مترو و اتوبوس رایگان می شود

با تصویب شورای اسلامی شهر مشهد سرویس‌دهی اتوبوس و مترو در روز میلاد امام رضا(ع) رایگان خواهد بود.

یکی از مصوبات بیست‌ونهمین جلسه علنی پنجمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد که در تالارشهر برگزار شد، تصویب لایحه دو فوریتی شهرداری مشهد در خصوص سرویس‌دهی رایگان خطوط 1 و 2 قطارشهری مشهد و هم‌چنین خطوط اتوبوس‌رانی منتهی به حرم مطهر رضوی در روز میلاد امام رضا(ع) بود.

بر این اساس به شهرداری مشهد اجازه داده ‌شد به مناسبت میلاد امام رضا(ع) خدمات خود در حمل‌ونقل اتوبوس‌رانی منتهی به حرم مطهر رضوی و خطوط 1 و 2 قطارشهری در سال‌روز ولادت ایشان در روز سه‌شنبه 3 مردادماه به صورت رایگان ارائه کند.

وحید برکچی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار مشهد در این خصوص، اظهار کرد: با توجه به این‌که در بودجه سنواتی سازمان‌های اتوبوس‌رانی و قطارشهری موضوع رایگان کردن برای زمان‌های خاص پیش‌بینی نشده بود، این موضوع را به صورت دو فوریتی ارائه شد.

وی ادامه داد: بار مالی این اقدام تقریباً 200 میلیون تومان هزینه خواهد بود که 70 میلیون تومان آن مربوط به قطارشهری و 130 میلیون تومان آن مربوط به اتوبوس‌رانی خواهد بود و می‌توانیم آن را از منابع بودجه شهرداری تأمین کنیم.

محمدهادی مهدی‌نیا، عضو شورای اسلامی شهر مشهد با ارائه پیشنهادی در این خصوص، بیان کرد: با بررسی لوایح چند سال گذشته مشخص می‌شود همه ساله چنین لوایحی در مناسبت‌های مختلف مثل ولادت و شهادت امام رضا(ع)، 22 بهمن و… وجود داشته و در هر مورد نیز اثرات مالی آن در بودجه مطرح می‌شود، بر این اساس پیشنهاد می‌شود این موضوع از سال آینده در بودجه دیده شود.

احسان اصولی، رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، زیارت و گردشگری شورای اسلامی شهر مشهد در پرسشی در این خصوص، عنوان کرد: اعتبار این اقدام از کجا تامین خواهد شد؟

برکچی در پاسخ به این پرسش، گفت: با توجه به اینکه این در اعتبارات در بودجه سازمان اتوبوس‌رانی و قطارشهری پیش‌بینی نشده است و از محل اعتبارات تبصره 8 تأمین و در اختیار اتوبوس‌رانی و قطارشهری قرار خواهد گرفت.

، معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهردار مشهد در خصوص این لایحه، اظهار کرد: در حال حاضر 67 باجه شارژ کارت در مشهد داریم، همچنین 1000 دستگاه کارتخوان (POS) و 250 دستگاه cashless فعال است که مکانیزم ساده‌ای داشته و سواد آی.تی خاصی نمی‌خواهد. تا پایان شهریور ماه مراکز غیر باجه‌ای را تا 5000 عدد افزایش خواهیم داد، چراکه هم‌زمان تاکسی‌ها را هم به من کارت مجهز می‌کنیم.

وی ادامه داد: ضمن این‌که ما پرداخت تک سفر را جدا داریم و الزامی برای استفاده از من کارت نداریم.

آل‌شیخ با بیان این‌که «سیستم باجه‌ای سالانه 5 میلیارد تومان هزینه دارد»، بیان کرد: توصیه ما این است که مکانیزم‌ها از طریق باجه نباشد. در حال حاضر در کشور تولید بدنه کارت نداریم و این مواد وارداتی است. ما می‌توانیم قیمت کارت را افزایش نداده و حتی آن را رایگان در اختیار مردم قرار دهیم، اما در این صورت باید یک سرفصل یارانه به یارانه‌ها اضافه کنیم.

وی با اشاره به این‌که «هم‌اکنون عمر کارت‌ها نامحدود است»، افزود:در آینده و در لایحه کیف پول خرد عمر 5 ساله خبرای این کارت‌ها تعیین خواهد شد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهردار مشهد با تأکید بر این که «در حال افزایش زیر ساخت‌ها هستیم»، گفت: یکی از محدودیت‌هابی ما در این حوزه سقف شارژ کارت است، هم‌چنین توسعه دستگاه‌های پذیرنده در دستورکار است.

وی ادامه داد: در حال حاضر سیستم الیت به من کارت متصل است. همچنین 2000 تاکسی به من کارت و به زودی سایر تاکسی‌ها را نیز متصل خواهیم کرد. ورودی تمامی مراکز شهرداری با من کارت کار می‌کند؛ لذا در حال کار بر روی توسعه پذیرندگی من کارت هستیم.

در پایان ابتدا با رأی اعضای شورای شهر مشهد کلیات نظریه کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک مورد تصویب قرار گرفت. پس از آن در بررسی جزئیات با رأی اعضای ماده 1 این لایحه در زمینه دریافت بهای کامل تهیه و توزیع من کارت به تصویب رسید، اما ماده 2 این لایحه در زمینه دریافت 500 تومان به ازای هر شارژ در باجه‌ها رأی نیاورد. همچنین در حالی که تنها تبصره ماده 2 این لایحه برای تصویب مانده بود با اختلاف میان اعضا درخصوص روند تصویب این لایحه با امضای 5 نفر از اعضا بررسی مابقی این لایحه از دستورکار  خارج و به کمیسیون مشترک برنامه و بودجه و حمل‌ونقل و ترافیک ارجاع شد.

«من‌کارت» گران می‌شود

با تصویب شورای اسلامی شهر مشهد با توجه به افزایش نرخ ارز شهرداری مشهد می‌تواند مبلغ بهای تمام شده خرید، حمل و نقل، گمرك، چاپ، مالیات ارزش افزوده، صدور و توزیع کارت شهروندی را از مردم دریافت کند.

یکی از چالشی‌ترین لوایح مورد بررسی در  جلسه علنی دیروز شورای اسلامی شهر مشهد، لایحه تعیین قیمت کارت شهروندی، مشوق‌ها و بهاي خدمات شارژ بود. بر اساس این لایحه که تصویب تمامی مواد آن به علت اختلاف میان اعضا ناتمام ماند به شهرداري مشهد مقدس اجازه داده می شود، با توجه به ضرورت حفظ و حراست از کارت شهروندي توسط شهروندان، عدم امکان تأمین هزینه‌هاي جایگزین آن توسط شهرداري و با عنایت به افزایش نرخ ارز و بالارفتن هزینه خرید کارت شهروندي و سایر هزینه‌هاي مربوط، بهای تمام شده کامل را از شهروندان دریافت کند.

محمدحسین ودیعی، نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه، فناوری اطلاعاتو منابع انسانی در خصوص این لایحه، گفت: لایحه شهرداری مشهد در رابطه به بهای تمام شده من کارت بررسی شده و با توجه به موضوع‌هایی که صورت گرفت به شرح زیر در کمیسیون تصویب شد:«ماده واحده: به شهرداري مشهد مقدس اجازه داده می‌شود، با توجه به ضرورت حفظ و حراست از کارت شهروندي (من کارت، مشهدکارت و زائرکارت) وسط شهروندان، عدم امکان تامین هزینه‌هاي جایگزین آن توسط شهرداري و با عنایت به افزایش نرخ ارز و بالا رفتن هزینه خرید کارت شهروندي و سایر هزینه هاي مربوط، مطابق بندها و تبصره هاي زیر اقدام نماید:

1. مبلغ بهاي تمام شده کارت شهروندي، که شامل هزینه هاي خرید، حمل و نقل، گمرك، چاپ، مالیات ارزش افزوده، صدور و توزیع می‌باشد، در فروش تا سقف ضرایب ده هزار ریالی، قابل تعدیل است و مابه التفاوت مبالغ دریافتی می بایست براي توسعه شبکه تامین اعتبار (شارژ) و فروش آن هزینه شود.

2.با توجه به استقرار زیرساخت‌هاي تامین اعتبار (شارژ) الکترونیکی کارت شهروندي از جمله نرم افزار تلفن همراه، کیف پول مبتنی بر NFC، نصب پایانه‌هاي غیرنقدي(cashless) و پایانه‌هاي الکترونیکی فروشگاهی (pos) مستقر در عوامل فروش به شهرداری مشهد مقدس اجازه داده می‌شود، در راستاي تأمین هزینه‌هاي نگهداري باجه‌هاي کارت شهروندي، نسبت به دریافت مبلغ 200 تومان از هر تراکنش حضوري، بابت بهاي خدمات شارژ حضوري کارت شهروندي اقدام نماید.

تبصره: به منظور تشویق شهروندانی که براي شارژ کارت شهروندي از ابزارهاي الکترونیکی بدون دخالت عوامل انسانی (تلفن همراه، کیف پول الکترونیک، پایانه هاي غیرنقدي و پایانه هاي الکترونیکی) استفاده می‌کنند، تا شش ماه پس از اجراي این مصوبه، براي تراکنش‌های تا مبلغ 10هزار تومان، 2 درصد و براي تراکنش‌هاي بالاتر 10هزارتومان، 5 درصد اعتبار مازاد بر مبلغ پرداختی اعمال می‌شود.

3.اجرایی شدن این مصوبه منوط به اطلاع رسانی لازم به شهروندان از طریق شوراي اجتماعی محلات، تبلیغات شهري، توزیع بروشور، اعلام در شبکه هاي اجتماعی، اعلام در اتوبوس هاي شهري و سایر طرق مقتضی، در مدت یک ماه پس از ابلاغ قانونی آن می باشد».

شهناز رمارم، نایب رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک با اعلام نظریه کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک در خصوص این لایحه، بیان کرد: این لایحه در کمسیون حمل‌ونقل و ترافیک نیز مطرح شد و با توجه به دلایل مختلفی همچون نظر کارشناسان مواد 1 و 2 به تصویب نرسید.

وی ادامه داد: اگر ماده 1 این لایحه تصویب شود، قیمت من کارت دو برابر خواهد شد و اگر بخواهیم این مبلغ را از مردم دریافت کنیم باید آنالیز دقیقی انجام شود که این اقدام چه تأثیری بر میزان خرید و استفاده مردم از من کارت خواهد داشت.

رمارم تصریح کرد: همچنین بر اساس ماده 2 این لایحه در هر بار شارژ از باجه 500 تومان از مردم دریافت خواهد شد.  با توجه به اینکه اکثر افرادی که من کارت خود را از طریق باجه‌ها شارژ می‌کنند قشر کم درآمد جامعه هستند و ممکن است به دلیل ضعف مالی روزی تا دوسه بار من کارت خود را شارژ کنند این اقدام نوعی تنبیه این افراد خواهد بود.

در ادامه ودیعی در پاسخ به اظهارات رمارم، گفت: بر اساس مذاکراتی که سازمان فاوا داشتند، در حال حاضر تهیه کارت‌ها کار سختی شده است و باید بیش‌تر مراقبت کنند. بسیاری از مردم خود مراقبت نمی‌کنند شاید یک علت آن ارزان بودن کارت است، بنابراین من با حذف بند 1 مخالف هستم، اما با حذف بند 2 موافق هستم.

محمد حاجیان‌شهری، عضو شورای اسلامی شهر مشهد نیز در این‌باره، گفت: ما در شهر اطلاعات درستی از سواد آی‌.تی مردم نداریم و با این اقدام مردم جریمه هم می‌کنیم، شهرداری تاکنون چه اقدامی برای آموزش آی‌تی به شهروندان انجام داده است؟ بنابراین من موافق حذف بند 2 هستم.

رمضان‌علی فیضی، دیگر عضو شورای اسلامی شهر مشهد نیز ضمن مخالفت با افزایش قیمت کارت‌ها، با طرح سئوالی خواهان افزایش کارایی و تنوع استفاده از من کارت شد.

انتهای خبر/

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *