نگاهی به مبانی حقوقی شکایت ایران از آمریکا در دادگاه لاهه

عضو هیات رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با بیان اینکه ایران بر پایه قرارداد الجزایر در لاهه طرح شکایت خود را مطرح کرده است، گفت: طبق این قرارداد آمریکا اجازه دخالت در امورحقوقی ایران را ندارد.

جلیل رحیمی جهان‌آبادی در خصوص نامه رسمی رئیس دادگاه دادگستری لاهه به وزیر خارجه آمریکا در پی شکایت جمهوری اسلامی ایران از آمریکا به دلیل اعمال تحریم‌های یک جانبه گرایانه، گفت: احراض موارد نقض معاهدات بین المللی و حقوق بین الملل در روابط میان دولت‌ها یکی از وظایف دیوان بین‌المللی دادگستری (لاهه) است.

نماینده مردم تربت جام، تایباد و باخرز در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: بعد از حوادث مربوط به سفارت ایالات متحده و عقد عهدنامه الجزایر بین ایران و آمریکا وظایفی برای این کشور درنظر گرفته شد، البته در توافقنامه برجام هم تعهداتی بین دو دولت ایجاد شد بنابراین جمهوری اسلامی از امکان طرح دعوا و بیان اختلافات در دادگاه لاهه برخوردار است.

وی افزود: در حقیقت در سال‌ها گذشته قراردادی بسته شده که به موجب آن آمریکا نباید در حقوق ایران دخالت کنند و به ما آسیب بزند، بنابر این قرارداد طرح شکایت از آمریکا در دادگاه لاهه صورت گرفته است. طرح موضوع از سوی جمهوری اسلامی هم نشان دهنده اعتماد جمهوری اسلامی به نهادهای بین المللی و احترام به قوانین بین المللی است.

رحیمی جهان‌آبادی معتقد است: جمهوری اسلامی به تمامی قراردادهای و معاهدات بین‌المللی خود پایبند بوده و هیچ اصول قانونی و حقوقی را زیر پا نگذاشته است بنابراین در شرایط فعلی هم حق قانونی خود را طلب کرده و ورود دادگاه لاهه و رسیدگی به طرح دعوا این موضوع را ثابت می‌کند.

عضو هیات رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: با این اوصاف می‌توان اذعان کرد که بر اساس عهدنامه الجزایر و برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، رفتار آمریکایی ها به نوعی نقض آشکار حقوق بین الملل محسوب می شود.

به گزارش خبرگزراری خانه‌ملت؛ بدنبال شکایت دولت جمهوری اسلامی ایران علیه دولت آمریکا، رییس دیوان بین المللی دادگستری لاهه طی نامه‌ای رسمی خطاب به پمپئو وزیر خارجه آمریکا، به دولت آن کشور هشدار داد که کاخ سفید باید از هرگونه اقدام جدید اجتناب کند و طوری رفتار کند که آثار تصمیمات آتی دیوان در مورد درخواست‌های ایران را خدشه دار نکند.

اعراب درگیری با ایران را به نفع خود نمی‌دانند

عضو هیأت رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس معتقد است تلاش آمریکا برای ایجاد ائتلاف امنیتی و سیاسی با برخی کشورهای عربی علیه ایران را بی نتیجه دانست.

جلیل رحیمی جهان‌آبادی با اشاره به تلاش آمریکا برای ایجاد ائتلاف امنیتی و سیاسی با کشورهای عربی هم‌پیمان برای جلوگیری از نفوذ ایران در منطقه، گفت: آمریکایی ها همواره به دنبال این بوده اند که اعراب را به لحاظ سیاسی و نظامی با هم متحد کرده و جلوی نفوذ ایران را بگیرند.

نماینده مردم تربت جام، تایباد و باخرز در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس یادآور شد: آمریکایی ها طی 40 سال همین سیاست را داشتند و در همین راستا در برهه ای سپر دفاع جزیره و و در زمان دیگر شورای همکاری خلیج فارس را ایجاد کردند.

وی در ادامه تأکید کرد: البته این اقدام ترامپ چندان به مذاق کشورهای عربی خوش نمی آید چرا که آنها به اندازه کافی درگیری داخلی دارند و درگیری با ایران به نفع آنها نیست.

رحیمی جهان آبادی ادامه داد: اعراب می دانند در نهایت روزی ترامپ خواهد رفت و این ایران است که همسایه آنها می ماند و درباره بسیاری از مسائل به خصوص در مباحث تجاری و نفتی باید با ایران هماهنگ باشند.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی در پایان درباره نظر کشورهای مختلف عربی درباره حضور در ائتلاف سیاسی و امنیتی با آمریکا خاطرنشان کرد: برخی کشورهای عربی همچون کویت، عربستان و اردن در تمامی مسائل متحد و هم پیمان آمریکا هستند اما برخی دیگر همچون عمان و قطر صرفا در برخی مسائل نظر مشترک دارند و به لحاظ استراتژیک تصمیمات آمریکا را بر نمی تابند از این رو ائتلاف سیاسی و امنیتی مد نظر واشنگتن با شکست مواجه خواهد شد.

به گزارش خانه ملت، مقام های آمریکایی و کشورهای عربی گفته اند دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده در پی ایجاد ائتلافی امنیتی و سیاسی با کشورهای عربی هم پیمان است تا جلوی نفوذ ایران در منطقه را بگیرد. این کشورها شامل 6 کشور عربی حوزه خلیج فارس یعنی عربستان، امارات، قطر، بحرین، عمان، کویت و کشورهای اردن و مصر هستند.

انتهای خبر/

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *