محیط‌بان، حافظ حقوق نسل‌های آینده

رئیس سازمان محیط زیست کشور گفت: محیط‌بانان و سازمان محیط زیست وظیفه حفظ حقوق نسل‌های بعد را دارند که هیچ وزارت خانه ای عهده دار این مسئولیت نیست. متاسفانه در حال حاضر با سیاست‌های مصرفی کشور داریم تلاش خود را می‌کنیم که منابع را در نسل خودمان به پایان برسانیم اما باید توجه کنیم که یکی از اساسی ترین حقوق نسل‌های بعد، حفظ منابع ژنتیکی، اعم از گیاهی و جانوری است.

عیسی کلانتری روز سه‌شنبه در همایش روز ملی محیط‌بان که در هتل پارس مشهد برگزار شد افزود: در سازمان محیط زیست هفت هزار پرسنل داریم که نیمی‌از این تعداد محیط‌بان‌ها هستند اما این مقدار نیمی‌از نیاز ما را تامین می‌کند به همین دلیل با مذاکراتی که انجام شده است قرار است سالی ۳۰۰تا ۴۰۰ نفر بر این تعداد افزوده شود.

ساختار پیچیده محیط زیست مشکل‌زا است

کلانتری ادامه داد: این حفاظت وظیفه سازمان محیط زیست است که 50 درصد آن محیط‌بانان هستند که وظیفه خود را به خوبی انجام داده‌اند، اما متاسفانه در 50 درصد باقی مشکلاتی ساختاری بسیاری داریم و امیدوارم با اصلاح ساختار مابقی نیروها نیز در سطح محیط‌بانان فعالیت داشته باشند. متاسفانه ساختار پیچیده باعث می‌شود تصمیم گیری‌ها بسیار کند باشد کما این که مجوز آزادسازی یک شاهین که درمان شده بود شش ماه زمان برد.

وی افزود: ما در گذشته یک دانشگاه محیط زیست داشتیم که حالا ما مصمم هستیم که آن را تبدیل به یک دانشگاه محیط‌بانی کنیم تا جایگزین نسل کنونی محیط‌بانان افراد تحصیل کرده و فارغ التحصیل متخصص این دانشگاه باشند. دیگر نباید محیط‌بانان جدید مشکلاتی که نیروهای کنونی دارند را تجربه کنند و با آموزش‌های تخصصی این اتفاق رخ خواهد داد.

کلانتری تاکید کرد: اینکه هر کشوری موظف است ۱۷ درصد از محدوده سرزمین خود را دست نخورده نگه دارد، به دلیل حفظ همین منابع ژنتیکی است و در کشور شما محیط‌بانان مسئولیت حفظ این منابع ژنتیکی را بر عهده دارید.

سازمان محیط زیست را محیط ایست تلقی می‌کنند

وی ادامه داد: ساختار پیچیده سازمان محیط زیست موجب شد بیش از ۱۲ سال ارزیابی طرح‌های محیط زیستی به طول بیانجامد و سازمان محیط زیست، محیط ایست تلقی شود.در کشوری که میلیون‌ها فارغ التحصیل بیکار در آن وجود دارد، بیش از ۲۶۰ پروژه توسعه با بیش از ۳۰ میلیارد دلار سرمایه ارزی و ۶۵ میلیارد تومان سرمایه ریالی طی ۳تا ۱۴ سال در سازمان گیر کرده بود چراکه بخش عمده نارسایی‌ها به تمرکز بیش از حد سازمان باز می‌گشت. سازمان محیط زیست یکی از ضعیف ترین سازمان‌ها از نظر بودجه بود و توسعه کشور در مقابل محیط زیست دیده می‌شد در حالی که این دو مکمل همدیگر هستند.

رئیس سازمان محیط زیست کشور ابراز کرد: هدف سازمان محیط زیست، توسعه رفاه و حفظ منابع کشور است پس ما نباید نسبت به سرنوشت کشور بی تفاوت باشیم. اگر امروز در کشور شاهد بیکاری و وضعیت اقتصادی نا مناسب هستیم، بخشی از آن وظایف ما بوده است. مطابق قانون هیچ طرحی در مدت بیشتر از ۶۰ روز اجازه توقف در سازمان را ندارد و من این عدد را به ۴۵ روز می‌رسانم تا پاسخگویی به مردم درست انجام شود. ما یک اهدافی را دنبال می‌کنیم که در راس آن حفظ منابع تجدید پذیر کشور و خشک کردن ریشه آلودگی محیط زیست است.

وی با تاکید بر ارزان اداره کردن کشور افزود: در آلمان برای تولید ۲۰۰ دلار یک متر مکعب آب مصرف می‌شود اما در ایران برای تولید چهار دلار یک متر مکعب آب مصرف می‌شود، این موارد هستند که ریشه محیط زیست را نابود می‌کنند و قطعا چنین کشوری مشکل محیط زیست دارد و فقیر خواهد ماند. روش ما در سازمان محیط زیست توسعه صحیح، حفظ منابع تجدید پذیر و حفظ منابع برای نسل‌های بعد است که بخشی از آن بر عهده محیط‌بانان است.

با 79 پرونده کارخانه فولاد و پتروشیمی مخالفت شده

معاون رئیس جمهور در خصوص صنایع آب‌بر در مناطق خشک گفت: امسال ۷۹ پرونده احداث کارخانه فولاد و پتروشیمی‌در خشک‌ترین مناطق کشور داشتیم که با همه آن‌ها مخالفت شد. هیچ طرحی درباره توسعه صنایع آب‌بر درون کشور را بررسی نمی‌کنیم. باید توجه کنیم که  الگو توسعه غلط، کشور را با مشکلات متعددی مواجه کرده است.

وی افزود: در هفته‌های آتی جلسه ای برای انتقال آب از دریای عمان به مشهد برگزار می‌شود که لیتری 50 تا 60 هزار تومان هزینه در بر خواهد داشت. این نشان از عملکرد ضعیف ما در مصرف منابع آب دارد که یکی از وظایف سازمان محیط زیست است. بخش عظیمی‌از مشکلات محیط زیست بخاطر عملکرد نامناسب خود این سازمان است.

کلانتری با اشاره به انتشار خبر مرگ هشت ببر در باغ وحش مشهد توسط خبرگزاری تسنیم گفت: انتشار این خبر کذب آن هم در نزدیکی روز ملی محیط‌بان برای خراب کردن و زیر سوال بردن این روز مطرح شد. باید توجه کنیم که عده ای قصد دشمنی با منافع ملی کشور را دارند.

دنیا با چالش محیط زیستی روبرو است

استاندار خراسان رضوی در ادامه این همایش گفت: امروزه دنیا با چالش‌های زیست محیطی از جمله گازهای گلخانه‌ای، افت آبخوان‌ها، نشست دشت‌ها، تولید پسماندهای خطرناک، کانون‌های فرسایش بادی داخلی و خارجی، فرسایش خاک و غیره دست به گریبان است.

علیرضا رشیدیان افزود: خراسان رضوی با بیش از 6 میلیون و 400 هزار نفر جمعیت با سهم 11 درصدی از صنعت، سهم 6 درصدی از ارزش افزوده کشور و سهم 13 درصدی تولیدات کشاورزی نیز دارای معضلات متعدد محیط زیستی است.

باید از محیط‌بانان قدردانی شود

وی با بیان اینکه محیط‌بانان به عنوان حافظان و مدافعان محیط زیست در راستای انجام وظایف متحمل زحمات فراوانی می‌شوند، افزود: باید از زحمات و تلاش‌های این قشر به نحو شایسته و بایسته قدردانی شود.

استاندار خراسان رضوی گفت: اغلب مسائل، مشکلات و تنگناهای زیست محیطی کنونی، محلی، منطقه ای و کشوری نیستند و می‌توان گفت هر مشکل محیط زیستی در هر اندازه ای باشد در داخل مرزهای قراردادی کشورها محصور نیست و فراتر از مرزهای یک کشور و حتی برای آیندگان باقی می‌ماند.

نظام اقتصادی عامل ناپایداری محیط زیست

وی با اشاره به اینکه متاسفانه نظام اقتصادی موجود در دنیا مسیری را طی می‌کند که از نظر محیط زیستی ناپایدار است، گفت: استفاده بیش از حد از طبیعت موجب شده اکنون بیش از 2.5 برابر ظرفیت تحمل کره خاکی از منابع آن استفاده شود.

رشیدیان بیان کرد: بشر در حال طی مسیری ناپایدار و تاریک به سمت آینده‌ای مبهم و خطرناک است و تنها راه برون رفت از این وضعیت، پایبندی به ابعاد سه گانه توسعه پایدار از جمله توجه به حفظ محیط زیست، رشد اقتصادی و تحقق عدالت پایدار است. در دنیای امروز همه تصمیمات در حوزه‌های مختلف بر محیط زیست موثر است و تصمیمات در هر حوزه آثار و نتایج قطعی بر محیط زیست دارد.

استاندار خراسان رضوی تاکید کرد: هرگونه توسعه اقتصادی و اجتماعی بدون رویکردهای زیست محیطی، حیات انسان را در حال و آینده با خطر جدی مواجه می‌کند. به منظور رفع مشکلات ناشی از تحولات توسعه باید تدوین برنامه‌های پاسداری از محیط زیست به صورت جدی مد نظر قرار گیرد زیرا تحقق توسعه در حوزه تولید و مصرف باید با بهره وری و صیانت از منابع طبیعی و محیط زیست صورت گیرد.

وی بیان کرد: برای رسیدن به توسعه پایدار باید به اقتصاد متکی به سوخت‌های فسیلی، استفاده بی حد از منابع و برداشت بی رویه از سفره‌های آب‌های زیرزمینی پایان داد.

کاهش 370 میلیون متر مکعبی برداشت آب در سال گذشته

وی با اشاره به ثبت سالانه بیش از یک میلیارد و 200 میلیون متر مکعب برداشت آب در این استان، افزود: با هماهنگی دستگاه‌های متولی پارسال این شاخص مدیریت و بیش از 370 میلیون مترمکعب کاهش یافت در حالی که میزان تولیدات کشاورزی و صنعتی کاهش نیافته است.

وی با بیان اینکه در خراسان رضوی برای استفاده از ظرفیت‌های تولید انرژی از باد و خاک طرحهای متعددی در دست اجراست، افزود: در سیاست‌های دولت دوازدهم تاکید فراوانی بر حفظ منابع طبیعی و محیط زیست شده که باید با اجرای برنامه‌های مختلف در این زمینه مفید و موثر عمل کرد.

مشکلات محیط‌بانان را در اولویت قرار دادیم

در ادامه این مراسم فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور گفت: در سال گذشته در جلسات مختلف بسیاری از مشکلات محیط‌بانان در اولویت قرار داده و پیگیری کردیم اما هنوز موارد زیاد از این دست مشکلاتباقی مانده که باید در جهت رفع آن‌ها اقدام کرد.

سرهنگ جمشید محبت‌خانی افزود: یکی از این مشکلات که خیلی مهم بود وسایل نقلیه مورد نیاز محیط‌بانان بوده که در این خصوص هماهنگی‌های لازم با وزارت دفاع صورت گرفته و به زودی حل خواهد شد. مورد بعد پرداختی‌های حقوق محیط‌بانان بود کهدر استان‌های مختلف متفاوت و ناهمگون صورت می‌گرفته که امیدوارم با همکاری برخی مدیران استان‌ها، وحدت رویه ایجاد شود و حقوق همه نیروهای کشور یکسان پرداخت شود.

بودجه یگان حفاظت مستقل می‌شود

محبت‌خانی ادامه داد: همچنین با تاکید مقام معظم رهبری و پی‌گیری مسئولین محترم از این پس یگان حفاظت این سازمان بودجه مستقلی خواهد داشت که این امر به مدیران استان‌ها ابلاغ شده است.

وی افزود: موضوع بعد بحث بیمه تکمیلی است برای پرداخت دیه محیط‌بانان است. این موضوع نیز حال پیگیری است تا محیط‌بانان مشکلی در خصوص تامین دیه برای استفاده از سلاح به عنوان آخرین راهکار نداشته باشند.

اختصاص سالانه 500 سرباز وظیفه به محیط‌بانی

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور در خصوص اخصاص سرباز وظیفه به محیط‌بانی گفت: با رایزنی‌های انجام شده با سردار کمالی سربازان وظیفه اختصاص یافته به محیط‌بانی از سالانه 140 نفر به 500 نفر افزایش یافت که البته قابل ذکر است که این 140 نفر نیز از سال 94 اختصاص نیافته بود.
انتهای خبر/رضا شجاع

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *