ورود بیش از 4هزار پرونده به دادگستری تایباد

رئیس دادگستری تایباد گفت: از ابتدای امسال تاکنون 4111 پرونده وارد دستگاه قضایی تایباد شده و 4174 پرونده خارج شده و رسیدگی به پرونده‌های موجود در دادگستری این شهرستان نسبت به سال 96 افزایش داشته است.

به گزارش ایسنا، حسن رضایی منفرد با اشاره به رشد 15درصدی پرونده‌های وارده نسبت به سال گذشته افزود: بیشترین پرونده‌های ورودی به دادگستری تایباد مربوط به ضرب و جرح، تصادف و مواد مخدر است.

وی رانندگی بدون گواهینامه، ضرب و جرح عمدی، توهین و فحاشی و سرقت را به عنوان چهار جرم نخست این شهرستان در سال 96 دانست و افزود: خوشبختانه در این شهرستان سرقت‌ به صورت باند و حرفه‌ای وجود ندارد با این وضعیت زیبنده شهری مذهبی با بافت سنتی نیست که موارد کیفری در آن رتبه نخست را داشته باشد.

رضایی در ادامه به پرونده‌های حقوقی اشاره کرد و گفت: مطالبات وجه چک، اختلافات خانوادگی و طلاق از دیگر پرونده‌های وارده به این حوزه است و باید با فرهنگ‌سازی صحیح مشکلات قضایی مربوط به این گونه پرونده‌ها مرتفع شود. همچنین بانک‌ها باید در صادر کردن دسته چک برای افرادی که پشتوانه مالی ندارند بیشتر اهتمام ورزند تا از بروز شکایات مربوط به چک‌های بلامحل جلوگیری شود.

وی در ادامه با توجه به کاهش طلاق در این شهرستان بیان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون 19 پرونده طلاق به درخواست زوجه وارد شعبه های دادگستری این شهرستان شد که نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته 10درصد کاهش داشته است.

رئیس دادگستری تایباد تعداد طلاق توافقی را از ابتدای امسال تاکنون در شهرستان صفر مورد اعلام و اظهار کرد: سال گذشته تعداد 83 پرونده طلاق به درخواست طرفین وارد دوایر دادگستری تایباد شد که از این تعداد 69 مورد به طلاق انجامید.

وی ادامه داد: در راستای خدمت‌رسانی و به سرانجام رساندن پرونده‌ها در حوزه‌های مختلف و طبق استانداردهای تعریف شده نسبت به مدت زمان رسیدگی 61 روزه کنونی این مدت زمان در شعبه اول حقوقی به 31 روز، در شعبه 101 به 35 روز و در شعبه دوم حقوقی به 34 روز رسیده است.

رضایی افزود: سال گذشته قضایی از ابتدای تیر 96 تا ابتدای تیر ماه امسال 17 هزار و 236 پرونده به محاکم تایباد وارد و 16 هزار و 464 پرونده خارج شد.

این مقام مسول کمبود نیروی انسانی در دادگستری تایباد را مشکل اساسی دانست و اظهار کرد: هم‌اکنون هفت نفر در بخش قضایی و 32 نفر در بخش اداری مشغول به خدمت است که با وجود پرونده‌های وارده و جمعیت شهرستان تنها نیمی از نیروی انسانی به‌کار گرفته شده و این مهم در بخش رسیدگی به پرونده‌ها فشار کاری را زیاد کرده است.

وی احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر در کاهش جرایم را مهم دانست و بیان کرد: اگر افراد با قرآن و فرامین آن و همچنین با احادیث پیامبران و ائمه بیشتر مأنوس شوند بخش مهمی از جرایم در حوزه حقوقی و کیفری کاهشمی‌یابد و شاهد کاهش ورودی به دستگاه قضای خواهیم بود.

انتهای خبر/

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *