فاقدین مدارک هویتی پیاده از قطار مهر 97

تب و تاب ثبت‌نام مدارس هنوز نخوابیده و این کاروان تا شهریور مشغول کار است. اما در این میان، اخبار واصله حاکی از آن است که بازهم عده‌ای از دانش‌آموزان مورد بی مهری کاروان مهر واقع شده‌اند. سراغ چند مدرسه در نقاط مختلف شهر که اتفاقا اتباع خارجی در آن محل‌ها ساکن‌اند را گرفتیم. کاغذهای کوچکی که پشت شیشه اتاق‌های مدارس چسبانده شده بود از شرایط پیچیده ثبت نام دانش‌آموزان اتباع خبر می‌داد. در این رابطه سراغ چند تن از مسئولینی که به نحوی با این معضل روبه‌رو هستند را گرفتیم تا این موضوع را به صورت دقیق‌تر بررسی کنیم.

مدیرکل اموراتباع ومهاجرین استان خراسان به خبرنگار صبح امروز گفت: ۶۰ هزار دانش‌آموز اتباع خارجی دارای مدارک اقامتی معتبر در مدارس دولتی و نیز تحصیل رایگان  ۱۷ هزار دانش‌آموز اتباع خارجی فاقد مدرک اقامتی در مدارس دولتی در سال‌ گذشته به تحصیل مشغول بودند.

محمد عجمی افزود: آن‌دسته از اتباع خارجی فاقد مدرک که خود یا فرزندانشان در طرح سرشماری شرکت نموده اند تا تاریخ ۲۶ مردادماه فرصت دارند جهت دریافت برگه حمایت تحصیلی به دفاتر خدمات اقامت مراجعه نمایند.

وی تصریح کرد: تاکنون بیش از هشت هزار نفر از این افراد که فاقد مدرک سرشماری بودند برگه‌های حمایت تحصیلی خود را دریافت نموده اند.

عجمی اظهار داشت:در سالهای ۹۴ و ۹۵ و ۹۶ نیز تعداد ۱۷ هزار نفر از این افراد نیز برگه‌های حمایت تحصیلی را دریافت نمودند و در مدارس دولتی مشغول به تحصیل شدند.

وی ادامه داد: کسانی که در سرشماری پارسال نبوده و یا شرکت نکرده‌اند می‌توانند با مراجعه به سازمان اتباع خارجی و وارد کردن اطلاعات خود در سامانه جهت دریافت برگه سرشماری اقدام کنند.

عجمی گفت: اگر در این میان کسانی هستند که در سرشماری شرکت کرده اما برگه حمایت تحصیلی را دریافت نکرده‌اند با مراجعه به دفاتر کفالت و استعلام در مدت زمان بسیار کوتاهی یک رسیدی مبنی بر ثبت‌نام این افراد در مدارس داده و می‌تواتند فرزندان خود را ثبت‌نام کنند.

وی  در پایان خاطر نشان‌کرد: اتباع که تصمیم به ثبت نام فرزندان خود در مدارس دولتی را دارند تا  تاریخ  ۲۵ مرداد ماه فرصت دارند جهت دریافت برگه‌های تحصیلی به دفاتر خدمات اقامت مراجعه نمایند.

منعی با مدارک هویتی وجود ندارد

مدیرکل آموزش‌و پرورش خراسان‌ رضوی در مصاحبه باخبرنگار روزنامه صبح امروز، در خصوص ثبت‌ِنام اتباع خارجی در مدارس ایران گفت: برای ثبت‌نام اتباع خارجی در مدارس ایران منعی وجود ندارد و تمام افراد مهاجر با دردست داشتن مدارک شناسایی می‌توانند جهت ثبت نام به مدارس مراجعه و ثبت‌نام کنند و هیچ‌فردی به علت نداشتن مدارک از آموزش منع نمی‌شود.

قاسم‌علی خدابنده افزود: طبق مصوبات در دست مدارس اگر فردی فاقد مدارک شناسایی نیز بود با مراجعه به کارشناس آموزشی در اداره کل آموزش و پرورش جهت چگونگی ثبت‌نام فرزندان خود اقدام کنند.

وی در خصوص دانش‌آموزانی که سال تحصیلی گذشته را در ان‌جی‌یوها گذرانده‌اند اظهار داشت: افرادی که به این روش به تحصیل مشغول بوده و یا در مدارس خودگردان در کشور خود به تحصیل پرداخته‌اند نیز می‌توانند با مراجعه به آموزش‌و پرورش و تعیین سطح به ادامه تحصیل خود در مقطع تعیین شده بپردازند.

خدابنده در ادامه بیان کرد: دانش‌آموزان اتباعی که یکی از والدینشان ایرانی باشند بدون کوچک‌ترین مشکلی کارهای ثبت‌نام آن‌ها پیش می‌رود اما کودکانی که هیچ مدرک شناسایی ندارند نیز از تحصیل جا نمی‌مانند فقط برای راهنمایی بیشتر باید به آموزش‌و پرورش کل مراجعه کنند و در خصوص ثبت‌نام راهنمایی بگیرند اما تحت هیچ شرایطی هیچ اتباعی منع تحصیلی ندارد.

کودکان کار مورد بی مهری این کاروان

یک آسیب‌شناس اجتماعی و جامعه‌شناس در مصاحبه با خبرنگار صبح امروز در خصوص آسیب‌هایی که عدم تحصیل اتباع در مدارس ایران متوجه فرد و جامعه می‌شود؛ گفت: طبق آمار۶۰ درصد از  کودکان کارِ خیابانی متعلق به خانواده‌های اتباع مهاجر هستند که از این افراد به‌عنوان افراد غایب از مدرسه یاد می‌شود.

مجیدابهری افزود:  برخی دیگر از افراد گاها به دلایل بی اساسی از تحصیل محروم شده‌اند این در صورتی است که نهاد آموزش‌و پرورش دستور به ثبتِ‌نام آن‌ها داده شده اما متاسفانه نداشتن اوراق هویتی موجبات محروم ماندن این دسته از اتباع از تحصیل را فراهم آورده و آن‌ها را به سمت نان‌آوری برای خانواده سوق داده است.

وی تصریح کرد: به‌خاطر فرهنگ و احساس جامعه  این افراد با مشغولیت به مشاغل کاذب و فروش چسب و گل و تکدی‌گری درآمدهای خوبی نیز به‌دست می‌آورند تا جایی که برخی از خانواده‌ها خود مانع تحصیل فرزندانشان شده و ترجیح می‌دهند آن‌ها در خیابان‌ها به کار مشغول گردند.

ابهری عنوان کرد: نهاد آموزش و پرورش به همراه وزارت کشور و وزارت امور خارجه باید چارچوب‌هایی برای تحصیل این کودکان مظلوم و آینده‌سازی آنان فراهم کنند چرا که آینده‌ای نه چندان دور مشکلات فراوانی گریبان‌گیر جامعه می‌شود.

وی ادامه داد: نداشتن اوراق هویتی نشکل خانواده‌های آن‌ها است و این کودکان کاملا بی تقصیر هستند و با ممنوعیت تحصیلی این افراد باعث افزایش کودکان خیابانی و هم‌چنین بالا رفتن بزه در میان کودکان و جوانان اتباع شده که این خود می‌تواند الگی منفی برای جوانان ایرانی باشو اثرات بدی را به‌همراه بیاورد.

ابهری در آخر تاکید کرد: با توجه به بالا بودن آمار جنعیتی اتباع در ایران باید امکانات تحصیلی این کودکان فراهم شود و بی‌توجه به اوراق هویتی این افراد را مشروط به آموزش صرف ثبت‌نام کرد بدین معنا که ارائه اوراق شرط دادن مدرک به این کودکان باشد نه پیش‌شرط ثبت‌نام آنان که از این طریق می‌توان این افراد را نیز سامان‌دهی کرد.

انتهای خبر/

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *