شیر مادر موثر در بزهکارشدن کودکان!

برای کنترل رفتارهای خشونت آمیز و کاهش بزهکاری به نوزادان خود شیر بدهید

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: شیر مادر موجب افزایش هوش و کاهش بزه و رفتارهای خشونت‌آمیز در کودک می‌شود.

معاونت بهداشتی دانشگاه‌ِ علوم پزشکی مشهد صبح روز یک‌شنبه در نشست خبری که به مناسبت هفته‌ی جهانی تغذیه با شیر مادر در مرکز معاونت بهداشتی و درمانی برگزار شد؛ افزود: در طول دوران بارداری هشت جلسه برای آماده‌سازی برای زایمان طبیعی درنظر گرفته‌شده که به دلیل اهمیت تغذیه نوزاد از شیر مادر یک جلسه ویژه این موضوع و نحوه‌ی شیردهی انجام می‌گیرد.

حامد قضاوی افزود:  در مراکز جامع سلامت، مرکزی تحت عنوان مشاوره‌ی شیردهی برای زنان باردار و نیز مادران شیرده در حال فعالیت و مشاوره است و ترویج ۸۰درصدی شیردهی تاپایان شش ماهگی و نیز ترغیب کردن مادران به شیردادن تا پایان دوسالگی از جمله برنامه‌های این مراکز است.

این معاون دانشگاه بیان کرد:شیر مادر موجب افزایش هوش و کاهش بزه و رفتارهای خشونت‌آمیز در کودک می‌شود و ثابت شده‌است که کودکانی که تا پایان دو سالگی از شیر مادر استفاده می‌کنند در آینده کمتر رفتارهای آسیب‌زا از خود نشان می‌دهند.

وی ادامه داد: خراسان رضوی جزو اولین‌ استان‌هایی است قانون حمایت از ترویج شیر مادر را پیگیری کرده و طبق آمار ۹۰درصد از پرسنل اداره‌ها از مرخصی شیردهی استفاده کرده و طبق این قانون در طی دوران استفاده از مرخصی شیردهی برای مادران نباید تغییر پست و جایگاهی انجام گیرد.

متخصص بیماری‌های کودکان و تغذیه تصریح کرد: شیرآغوز،  اولین شیری که پس از تولد از سینه مادر ترشح می‌شود؛ به دلیل ضد میکروب و بیماری‌های قارچی از اهمیت بالایی برخوردار است و حتما باید نوزاد این شیر را از پستان مادر بگیرد.

محمدجواد پریزاده اظهار داشت: کسانی که دو سال اول زندگی خود از شیر مادر تغذیه می‌کنند ۴۰ درصد کم‌تر از دیگر افراد به بیماری‌های سرطانی مبتلا می‌شوند و نیز در دنیا دو چیز هرگز جایگزینی ندارد بکی شیر مادر و دیگری مهر مادر و این جمله به طور کامل گویای اهمیت شیر مادر است.

وی ادامه‌داد: شیر مادر به‌خاطر کالری و ویتامین‌هایی که در خود دارد برای نوزاد هم غذا دارد و هم نیز دارو است و در دین اسلام نیز به دلیل اهمیت تغذیه کودک  از شیر مادر سفارش شده که اگر ماددی در حین شیردهی فوت کند اجر شهید را دارد.

مادر شیر نداشت دایه بگیرید

محسن جعفرزاده متخصص بیماری‌های کودکان نیز تصریح کرد: شیر مادر هیچ جایگزینی ندارد و به هیچ‌وجه نمی‌توان  شیرخشک و یا دیگر ویتامین‌ها را جایگزین شیر مادر کرد و آدم باید شیر آدم را بخورد و اگر به هر دلیلی کودک از خوردن شیر مادر منع شد شیر دایه می‌تواند راه‌حلی برای شیر مادر باشد.

وی در خصوص تزویج ویتامین‌های AوD گفت: این ویتامین‌هایی که برای نوزاد توسط دکتر تجویز می‌شود برای نگرفتن نرمی‌ِ استخوان است و نباید به اشتباه این قبیل داروهارا جایگزین شیر مادر کرد و اگر کودکی از شیرخشک استفاده کرده و الان مادر متوجه شده که بهترین تغذیه شیر خودش است نباید به یک‌باره شیرخشک را قطع کرد بلکه باید به تدریج و کم‌کم از مقدار آن کاسته و درآخر آن‌را قطع کنیم.

جعفرزاده برای زمان شروع غذای کمکی شرح داد: از هر زمانی که بچه بتواند بنشیند بهتر است دست‌های اورا خوب شست و بر سر سفره  غذای اعضای خانواده اورا نشاند و اجازه بدهیم که خودش غذا بخورد بدین معنا که کودک خودش انگشتش را در غذا فرو برده و در دهان خود بکند.

وی ادامه داد: در سن ۷الی ۸ ماهگی نیز می‌توان استخوان‌ ران مرغ که نسبتا بزرگ‌تر است را خوب تمیز کرده و به دست کودک بدهیم تا آن را در دهان خود بکند و هرگز نگران خفه شدن بچه از این طریق نباشید زیرا که کودکان زمانی‌که جسم به وسط زبانشان برخورد کند عق زده و غذا را به بیرون پرت می‌کنند.

نمک و عسل  قبل از یک سالگی ممنوع

جعفر زاده تشریح کرد: بهتر است دو وعده‌ی غذایی نزدیک به هم باشد و نیز از ماده‌ غذایی از حجم زیادی بر خوردار نباشد تا کودک میل بیش‌تری به غذا پیدا کند و نیز دکترا جدیدا به این نتیجه رسیده‌اند که سفیده‌ی تخم‌مرغ  به شرط پختگی برای کودک زیر یک‌سال منعی ندارد و اگر چه بهتر است خوده میوه خورده شود اما خوردن آب‌میوه نیز منعی ندارد.

محمد حسن بسکابادی فوق تخصص نوزاد حاضر در نشست خبری  اهمیت تغذیه با شیر مادر گفت:  شیر مادر بدون هیچ هزینه‌ای بالاترین سود و ارزش غذایی را برای کودک دارد و بیش‌ترین سود این شیر در ساعات اولیه بعد از زایمان است که اگر  کودکان از این شیر استفاده کنند ۱۳درصد کاهش مرگ‌ومیر بین کودکان زیر پنج سال را در بر دارد.

زایمان با شیردادن کامل می‌شود

بسکابادی افزود: شیر دادن مادر به کودک پروسه‌ای در ادامه‌ی زایمان است و زایمان با شیردادن کامل می‌شود و در زمان زایمان طبیعی با انقباضات رحم سینه آماده شیردهی میشود و کسانی که سزارین می‌شوند به دلیل بیهوشی و نبود این انقباضات بدن آماده شیر دادن نمی‌شود.

وی تصریح کرد: کودک سه تا شش روز اول فقط به مک زدن و صرف گرفتن پستان نیاز دارد و پس از آن نیز خود کودک مک زدن را یاد میگیرد و بیش‌تر از این‌که بچه به سینه مادر نیاز داشته باشد این سینه مادر است که برای ادامه شیر دهی به کودک نیازمند است.

ساعت طلایی مادر و فرزند

بسکابادی با اشاره به اهمیت ساعات اولیه پس از زایمان بیان کرد: غیر از بچه‌هایی که باید احیا شوند بقیه کودکان حتما باید ساعت اولیه پس از زایمان را با مادر خود بگذراند و بهتر این است که حتی اغلب کودکانی که نیز مشکل دارند حداقل نیم ساعت اولیه را با مادر باشند که به دلیل اهمیت فراوان این ساعت ،ساعات طلایی مادر و فرزند نامیده شده است.

وی در خصوص مادرهایی که به‌دلیل گریه کودک گمان می‌برند که کودک گرسنه است و به‌همین دلیل شیر مادر کم است اظهار داشت:  زبان تکلم کودک گریه است و اکر کودکی هفته اول تولد روزی ۱ساعت گریه می‌کند آخر ماه اول به روزی ۳ساعت افزایش پیدا می‌کند.

بسکابادی ادامه داد: پستان مادر انبار شیر نیست بلکه به‌مانند کارخانه تولید شیر است پس هرچه بیش‌تر خالی بشوند تولید شیر نیز بیش‌تر می‌شود و معیار شیردادن دوشیدن است.

بیمارستان‌های دوست‌دار کودک

یک متخصص کودک در خصوص بیمارستان‌های دوستدار کودک گفت: بعضی از بیمارستان‌ها در ادامه‌ی زایمان برنامه‌هایی را برای تداوم تغذیه کودک از شیر مادر به تنهایی تا پایان شش ماهگی کمک میکند.

فرزانه صحافی افزود: در بیمارستان‌هایی که بخشی برای کودک و یا زنان و زایمان داشته‌باشد می‌تواند با گذراندن دوره‌های آموزشی جزو بیمارستان‌های دوست‌دار کودک شو  و لوح اعطایی آن را دریافت کند.

وی در آخر بیان کرد: در این بیمارستان‌ها علاوه بر کلاس‌های آموزشی و مشاوره در خصوص نحوه شیردهی گروه حامیان شیر دهی نیز مستقر است که در هرزمان از شبانه‌روز که مادر به کمک و نشاوره نیاز داشته‌باشد پاسخ‌گو هستند.

انتهای خبر/عاطفه خوافیان

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *