فرهنگ غلط «پشت میز نشینی»

مديرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعي استان خراسان رضوي گفت: گمان داریم که فرزندانمان پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه حتما باید پشت میز و اداره و در جایی کار کنند که به آن‌ها مزد دهند و از کسی دستور بگیرند، بنابراین بایستی این فرهنگ غلط در جامعه اصلاح شود.

به گزارش ایسنا، محمد سنجری روز شنبه در آیین افتتاحیه اولین باشگاه کارآفرینی، کارآفرینان جوان خراسان رضوی در محل سالن اجتماعات تلاش مجموعه فرهنگی ورزشی کارگران، اظهار کرد: این باشگاه با محوریت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزارت آموزش و پرورش حول محور کارآفرینی و کار جدید بود.

وی با بیان اینکه ضرورت کارآفرینی در جامعه بسیار است، عنوان کرد: در واقع با بسیاری از واقعیت‌ها در جامعه روبرو هستیم که مشکلات بسیاری را ایجاد کرده و آن معضل و چالش بیکاری است. همواره این جمله را می گوییم که چرا بیکاریم اما به علت بیکاری توجه نمی‌کنیم. همیشه از دولت مطالبه‌گر هستیم که چرا اقداماتی برای ایجاد شغل انجام نداده است، متحمل هزینه‌های بسیاری شدیم اما باز هم بیکار هستیم.

سنجری با اشاره به عوامل بیکاری در جامعه، تصریح کرد: در گذشته بیشترین افراد بیکار در جامعه، دارای مدارک دیپلم به پایین بودند اما متاسفانه امروز در جامعه فارغ‌التحصیلان زیادی با مدارک تحصیلی دانشگاهی بالا در رشته‌های مختلف، شغلی ندارند. اولین عامل در بیکاری، فرهنگ غلط کار حاکم در جامعه است.

مديرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعي استان خراسان رضوي ادامه داد: گمان داریم که فرزندانمان پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه حتما باید پشت میز و اداره و در جایی کار کنند که به آن‌ها مزد دهند و از کسی دستور بگیرند، بنابراین بایستی این فرهنگ غلط در جامعه اصلاح شود و تا زمانی که در دیدگاه ما و والدین تغییر ایجاد نشود، تاثیری در آینده فرزندان ما نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه بخشی از موانع رشد و توسعه کارآفرینی را والدین ایجاد می‌کنند، عنوان کرد: یکی دیگر از عوامل موثر در این فرهنگ غلط آن است که هیچگاه فکر نکردیم که اشتغال می‌تواند مسیر و راه‌های مختلفی داشته باشد. در واقع تمام این جوانان نباید کارمند شوند. از طرف دیگر سیاست دولت این است که دولت کوچک شود یعنی برخی از دستگاه‌ها با یکدیگر ادغام شده و به بخش خصوصی واگذار شوند.

سنجری خاطرنشان کرد: بنابراین در دولت نباید به دنبال فرصت شغلی در آینده بگردیم. در واقع هیچکدام از ما به کارآفرینی فکر نکردیم که یکی از مسیرها و راه‌حل‌هایی که می تواند به اشتغال کشور کمک کند، کارآفرینی است.

مديرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعي استان خراسان رضوي با اشاره به دیگر عوامل موثر بر بیکاری، اظهار کرد: از دیگر مسائلی که می‌توان در خصوص ایجاد بیکاری در جامعه به آن اشاره کرد، عدم مهارت افراد جویای کار است. بسیاری از افراد هستند که پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه، دارای مهارت لازم برای جذب در بازار کار نیستند به طوری که حتی اعتماد به نفس لازم را برای شغلی مناسب ندارند.

وی افزود: اکثر این افراد در دانشگاه مطالب تئوری را فرا گرفتند اما از لحاظ عملی مهارتی ندارند. این مساله می‌تواند در جامعه مشکلات بسیاری را ایجاد کند، بنابراین یکی از عواملی که بیکاری را در جامعه تشدید کرده، فقدان مهارت است. همواره سعی کردیم مهارت آکادمیک را فراگیریم.

سنجری اضافه کرد: در کشور مشاغل بسیار زیادی وجود دارد و تعداد متقاضیان کار نیز کم نیست اما نمی‌توانیم پاسخگوی نیاز بازار کار باشیم زیرا افرادی که دارای مهارت لازم برای شغل هستند، نداریم، بنابراین سه آسیب یعنی فرهنگ غلط کار، فقدان فرهنگ کارآفرینی و مهارت‌آموزی وجود دارد که بایستی فرهنگ کارآفرینی و مهارت آموزی در جامعه نهادینه شود.

مديرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعي استان خراسان رضوي تصریح کرد: بایستی جوانانی خلاق پرورش دهیم که نگاه و ارائه ایده‌های جدید، قدرت انتخاب و ورود به عرصه کسب‌وکار را داشته باشند، در نهایت به عنوان یک کارآفرین در این عرصه قدم گذارند و برای چندین نفر نیز اشتغال ایجاد کنند، اگر قرار باشد که این اتفاق رخ دهد بایستی در نگاه و دیدگاه ما نسبت به این مساله تغییری ایجاد ‌شود.

وی با تاکید بر اینکه باید فرهنگ کارآفرینی و مهارت‌آموزی در جامعه نهادینه شود، خاطرنشان کرد: این مهارت باید از مراحل ابتدایی تحصیل فرزندان ما آموزش داده شود. از این رو، با همراهی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و  وزارت آموزش و پرورش، باشگاه کارآفرینان نوجوان برای اولین بار در خراسان رضوی نهادینه شد. همواره امیدواریم بتوانیم با اقدام اساسی در این راستا برای حفظ سرمایه‌های انسانی و استفاده از این سرمایه‌ها به توسعه و پیشرفت جامعه کمک کنیم.

انتهای خبر/

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *