تحصیل بیش از 41درصد دانش‌آموزان در رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای

مدیر کل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی گفت: هم‌اکنون بیش از 41 درصد دانش‌آموزان مقطع متوسط دوم استان در رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای در حال تحصیل هستند.

قاسم‌علی خدابنده روز گذشته در آیین افتتاحیه اولین باشگاه کارآفرینی، کارآفرینان جوان خراسان رضوی در محل سالن اجتماعات تلاش مجموعه فرهنگی-ورزشی کارگران مشهد، اظهار کرد: کاری مشترک با هم‌کاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزارت آموزش‌وپرورش صورت گرفته تا در راستای کارآفرینی فرهنگ‌سازی شود.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات موجود در جامعه معضل بی‌کاری است. افراد بسیاری نمی‌توانند در پست‌های اداری مشغول به کار شوند. هم‌واره کارمندان و ادارت ایجاد می‌شوند تا بستری مناسب برای رشد و توسعه بخش خصوصی فراهم شده تا مسیر در حوزه ایجاد اشتغال هم‌وار شود، اما در کشور این امر به گونه‌ای شده که شغل در دولت و ادارات تبدیل به هدف شده است، در حالی که بایستی این امر وسیله برای فراهم کردن زمینه کارآفرینی و ایجاد اشتغال برای جوانان باشد.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی تصریح کرد: هم‌چنین در تمام کشورها، دولت یک ظرفیت مشخصی برای جذب نیروی کار دارد و دولت ما نیز از این مساله مستثنی نیست. دولت تنها توانایی پوشش تعداد محدودی از افراد را دارد. بنابراین بار دیگر افرادی مدرک‌ به‌ دست بوده و جویای کار هستند. حتی اگر افرادی هم در دولت استخدام شوند، دولت تا 30 سال دیگر نیازی به نیروی کار نخواهد داشت.

خدابنده عنوان کرد: بنابراین جذب نیروی کار از سوی دولت تقریباً در چندین سال غیر ممکن است. در نتیجه باید فرهنگ‌سازی شود تا کارآفرینی و خوداشتغالی در جامعه صورت گیرد. هم‌چنین فرد توانایی یک ابتکار و نوآوری در خود ببیند، البته این وظیفه دستگاه‌هاست که زمینه برای این افراد فراهم کنند. با توجه به رویکردهای آموزش‌وپروش در سال‌های اخیر به سمت‌وسویی حرکت کردیم که وضعیت اشتغال و کارآفرینی را به صورت جدی‌تری دنبال کنیم به طوری که برنامه‌های خود در راستای کارآفرینی و توسعه متوازن تنطیم کردیم.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از دانش‌آموزان به رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش هدایت کردیم به طوری که در استان بیش از 41 درصد دانش‌آموزان مقطع متوسط دوم در رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای در حال تحصیل هستند. بنابراین چنین مفهومی را در بردارد که آموزش‌وپروش به سمتی حرکت می‌کند تا نگاه جامعه به کارآفرینی و اشتغال هدایت شود.

مدیر کل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی اظهار کرد: از این رو، مسابقات و جشنواره‌هایی در همین راستا برگزار می‌کنیم. این جشنواره‌ها همانند جشنواره خوارزمی نوجوان، خوارزمی جوان و… است تا دانش‌آموزان ایده‌های خود را عملی کنند. در نتیجه در مسیری حرکت می‌کنیم که کارآفرینی در فرهنگ جامعه فراگیر شود. در این راستا تفاهم‌نامه‌ای میان سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای و وزارت آموزش‌وپرورش به امضا رسید تا دانش‌آموزان بعد از فارغ‌التحصیلی حداقل دارای یک مهارت باشند.

خدابنده اظهار کرد: افراد پس از فارغ‌التحصیلی مهارتی را نداشته و امکان کارآفرینی و اشتغال برای آن‌ها وجود ندارد. امیداریم این امر فراگیر شود تا در پایان دوره تحصیلی متوسطه دانش‌آموزان، آن‌ها دارای یک مدرک مهارت باشند.

وی در خصوص هم‌کاری میان آموزش‌وپرورش و صنعت، تصریح کرد: دانش‌آموزان از فضاهای ایجاد شده در شهرک صنعتی مشهد می‌توانند استفاده کنند و از دوره‌های کارآموزی و کارورزی بهره ببرند. هم‌چنین می‌توانند بازدیدهایی از شهرک‌های صنعتی داشته باشند تا فکر و ایده‌های آن‌ها به صنعت نزدیک شود. در نهایت اقدامات خوبی صورت گرفته، اما همواره با مشکلات و موانعی روبه‌رو هستیم و هم‌چنین باید برای تأمین منابع مالی صندوقی را راه‌اندازی کرده یا از طریق وام کارآفرینی تسهیلاتی را به کارآفرینان جوان اعطا کنیم.

مدیر کل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی با بیان این که «دنیای امروز دنیایی رقابتی و پیشرفته است»، خاطرنشان کرد: پیشرفت تکنولوژی مناسباتی را در حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و… را ایجاد کرده است. در عرصه اشتغال سن دیگر مطرح نیست و نوجوانان و جوانان نیز با ایده‌های نو و خلاقانه می‌توانند وارد چرخه بازار و کارآفرینی شوند. بسیاری از کارها همانند گذشته یدی و فیزیکی نیست، بلکه کارهایی بوده که فن‌آورانه و جدید هستند.

خدابنده بیان کرد: بسیاری از نوجوانان ایده‌هایی داشتند که بسیار ساده از آن گذشتند، در حالی که آن ایده می‌توانست زندگی خود و افراد دیگر را تغییر دهد و برای دیگر افراد نیز اشتغال ایجاد کنند. هر ایده و فکر می‌تواند یک جرقه برای حرکت به سمت توسعه کشور باشد. بنابراین در مدارس خود استعداد این افراد را باید بیابیم و آموزش‌های لازم را برای پرورش استعدادها را دهیم. همچنین از این استعدادها در زمینه و زمان مناسب استفاده شود.

وی با بیان این که «خوداشتغالی حائز اهمیت است»، عنوان کرد: یکی از مفهوم‌های کارآفرینی این است که ما برای دیگران شغلی را ایجاد کنیم. قطعاً در گام اول کارآفرینی بایستی از خوداشتغالی آغاز شود. یعنی اگر فردی پس از آن برای خود شغلی را ایجاد کرد، می‌تواند کاری را برای دیگران فراهم کند. در حال حاضر جوانان و نوجوانان بسیاری با ایده‌های خوب در کشور داریم که می‌توانند در رشد و توسعه کشور نیز مؤثر باشد.

مدیر کل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی تصریح کرد: بایستی به شرکت‌های دانش بنیان توجه بیش‌تری شود و می‌تواند در رشد و توسعه کشور مناسب باشند. با امضای تفاهم نامه میان وزارت‌خانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی و آموزش و پرورش می‌توان بستری مناسب برای ورود و پرورش استعداد جوانان و اشتغال‌زایی فراهم شود. همواره میان یک ایده تا عمل یک فاصله‌ای وجود داشته تا این فاصله را با پشتکار و اداره از بین ببریم. با ادامه این طرح می‌توان چندین هزار نفر را وارد عرصه کارآفرینی کرد.

انتهای خبر/

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *