجازی پلیس‌فتای خراسان‌رضوی پس از کسب این اطلاعات به رصد شماره حساب‌هایی که مال‌باختگان مبالغی را به آن واریز کرده بودند، پرداختند که خوشبختانه موفق به شناسایی عوامل اصلی این کلاهبرداری‌ها در مشهد شدند.

جلب متهمان این پرونده‌ها در دستور کار پلیس‌فتای خراسان‌رضوی قرار گرفت. در تحقیقات بعدی مأموران، مشخص شد عوامل و گردانندگان این کلاهبرداری‌های سریالی متهمان واحدی هستند که در قالب یک باند فعالیت دارند.

فریب دوره‌های مجازی را نخورید

رئیس اداره تشخیص و پیشگیرى از جرائم پلیس‌فتای خراسان‌رضوى در تشریح دیگر ابعاد این پرونده گفت: در تحقیقات کارشناسان ما درباره این پرونده‌ها اطلاعاتی به دست آمده است که نشان می‌دهد متهمان با درج آگهى‌های جعلى با عناوینى همچون آموزش از‌راه‌دور و برگزارى دوره‌هاى آموزش مجازى برخى دروس و حرفه‌هاى مهم، با سوء‌استفاده از نام برخی آموزشگاه‌ها و مؤسسات مجاز، به فریب شهروندان اقدام و آنان را متقاعد به واریز وجه، تحت عنوان هزینه پیش‌پرداخت ثبت‌نام کلاس آموزشی کرده‌اند.

سرهنگ دوم سید‌على جوادى افزود: متهمان پس از عملی‌شدن نقشه‌شان آگهى‌هاى خود را حذف کرده و دیگر پاسخ‌گوی شهروندان نبوده‌اند.

وی در توصیه به شهروندان مشهدی درباره واریز هرگونه وجه به حساب افراد ناشناس، هشدار داد که امروز در برخى موارد مشابه شاهد هستیم که شهروندان پس از اینکه مورد کلاهبردارى قرار می‌گیرند به دلیل کم‌بودن ارزش وجه کلاهبردارى و نداشتن زمان، حاضر به شکایت از متهمان نیستند که همین موضوع متهمان را جری می‌کند. متأسفانه متهمان این‌گونه پرونده‌ها با استفاده از شگرد کلاهبردارى با مبالغ پایین، از تعدادزیادی قربانی، مرتکب کلاهبرداری هنگفتی می‌شوند که پیگیری این موضوع می‌تواند کمک شایانی در شناسایی و دستگیری این افراد باشد.

جوادی تأکید کرد: سودجویان و کلاهبرداران فضاى سایبری آگاه باشند که پلیس‌فتا برای برقرارى امنیت در فضاى سایبری به‌صورت شبانه‌روزى به رصد و پایش شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی می‌پردازد ودراین‌باره نیز در عملیات‌هایی برای شناسایى مجرمان پیش‌قدم شده است که مطابق قانون جرائم رایانه‌اى آنان را به دست قانون خواهد سپرد.

رئیس اداره تشخیص و پیشگیرى از جرائم پلیس‌فتای خراسان‌رضوی ادامه داد: کاربران فضاى سایبرى باید قبل از واریز هرگونه وجهى به حساب افراد یا شرکت‌هاى ناشناس در فضاى سایبری از اصالت سایت یا آگهى مورد نظر و مجوزهاى آن اطمینان حاصل کنند و با برقرارى ارتباط و مراجعه به مکان مورد نظر از موقعیت جغرافیایى محل ارائه خدمات نیز مطلع گردند تا بدین‌‌وسیله در دام کلاهبرداران فضاى سایبرى نیفتند.

عامل برداشت غیرقانونی از حساب‌های دولتی در مشهد شناسایی شد

معاون سیاسی، امنیتی دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی گفت: عامل برداشت غیر قانونی از تعدادی حسابهای دولتی در مشهد شناسایی شد.

قاضی حسن حیدری افزود: کارمند یکی از بانک های مشهد که پنجشنبه هفته گذشته مبادرت به برداشت غیر قانونی از تعدادی حساب دولتی نموده بود با درایت مسئولین بانک مربوطه شناسایی و وجوه مزبور به حساب های ذیربط برگشت داده شد.

وی اظهار داشت: این فرد با وجوه برداشت شده مبادرت به خرید تعدادی سکه، خرید اینترنتی سهام یکی دیگر از بانک ها و نیز انتقال مبالغی به تعدادی حساب شخصی کرده بود.تحقیقات در این زمینه ادامه دارد.

باند سرقت و خرده فروشی مواد مخدر در مشهد متلاشی شد

فرمانده انتظامی مشهد گفت: گردانندگان باند سرقت و خرده فروشی مواد مخدر در مشهد شناسایی و دستگیر شدند.

سرهنگ اکبر آقابیگی افزود: با ردزنی های پلیس پاتوق این افراد در بلوار شاهد در منطقه قاسم آباد مشهد شناسایی شد.

وی بیان کرد: در بازرسی از پاتوق متهمان 9 مرد و 2 زن دستگیر شدند.

سرهنگ آقابیگی ادامه داد: از متهمان 36 گرم مواد مخدر صنعتی، مقادیری لوازم سرقتی موتورسیکلت و خودرو و 11 دستگاه گوشی تلفن همراه مسروقه کشف شد.تحقیقات از متهمان ادامه دارد.

تصادف یک اتوبوس در کیلومتر ده جاده نیشابور

یک اتوبوس در محور مشهد نیشابور دچار سانحه شد؛ این تصادف تلفات جانی نداشت.

مهدی سلیمان مدیر روابط عمومی آتش نشانی شهرستان نیشابور درباره این سانحه توضیح داد: این سانحه هیج تلفات جانی نداشته و فقط جراحت های سطحی برای مسافران به وجود آمده است.

وی اظهار کرد: اتوبوس حامل زائران حرم امام رضا (ع) بوده و مبدا آن ارومیه و مقصدش مشهد بود. این سانحه در ساعت ۷ صبح از جاده خارج و با تیر برق برخورد می‌کند.

سلیمان گفت: علت سانحه در دست بررسی پلیس است اما آنچه که از سوی مردم گزارش شده، خواب آلودگی راننده است.

انتهاب خبر/

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *