دولت حتی ریالی از پدیده نگرفته است

استاندار خراسان رضوی گفت: دولت حتی ریالی از پدیده پول دریافت نکرده است.

علیرضا رشیدیان روز یکشنبه در نشست خبری با اصاحاب رسانه که به مناسبت هفته دولت برگزار شد، با تکذیب ادعای حجت‌الاسلام پژمانفر نماینده مشهد و کلات در مجلس، مبنی بر این که «دولت سهم خود را از پدیده دریافت کرده و دست سهامداران را خالی گذاشت است» افزود: با توجه به اینکه پدیده سیر قانونی و طبیعی نداشت، برای اینکه بتوانیم این سیر رفته را قانونی کنیم، تمامی دستگاه‌ها کار مشارکتی حداکثری را انجام دادند، برای این مهم وزارت جهاد کشاورزی، نیرو و راه و شهرسازی و بیشتر از همه وزارت کشور در مرکز تلاش کردند تا با همکاری کارگروهی که توسط دولت تشکیل شده بود نیز قوه قضاییه و مقننه، راهکارهایی را برای حل این مشکل پیدا کنند که در آن زمان منجر به تصویب 14 بند و ابلاغ آن به استان شد.
رشیدیان افزود: حسابرسی یکی از کارهای مهم در این زمینه بود. با بررسی‌ها و حسابرسی‌ها، سهام‌ها واقعی شد. شورای عالی شهرسازی و دستگاه‌های مختلف برای اینکه مشکلات مردم را حل کنند، جهاد و تلاش کردند. در حال حاضر بیش از دو هزار نفر در حدود 30،40 پیمانکاری در پدیده شاندیز و کیش در حال کار هستند اما علیرغم راه افتادن پروژه، این کار تا این مرحله برای سهامداران تاثیری نداشت. ما با چهار بانک وارد گفت‌وگو شدیم تا صندوق‌های سرمایه‌گذاری مرتبط با آن‌ها، وارد عرصه خرید سهام شوند. در این رابطه یکی از آن‌ها وارد شد و در حال خرید است.
وی خاطرنشان کرد: اکثریت سهامداران در این قضایا تحمل و با ما همکاری می‌کنند. امیدواریم بخش خصوصی قدرتمند نیز وارد این موضوع شود. حسابرسی اولیه برای پدیده صورت گرفت که آن زمان بدهی ما به مردم با احتساب هر سهمی 12 هزار میلیارد، 5 هزار میلیارد بود که با بحث پیمانکاران و عوارض و مالیات حدود 8 و 400 می‌شد. اکنون ارزش این پروژه بسیار بالاتر است. ما زمینه را فراهم کردیم تا سهام‌گذار بتواند وارد شود. شرایط ورود به فرابورس نیز در حال مهیا شدن است.
نگاه‌ها به موسیقی در استان تلطیف شده است
استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه در شورای فرهنگ عمومی برای موضوع اجرای صحنه‌ای موسیقی یا کنسرت بحثی مطرح شد، عنوان کرد: با توجه به برخی ملاحظات در این رابطه بنا شد که کمیسیون یا کارگروهی از نمایندگان بخش‌های مختلف تشکیل شود و با توجه به ملاحظات استانی چارچوب بحث اجرای صحنه‌ای موسیقی در استان مشخص شود تا دیگر این اختلافات و اشکالات در اجرا پیش نیاید.
رشیدیان اضافه کرد: جای تعجب است که دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کردند که مطلع نیستند زیرا این کار به دبیرخانه ارجاع و نمایندگان آن مشخص شده و بنا بود که این کارگروه کار را نهایی کند. نگاه‌ها تلطیف شده به طوری که ما در شهرهای مختلف خود و در مشهد کنسرت‌هایی داشتیم که بیشتر موسیقی فاخر و اصیل ایرانی بوده اما در برخی از شهرستان‌ها نیز موسیقی پاپ را داشتیم که برگزار شده و مشکلی نداشته است. هیچ دستورالعملی نیز خارج از قانون نخواهد بود.
کاهش نرخ بیکاری در استان نسبت به سال گذشته
وی با اشاره به اینکه بر اساس گزارش کارگروه اشتغال در سه ماهه اول سال 24 هزار شغل در قالب صنعت، معدن و تجارت، ساختمان، حمایتی، کشاورزی و خدماتی ایجاد شده، تصریح کرد: نرخ بیکاری ما از 14.3 در بهار سال 96 به 10.7 در بهار سال 97 کاهش داشت اما با وجود 263 هزار جوان بیکار باید بیشتر از این کار و تلاش کنیم. در حال حاضر تسهیلات اشتغال روستایی که از 4 تا  10 درصد بوده، 120 میلیارد تومان پرداخت شده که تا 610 میلیارد تومان هنوز فاصله زیادی وجود دارد.
استاندار خراسان رضوی بیان کرد: با توجه به مزیت‌های خوبی که در استان وجود دارد، اگر از شهرها دل بکنیم و به سراغ طرح‌های اقتصادی در روستاها و متاطق محروم برویم، می‌توانیم کارهای اقتصادی جدیدی را با تکمیل خوشه‌های تولید در روستاها و تکمیل زنجیره‌های ارزش افزوده ایجادکنیم.
رشیدیان در خصوص حاشیه شهر عنون کرد: در این سه سال اخیر 1300 میلیارد تومان برای حاشیه شهر هزینه شده که اعتبار سال گذشته 1193 میلیارد تومان بوده و برای امسال نیز 265 میلیارد تومان به استان ابلاغ شده است.
وی در رابطه با میزان اشتغالزایی طرح‌های هفته دولت، تصریح کرد: در حوزه صنعت و معدن  1710 نفر، در حوزه کشاورزی 713 نفر و جمعا 2423 نفر مستقیم و غیر مستقیم اشتغالزایی شده که امیدواریم بتوانیم به اهداف سال که 110 هزار اشتغال است، برسیم. باید با گام‎های بلند و کمک بخش خصوصی، دانشگاه‌ها و جوانان به روزی برسیم که هیچ جوان بیکار و با دغدغه کار نداشته باشیم.

انتقال آب از دریای عمان توهم نیست

استاندار خراسان رضوی گفت: طرح‎های بلندمدت مثل انتقال آب از دریای عمان یک امر توهمی و خیالی نیست، بلکه یک ضرورت واقعی است که از استان کرمان شروع شده، اگر از الان فکر کنیم ممکن است این آب به دوران ما نرسد، اما نیازی است که باید با توجه به مطالعات بلند‌مدت بارش‌ها و بارندگی‌ها اقداماتی را انجام دهیم.
وی اظهار کرد: امسال در چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی هفته دولت را اینگونه رقم زدند که از 28 مرداد شروع شده و شعار راهبردی امسال نیز شفافیت، پاسخگویی و کارآمدی نامگذاری شده است که بتوانیم از این فرصت برای اطلاع‌رسانی استفاده بهینه را ببریم. اطلاع‌رسانی نیازمند بهره‌‎گیری از ظرفیت‌های خوب رسانه‎ها است که در این هفته و ایام بتوانیم از آن‌ها در جهت اطلاع‌رسانی به مردم استفاده کنیم.
28 مرداد سند جنایت آمریکاست

استاندار خراسان رضوی بیان کرد: امروز سالروز کودتای آمریکایی 28 مرداد است که یک تجربه‌تلخ برای ملت ما رقم زده است. همچنین یکی از سندهای تاریخی در جنایت، ظلم و دخالت آمریکا در امور داخلی کشور ما است، چیزی که خود آمریکایی‌ها نیز آن را نمی‌پوشانند و دخالت خود را در بحث کودتای 28 مرداد علیه دولت مصدق علنا اعلام می‌کنند. این درس‌ها مهم بوده که نه تنها ملت ما بلکه همه ملت‌هایی که به دنبال آزادی، عزت و استقلال خود هستند به درس‌های این روزهای تاریخی توجه کنند.
رشیدیان با بیان اینکه بنا ما بر این بوده که گزارش‌هایی را در خصوص تغییر و تحولاتی که در حوزه این 40 سال در کشور رخ داده خدمت مردم ارائه کنیم، اضافه کرد:  صندوق‌های قرض‌الحسنه با هدف همدلی و مددرسانی به افرادی که مشکلات مالی دارند شکل گرفته و در روستاها و محله‌ها و مساجد توسط خیرین تشکیل می‌شود.
وی تاکید کرد: این موسسسات در برخی موارد از حیطه کاری خود خارج می‌شوند و برای خود و مردم مشکل ایجاد می‌کنند. زمانی که به حوزه‌های جذب سرمایه و یا سرمایه‌گذاری‌های جدیدی وارد می‌شوند مشکل ایجاد می‌کنند. در 8 ماهه اخیر مروری بر شناسایی و عملکرد و تهیه گزارش از عملکرد آن‌ها انجام شده و با برخی از آن‌ها نیز برخورد لازم صورت گرفته است.
80 درصد از پروژه کمربند جنوبی انجام شده است
استاندار خراسان رضوی تصریح کرد: اما اصل قضیه منوط به این جمع‌بندی است که بانک مرکزی به ما اعلام کند و ما راجع به آن‌ها تصمیم‌گیری کنیم و درباره ادامه فعالیت‌هایشان به جمع‌بندی برسیم، تعداد این صندوق‌ها زیاد است، برخی موارد که به سمت حاد شدن می‌رفت برخورد و تذکر جدی داده شده است و امیدواریم چارچوب مشخصی در کل کشور برای این صندوق‌ها با همکاری بانک مرکزی اتخاذ شود تا شرایط آن‌ها به سمت موسسات مالی پیش نرود.
رشیدیان در خصوص کمربند جنوبی، بیان کرد: نظر ما اجرا و تکمیل این پروژه است که 80 درصد آن انجام شده و نقش بسیار مهمی در کاهش ترافیک درون شهری و هوای پاک برای مشهد دارد. ما در دولت مخصوصا در شرایط امروزی به دنبال تنش و درگیری با سایر قوا، مسئولین و گروه‌ها نیستیم باید بتوانیم با هم گفت‌وگو کنیم. مسائل ما با دستگاه قضایی در خصوص کمربند جنوبی قابل حل شدن است و این مطلب را برای دادستانی کل کشور نیز فرستادیم که امیدواریم هرچه زودتر حل شود . حدود 80 درصد کمربند جنوبی را پیمانکاران بنیاد مسکن انقلاب اسلامی عملیاتی کرده‌اند.
وی در خصوص محور سبزوار سمنان نیز خاطرنشان کرد: ما هر سال درمورد کاهش تصادفات در مناطق حادثه‌خیز برنامه‌هایی را داریم که توانستیم تا حدودی به اهداف خود برسیم. در این محور جانمایی‌هایی برای مجتمع‌های بین‌راهی انجام شده و بخشی را آستان قدس متکفل شده است. نباید برای نقاط حادثه‌خیز منتظر کارهای سنگین با تامین اعتبارات باشیم. 47 نقطه در این رابطه شناسایی شده که امیدواریم به سرانجام مناسب برسد.
استاندار خراسان رضوی در خصوص انتقال آب از دریای عمان به شرق کشور، عنوان کرد: در مورد هر موضوعی عده‌ای مخالف و عده‌ای موافق هستند. باید برای این موضوعات تصمیم‌گیری شود، در این موضوع نیز کلیات به تایید رسیده و مطالعات انجام شده ما باید کار اجرایی آن را شروع کنیم. آب سد دوستی ادامه آبی است که از افغانستان و کشور خودمان به این سد واریز می‌شود، ما نمی‌توانیم این مطلب را معطل بگذاریم.
رشیدیان در خصوص تامین آب شهرهای مختلف خراسان رضوی، اظهار کرد: در این باره نیز یک کار مطالعاتی مفصلی انجام شده که برای تامین آب استان خراسان رضوی در کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلند مدت طرح‌هایی دیده شده و در کوتاه‌مدت بحث‌های بهره‌وری کاهش پرتی آب، چرخش آب و بره‌برداری مجدد از پساب‌ها نیز در نظر گرفته شده است.
نگاه محلی و منطقه‌ای برای مسائل ملی ما سم است
وی تصریح کرد: در شهرهای بزرگ، ظرفیت پساب تولید شده چشمگیر است که می‌تواند بخشی از نیازهای ما را خصوصا در فضای سبز و صنعت تامین کند. آب پساب فاضلاب‌های شهر مشهد در زمان پیک حدود 600 هزار متر مکعب در روز است.
استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه  نگاه محلی و منطقه‌ای برای مسائل ملی ما سم است، افزود: یعنی استان خراسان برای مدیریت آب و برق در ایامی که مشکلات برق داشتیم 700 مگاوات به شبکه کشوری کمک می‌کرد، ما تولید مازاد داشتیم و کمک می‌کردیم به همین دلیل قطعی برق ما حداقل بود اما باید مدیریت کلان انرژی، آب و گاز را بپذیریم و بتوانیم با اعتماد به مسئولین مربوطه راهکارها و مدیریت آن‌ها را بپذیریم و تمکین کنیم تا کشور با مشکل مواجه نشود.
رشیدیان گفت: ما طرح‌های میان‌مدتی را در بخش انتقال آب از آب‌های مرزی داریم که نگاه ما به کل استان است و به یک منطقه خاص نیست. فعالان و مسئولین محلی و رسانه‌ها کمک کنند که با عدم تحریک احساسات اجازه دهند که مدیریت کلان کار خود را انجام دهد و در طرح‎های بلندمدت مثل انتقال آب از دریای عمان یک امر توهمی و خیالی نیست، بلکه یک ضرورت واقعی است که در استان کرمان شروع شده اگر از الان فکر کنیم ممکن است این آب به دوران ما نرسد، اما نیازی است که باید با توجه به مطالعات بلند‌مدت بارش‌ها و بارندگی‌ها اقداماتی را انجام دهیم. مناطق شرق کشور بیشترین میزان اثرپذیری را از خشکسالی دارند. برآورد این طرح 25 هزار میلیارد تومان است که دنبال مشارکت‌های سرمایه‌گذار خارجی نیز هستیم. در این رابطه سه سرمایه‌گذار خارجی به وزارت نیرو معرفی و مذاکرات اولیه انجام شد این طرح یک ضرورت و نیاز بوده و برای توسعه اقتصادی و حفظ جمعیت در شرق کشور یک ضرورت و نیاز است.
پرداخت تسهیلات 7200 میلیارد تومانی تسهیلات برای واحدها تا پایان تیرماه
وی تاکید کرد: 15 درصد سهم جمهوری اسلامی برای پروژه‌های برقی شدن قطار مشهد به تهران بلوک شده و در حساب مشترک گذاشته شده است. اما طرف چینی که باید تخصیص را انجام می‌داده هنوز عملیاتی نشده و ما از پروژه عقب هستیم، برای پیگیری این موضوع معاون اول رییس جمهور پیگیری‌هایی را انجام دادند. مرحله اول این پروژه مشهد به نیشابور است که دسترسی مردم نیشابور به شهر مشهد بسیار سریع خواهد بود و بالعکس در کنار این قضیه طرح آزاد راه حرم تا حرم هم عملیاتی شدن آن فعال شده است.
استاندار خراسان رضوی بیان کرد: میزان تسهیلات بانکی واحدها از ابتدای امسال تا پایان تیر ماه 7200 میلیارد تومان بوده که توسط بانک‌ها پرداخت شده که 27.7 درصد یعنی حدود 2000 میلیارد تومان در بخش صنعت، معدن و تجارت بوده که با توجه به تسهیلات مختلف در بحث تبصره 18، 1800 میلیارد تومان به استان ابلاغ شده، در بحث طرح‎های اقتصاد روستایی از 610 مصوبه 305 میلیارد به بانک‎های عامل در استان در طرح‎های حمایتی 65 تا 70 میلیارد  ابلاغ شده است.
رشیدیان در خصوص قانون عدم به کارگیری بازنشستگان اضافه کرد: تا قانون نهایی نشود و شورای نگهبان تصویب نکند و به صورت رسمی توسط رئیس مجلس به رئیس جمهور ابلاغ نشود و همچنین رئیس جمهور به دستگاه‌ها جهت اجرا ابلاغ نکند ابعاد آن برای ما مشخص نیست.
وی ادامه داد: بعد از نهایی شدن افرادی که شاملشان می‌شود باید طبق قانون تمکین کنند. هرچه قانون مصوب کرد همه باید به این اصل عمل کنند. بعد از ابلاغ این قانون کسانی که شامل این قانون می‌شوند مشخص خواهند شد. کشور هیچگاه در بن‌بست نخواهد ماند، اگر چنین تصمیمی ابلاغ شود با جایگزین کردن نفرات نزدیک به این مسئولیت‌ها حتما این مطلب به نحو مناسبی مدیریت و تدبیر خواهد شد. این قانون نگاه به حال و آینده دارد و زمانی که تصویب شد ملاک عمل برای حال و آینده خواهد شد.

انتهای خبر/

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *