سلام مشكی‌پوشان به ليگ آزادگان

ليگ برتر سال 94-95 بود كه مشكي‌پوشان دوباره به ليگ برتر برگشته بود و پس از پديده دومين سهميه خراسان از ليگ را از آن خود كرد. بازگشت به ليگ برتر و داشتن دوسهميه بسياري را خوشحال و عده‌اي را ناراحت كرده بود. بسياري از فوتبال دوستان و مردم به خاطر حضور دو نماينده در ليگ مانند سال‌هايي كه ابومسلم و پيام دو نماينده خراسان در ليگ برتر بودند، خوشحال بودند. اما عده‌اي هم در اين ميان نگران اتفاقي كه همان دوران براي هر دو نماينده خراسان افتاد بودند و از اين مي‌ترسيدند باز تاريخ تكرار شود و هر دونماينده به ليگ پايين‌تر سقوط كنند و خراسان ديگر بار نماينده‌اي در ليگ برتر نداشته باشد.

كافي بود تا پايان ليگ برتر صبر كرد و ديد آيا اين اتفاق دوباره تكرار مي‌شود يا سرنوشت طور ديگري رقم مي‌خورد، اما مشكي‌پوشان هيچ گاه ابومسلم نشد، حتي هيچ گاه مشكي‌پوشاني كه طرفداران آن انتظار داشتند هم نشد و از همان سال براي بقا در ليگ جنگيد و جنگيد.

سالي كه پديده با رتبه دهم و سياه‌جامگان آن دوران با رتبه‌ي سيزدهمي ليگ شانزده تيمي به پايان رساند. مشكي‌پوشان در آن سال از 30 بازي ليگ تنها به هفت برد و 6 تساوي دست پيدا كرد و باقي بازي‌هاي خود را به حريفان واگذار كرد. در آن سال استقلال اهواز تنها با دو برد و كسب تنها سيزده امتياز قعر نشين جدول بود و به ليگ دسته يك رفت.

ليگ 95-96 سالي بود كه مشكي‌پوشان هم تجربه سقوط به ليگ دسته يك را تجربه كرده بودند و پس از مشقت فراوان به ليگ برتر برگشته بود و هم جنگيدن براي ماندن در ليگ را و اين تجربه‌اي بود كه مي‌توانست آن سال به كمك تمام مجموعه‌ي مشكي‌پوشان بيايد. اما آن سال هم براي نيوفتادن تا لحظه‌ي آخر دست و پا زد و در بازي آخر مقابل پرسپوليس از پيش قهرمان شده و در يك بازي دراماتيك توانست سه امتياز به اندوخته خود اضافه كند و با سبقت از حريفاني مثل صباي قم و ماشين سازي تبريز در ليگ بماند. ماشين‌سازي تبريز هم در آن سال تنها با سه برد و كسب 16 امتياز به جمع ليگ يكي‌ها پيوست. پديده ديگر تيم مشهدي نيز در آن سال با يك پله سقوط نسبت به سال قبل‌تر در رده يازدهم جدول رده‌بندي جاي گرفته بود و خطر را تا حدودي بيخ گوش خود احساس مي‌كرد. زماني كه همتاي مشهدي خود نيز براي نيوفتادن مي‌جنگيد.

مشكي‌پوشان در فصل 95-96 تنها با كسب 6 برد و 12 مساوي از 30 مسابقه به گرفتن تنها 30 امتياز از سبد امتيازات ليگ برتر قناعت كردند و با همان 30 امتياز در ليگ ماندني شدند.

اما ليگ سال 96-97 سالي كه در ابتداي ليگ همه انتظار تيمي يكدست و خوب را داشتند نه تيمي كه هميشه در پايين جدول براي نيوفتادن بجنگد. چند هفته ابتدايي ليگ كافي بود تا آشكار شود اين تيمي نيست كه بشود به آن دل خوش كرد. از همان هفته‌هاي نخست مي‌توان حدس زد اين تيم امسال هم بايد براي بقا در ليگ با رقيبان خود بجنگد، اما گويا گوش مسئولين و دست اندركاران به اين نتايج و حواشي بدهكار نبود و امسال هم فكر مي‌كردند مانند ساليان قبل مي‌توانند در هفته‌هاي آخر به هر ترفندي شده پاي بقا در ليگ مشكي‌پوشان امضا بزنند.

در نهايت امسال و تا پايان هفته 27 رقابت‌ها مشكي‌پوشان تنها با دو برد و كسب 15 امتياز از 81 امتياز ممكن در قعر جدول جا خوش كرده و ديگر اميدي به بقا در ليگ يا امتياز هفته آخر و اما و اگر ندارد. اين حكم كه هفته‌هاست به صورت شفاهي براي همه مشخص شده بود در بازي مقابل استقلال تهران به رسميت شناخته شد و سال ديگر مشكي‌پوشان در ليگ يك بايد به مصاف حريفان برود.

وجه مشترک تمام تیم‌هایی که به لیگ دسته یک سقوط کردند تعداد بردهای محدود بود. نکته‌ی دیگری که در مورد تیم‌های سقوط کرده تا فصل قبل صدق می‌کند این است که هیچ کدام از این تیم‌ها نتوانسته‌اند به لیگ برتر بازگردند و در حال حاضر هم از شرایط مناسبی در دسته اول برخوردار نیستند. به طور مثال ماشین سازی و صبای قم به عنوان تیم‌های سقوط کرده فصل قبل هم اکنون به ترتیب در رتبه‌های پانزدهم و هفدهم لیگ هجده تیمی جای گرفته‌اند.

فصل 94-95 هم که دو تیم راه‌آهن و استقلال اهواز به لیگ دسته اول سقوط کردند که با نگاهی به جدول بازی ها در فصل بعد لیگ دسته اول می توان دریافت حال و روز خوشی را سپری نکردند. استقلال اهواز که به لیگ دسته دو سقوط کرد و راه آهنی که با رتبه پانزدهم لیگ را به پایان برد.

تمام این صحبت‌ها گفته شد تا به این نکته برسیم که آیا چنین بلایی ممکن است سر مشکی‌پوشان هم بیاید؟ و آیا باز تیمی دیگر با نامی جدید و شمایلی جدید می‌خواهد راهی لیگ برتر کشور شود؟ و آیا باز آن تیم می‌تواند توقع هوادارانی را که ممکن است اصلا نباشند را برآورده کند؟ این سوالات و بسیاری علامت سوال‌های دیگر وجود دارد که با گذشت زمان می‌توان به برخی پاسخ‌های آن‌ها رسید.

پس از بازي داود مهابادي در اين مورد گفت: در نیمه اول تیم خوبی بودیم و به استقلال فرصت ندادیم. دو فرصت خوب گلزنی داشتیم اما نتوانستیم استفاده کنیم. در بین دو نیمه به بازیکنان گفتم استقلال در نیمه دوم از کناره‌ها حمله خواهد کرد و ما باید کناره‌ها را پوشش بدهیم. روی این مساله سه گل دریافت کردیم و با سهل انگاری که انجام دادیم، تنبیه شدیم.

وی افزود: استقلال در نیمه دوم از ما بهتر بازی کرد و توانست برنده شود. در فوتبال ایران بازیکنی مثل جپاروف ندیدم و این بازیکن واقعا تاثیر گذار است. این برد را به استقلال و هواداران این تیم تبریک می‌گویم.

مهابادی درباره سقوط این تیم، عنوان کرد: یک اپیدمی در تیم مشکی‌پوشان حضور دارد و آن هم بی تفاوتی برخی بازیکنان است. من از این موضوع ناراحت هستم و در رختکن نیز فریاد زدم و گفتم برای شما شکست با شکست سنگین تفاوت ندارد و این موضوع اوج بی‌انگیزگی است. برای برخی بازیکنان البته اهمیت دارد و برای برخی دیگر بی اهمیت است.

حسين بادامكي بازيكن كهنه كار و كاپيتان اين تيم نيز در اظهار نظري گفت: امسال همه‌چیز دست‌به‌دست هم داد تا ما سقوط کنیم. ما همه جور اشتباه از راس و مدیریت تا پایین باشگاه داشتیم و سقوط کردیم.

وی در رابطه با تغییرات فنی زیادی که در این باشگاه وجود داشت ، تصریح کرد: ما تغییرات زیادی داشتیم. ما وقتی می‌خواستیم با خصوصیات فنی و اخلاقی مربی آشنا بشویم، سریع تغییر می‌کرد و طبیعتا نتوانستیم خوب نتیجه بگیریم. حالا سقوط کردیم و درست نیست در رابطه با گذشته حرف بزنیم .

حميد علي عسگري بازيكن سابق پرسپوليس كه تنها گل اين تيم مقابل استقلال را به زيبايي به ثمر رساند تغييرات زياد را دليل سقوط دانست و افزود: همه اشتباه کردیم از بالا تا پایین تیم. مدیریت، بازیکنان، کادر فنی و همه تا تیم سقوط کرد.

وی ادامه داد: خب تغییرات زیادی داشتیم و تا می‌آمدیم که به اخلاق یک مربی و روش کارش عادت کنیم، عوض می‌شد.

بازیکن سابق پرسپولیس در خصوص اینکه با عنایتی مربی سابق مشکی‌پوشان مشکل داشته، عنوان کرد: گذشته‌ها گذشته و به نظرم درست نیست که دیگر در این مورد صحبت کنیم.

دروازه‌بان مشكي‌پوشان نيز كه بارها بارها توانسته بود درون دروازه براي اين تيم خوب عمل كند نيز در واكنش به سقوط تيم به ليگ آزادگان گفت: در نیمه اول تمام خواسته‌های کادر فنی را انجام دادیم اما در نیمه دوم بازیکنان کمی در انجام شرح وظایفشان کوتاهی کردند و با این شکست شرمنده مردم مشهد و خراسان شدیم.

اما با اين حال هيچ چيز تمام نشده و اين تيم مي‌تواند با شروعي دوباره و محكم در ليگ دسته اول و قهرماني در اين ليگ دوباره به ليگ برتر بازگردد.

 

 

گزارشی از حامد دائمی

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *